حجت الاسلام کرمی: بیعت مفهوم سیاسی است و با دوستی ارتباطی ندارد
وارث: جشن عید غدیر با سخنرانی حجت الاسلام مصطفی کرمی و مداحی حاج احد قدمی و کربلایی محمد حسین پویانفر در هیئت بیت الأحزان برگزار شد.
در ادامه متن سخنرانی حجت الاسلام مصطفی کرمی را می خوانید:
معنای واژه "مولی"
پیامبر صلی الله علیه و آله درروز غدیر خم فرمودند: مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ 1 ؛ "مولی" اول به معنای صاحب اختیاری و ولایت است، آیا معنای مولی اول با معنای دوم تفاوت دارد؟
اگر من به شما بگویم: آیا اختیار شما دست من نیست؟ و شما هم تایید کنید و بعد بگویم: بعد از من اختیار شما دست ایشان است. یعنی بعد از من ایشان همه کاره است یا دوست شماست؟ به این نوع قرینه "قرینه مقالیه" گفته می شود.
یک قاعده ای در فقه داریم به نام تناسبات حکم و موضوع. اگر پدری فرزند خودش را با چند نفر معتاد یا مشروب خور... دید به فرزندش می گوید پسرم مراقب خودت باش! منظور از این مراقب بودن چیست؟ یعنی مراقب باش جیبت را نزنن؟ مراقب باش سرما نخوری؟ از کجا می فهمیم منظورش چیست؟ از تناسب حکم و موضوع.
امیرالمومنین علیه السلام در حج حضور نداشت حضرت از یمن مُحرم شده بودند چون پیامبر صلی الله علیه و آله به او فرمان داده بود که در یمن باشد. تنها سفری که در مدت زناشویی امیرالمومنین علیه السلام و صدیقه طاهره سلام الله علیها، حضرت از خانه بیرون آمد و در سفر شرکت کرد همین حجة الوداع بود.
پیامبر صلی الله علیه و آله مامور به ابلاغ ولایت در جعفه نبود، این اتفاق قرار بود در عرفات اتفاق بیفتد که ظرفیت حجاج در حد اعلی است. پیامبر صلی الله علیه و آله با اینکه متولد مکه هستند اما در طول عمرشان فقط یک بار مشرف به حجة الاسلام شدند. پیامبر صلی الله علیه و آله هم به همه اعلام کرده بودند که این حج آخرین حج من است و همه بیایند.
چند بار جبرئیل به حضرت نازل شد و فرمان ابلاغ پیام را داد یکی از آنها در عرفات بود منتهی جریان نفاق از اربابانشان شنیده بودند که در این حج اعلام وصایت و ولایت امیرالمومنین علیه السلام است لذا گفته بودند هر جا دیدید که مردم جمع می شوند مجلس را به هم بزنید. لذا وقتی حضرت در عرفات مردم را جمع کردند آنها دعوای و زد و خور سوری راه انداختند و شروع به فحاشی کردند و کار به جایی رسید که وضع به هم خورد و حضرت نتوانست ابلاغ کند.
"بیعت" یک مفهوم سیاسی است
بعد از آن قرار شد در منا گفته شود تا به جعفه رسیدند و جبرئیل با لحن تهدید گفت: «آنچه خدا به تو نازل کرده به مردم بگو که اگر پیام را ابلاغ نکنی هیچ کاری نکرده ای خدا از مردم محافظتت می کند.» آیا اعلام ولایت علی ابن ابی طالب علیه السلام ترس داشت؟ الان من به شما بگویم این آقا را دوست داشته باشید اما در امور نباید دخالت کند، دعوا در تمام دنیا بر سر ریاست است، اگر علی ابن ابی طالب علیه السلام ادعای امامت بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله نداشت فرزندش را نمی کشتند و همسرش را کتک نمی زدند، آنچه که دعوا درست می کند مساله "امامت" است نه مساله ی "دوستی". پیامبر صلی الله علیه و آله از این می ترسید که مردم ریاست امیرالمومنین علیه السلام را قبول نکنند.
پیامبر صلی الله علیه و آله از آنها بیعت گرفت، بیعت یک مفهوم سیاسی است و با دوستی کاری ندارد. مگر می شود پیامبر صلی الله علیه و آله مردم را در گرمای ظهر ذی حجه نگه دارد و از جهاز شتر بلندی درست کند و بفرماید: حاضران به غایبان اطلاع دهند، پدر به پسر مساله ی غدیر را تبلیغ کند. پیامبر صلی الله علیه و آله سه روز مردم را نگه داشت و دانه به دانه مردم با او بیعت کردند.
سرنوشت اولین مخالف غدیر
شخصی بود به نام حارث بن نعمان فهری، نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و گفت: آیا تو طبق استنباط و سلیقه ی شخصی ات گفته ای که علی ابن ابی طالب علیه السلام جانشین پس از تو و امیرالمومنین باشد یا سخن خداست؟ حضرت فرمود: من از نزد خودم چیزی نمی گویم بلکه هر چه می گویم از خداست. نعمان گفت: اللَّهُمَّ إِنْ کانَ هذا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِکَ فَأَمْطِرْ عَلَیْنا حِجارَةً مِنَ السَّماء 2 ؛ خداوندا! اگر این سخن حق است و از ناحیه تو، سنگی از آسمان بر ما بباران! همان لحظه سنگی از آسمان بر سرش فرود آمد و او را کشت.
تمام انبیاء برای تبلیغ رسالت و ولایت پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) مبعوث شدند
مساله ی غدیر با مساله دوستی ارتباطی ندارد، مساله "ولاء" به معنای سرپرستی است که در این امر پیامبر صلی الله علیه و آله هم نمی توانست دخالت کند چون ابلاغ خدا بود و حضرت فقط باید به مردم انتقال می داد. عالم بر اساس ولایت امیرالمومنین علیه السلام بیان شده است. 124 هزار پیامبر در آسمان هفتم به پیامبر صلی الله علیه و آله اقتدا کردند. جبرئیل به حضرت فرمود: از انبیاء بپرس برای چه چیزی مبعوث شده اند. حضرت از آنها پرسید: فلسفه بعثت شما چه بوده است؟ همه انبیاء یک صدا جواب دادند: ما برای تبلیغ رسالت تو ولایت پسرعمویت مبعوث شدیم.
پی نوشت:
1- .خصائص نسائى، ص 101؛ المعجم الكبير طبرانى، ج 5، ص 195، 212
2- "مجمع البیان" جلد 10 صفحه 352.