حجت الاسلام مؤمنی: نقص در توحید مساوی با نپذیرفتن ولایت امیرالمومنین(ع)+گزارش تصویری

کد خبر: 60195
چرا پیغمبر صلی الله علیه و آله قبل از بیان ولایت امیرالمومنین علیه السلام مساله توحید را بیان می کنند؟ چون پیغمبر صلی الله علیه و آله می خواهند بفرمایند بار ولایت امیرالمومنین علیه السلام بسیار سنگین است و هر دلی نمی تواند این بار را بکشد، دلی می تواند این بار را تحمل کند که زیربنای توحیدی او مشکلی نداشته باشد.
وارث: جشن عید غدیر با سخنرانی حجت الاسلام سید حسین مؤمنی و مداحی حاج منصور ارضی ، حاج مجید کمره ای ، حاج سعید حدادیان ، حاج سید مجید بنی فاطمه و حاج ابوالفضل بختیاری در آستان مقدس امام زاده عبدالله (ع) برگزار شد.

در ادامه ی خبر متن سخنرانی حجت الاسلام سید حسین مومنی را می خوانید:

حجت الاسلام مؤمنی: نقص در توحید مساوی با نپذیرفتن ولایت امیرالمومنین(ع)

قدم هایی در طریق بندگی خداوند؛ قدم اول توحید

پیامبر صلی الله علیه و آله لوازم بندگی را به انسان تعلیم داده اند و فرموده اند اگر می خواهی در طریق بندگی قرار بگیری باید این کارها را انجام دهی: یک معرفت نسبت به ذات خدای متعال پیدا کنی و اگر  در زیربنای توحیدی ات مشکل نداشته باشی در مواقف و تصمیمات دنیایی هم به مشکل برخورد نمی کنی. هر کس ابتلایی برای او پیش آمده نشان می دهد که مبانی زیربنایی توحیدی اش دچار مشکل است کسانی که دچار انحراف می شوند و کسانی که از بندگی خدا فاصله می گیرند ناشی از این است که در توحید مشکل دارند، اگر در زیربنای توحیدی مشکلی نداشته باشید یقینا مبتلا به آسیب و آفت نمی شوید.

پیامبر صلی الله علیه و آله قبل از اینکه حضرت علی علیه السلام را در خطبه غدیر معرفی کنند از مباحث توحیدی صحبت می کنند: ای مردم بدانید خدا خالق شماست، بدانید خدا رازق است و همه کاره ی شماست. حضرت برای حاجیان خانه ی خدا که تازه از احرام در آمده اند از توحید سخن می گوید چون اگر قرار است کسی در طریق بندگی قرار بگیرد باید مسائل توحیدی او کامل شود و اگر در آن لنگ بزنند در زندگی دچار گمراهی می شوند و سر از شرک و کفر در می آورند.

قدم دوم در مسیر بندگی؛ اقرار به رسالت پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله

اما قدم دوم در مسیر بندگی اقرار به رسالت پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله است. خدا ربّ است و در مسیر هدایت افراد 124 هزار پیامبر قرار داده است و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله دلسوزترین پیامبر است در حالی که خودشان فرمودند: هیچ پیغمبری را مثل من اذیت نکردند. این پیغمبر صلی الله علیه و آله بشیر و نذیر بر امت است و حریص بر هدایت مومنان است، حضرت با چنین مقام و عظمتی می فرماید: برای بودن در مسیر بندگی اقرار به نبوت و رسالت من است.

پیغمبر صلی الله علیه و آله هر سخنی بگوید بر اساس وحی است طبق فرموده ی قرآن وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى 1؛ قرآن می فرماید: هر چیزی که پیغمبر صلی الله علیه و آله بیان می کند وحی است و خارج از آن چیزی بیان نمی کند.

قدم سوم در مسیر بندگی؛ محبت و معرفت نسبت به اهل بیت علیهم السلام

قدم سوم در مسیر بندگی طبق فرموده پیغمبر صلی الله علیه و آله محبت اهل بیت علیهم السلام است. پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: مثل اهل بیت علیهم السلام به امت مثل کشتی نجات است که هر کس در آن سوار شود نجات می یابد و هر کس در آن سوار نشود غرق می شود و به هلاکت می افتد.

