حجت الاسلام احمدی اصفهانی: عاشورا نتیجه ی بی اعتنایی به غدیر خم است

سه ولی داریم که باید مطیع آن ها باشیم:
1-خداوند 2-رسول خدا 3-ائمه علیهم السلام
مرحوم علامه مجلسی در کتاب الانبیاء بحار؛ 18 برهان عقلی اقامه می کند که باید رسول الله صلی الله علیه و آله و ائمه، معصوم باشند.
ولایت در دوبخش مطرح شد: تکوینی و تشریعی
قبل از آن که در میقات بگوییم: لبیک اللهم لبیک همه چیز بر ما حلال است ولی آن زمان که گفتیم 25چیز بر انسان محرم حرام می شود، اولی همسرش است. کسی که این احکام را بر ما وضع کرده است خدای منان است (انما ولیکم الله) که بر ما ولایت دارد. حتی در مورد ارث بردن در قرآن آمده است که قانون الهی می گوید زن و مرد و فرزند به چه صورت ارث می برند.
احکامی که از علما و فقها می آموزیم باید با سند و مدرک باشند اما از معصومین سند و دلیل نباید خواست چون آن ها بر ما ولایت دارند.
امیر المومنین علی علیه السلام فرمودند: زکات به 9 چیز تعلق می گیرد1:
1)
گندم 2) جو 3) خرما 4) كشمش 5) طلا 6) نقره 7) شتر 8) گاو 9) گوسفند.
ما این حق را نداریم که بر اهل خانه مان امر و نهی کنیم اما کسی که از طرف خدا حق دارد امام معصوممان، ابا عبدالله علیه السلام است که این حق را دارند که بخواهند برای نماز عده ای از ایشان محافظت کنند.
در سوره ی احزاب آیه 36 آمده است "و ما كان لمومن و لا مومنه اذا قضى الله و رسوله امرا ان يكون لهم الخيره من امرهم و من يعص الله و رسوله فقد ضل ضللا مبينا"
هيچ مرد مومن و زن مومن را سزاوار نيست كه وقتى خدا و رسولش امرى را صادر فرمودند، باز هم در امور خود