جنس این محبت با محبتهایی که ما در دنیا تصور می کنیم متفاوت است. محبتی به درد می خورد که قبل از آن معرفت باشد که اگر چنین باشد افراد مثل کوه محکم می شوند اما اگر قبل از محبت معرفت نسبت به اهل بیت علیهم السلام نباشد جایگزین پیدا می کند و از جنس محبتهایی می شود که با یک نگاه می آید و با یک نگاه هم از بین می رود. اگر معرفت به اهل بیت علیهم السلام در دل فرد بوجود بیاید زمینه را برای پذیرش محبت آماده می کند و فرد را آماده می کند تا محکم در مسیر بندگی خدا قرار بگیرد.

چرا پیغمبر صلی الله علیه و آله قبل از بیان ولایت امیرالمومنین علیه السلام مساله توحید را بیان می کنند؟ چون پیغمبر صلی الله علیه و آله می خواهند بفرمایند بار ولایت امیرالمومنین علیه السلام بسیار سنگین است و هر دلی نمی تواند این بار را بکشد، دلی می تواند این بار را تحمل کند که زیربنای توحیدی او مشکلی نداشته باشد. پس نتیجه اینکه کسی که با ولایت امیرالمومنین علیه السلام مشکل داشته باشد و این ولایت را نپذیرد از توحید و یکتاپرستی خارج است و کسانی که این محبت را ندارند در واقع بنده ی خدا نیستند.

پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: آیا من از شما اولی نیستم؟ همه گفتند بله و تایید کردند سپس فرمود: مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ 2 "هذا" اسم اشاره به نزدیک است یعنی این علی نه هر علی! پس کسانی که ولایت امیرالمومنین علیه السلام را قبول ندارند در واقع پیغمبر صلی الله علیه و آله را هم قبول ندارند.

آیات مرتبط با جریان غدیر خم

در قرآن کریم سه آیه وجود دارد که در منابع اهل سنت گفته اند این آیات برای روز غدیر و جریان غدیر است.

1- يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ 3 ؛

این آیه در 20 منبع اهل سنت آمده است که" مَا أُنْزِلَ " ولایت امیرالمومنین علیه السلام است و آنچه که پیغمبر صلی الله علیه و آله مکلف به ابلاغ آن شد ولایت علی ابن ابی طالب علیه السلام بود.

2- آیه دوم در 12 منبع معتبر اهل سنت آمده است: الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا 4 ؛ که این آیه برای روز غدیر و انتصاب امیرالمومنین علیه السلام برای جانشینی پیغمبر صلی الله علیه و آله است.

یک شخصی نزد پیغمبر صلی الله علیه و آله آمد و گفت تا الان که خودت بودی و از این به بعد هم اقوامت را جای خودت نهاده ای. حضرت فرمود: این انتصاب از جانب خداست نه از جانب من. آن فرد گفت: ای خدا اگر قرار است بعد از پیغمبر صلی الله علیه و آله، امیرالمومنین علیه السلام ولیّ باشد یک سنگی از آسمان بیاید و به سر من بخورد. همان لحظه یک سنگ آمد و به سرش خورد و او را کشت.

پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمودند: کلمه "امیرالمومنین" فقط مخصوص علی ابن ابی طالب (علیه السلام) است و حرام است که به غیر از ایشان به کسی این لقب را بدهید. پیغمبر صلی الله علیه و آله خدا لعنت فرستاد به کسی که با ولایت مشکل داشته باشد.

پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: خدا می گوید هر کس دشمن علی علیه السلام باشد و تولی او را نداشته باشد لعنت و غضب من خدا بر او باد.

پی نوشت:


1- سوره نجم آیه 3.


2- خصائص نسائى، ص 101؛ المعجم الكبير طبرانى، ج 5، ص 195، 212.


3- سوره مائده آیه 67.


4- سوره مائده آیه 3.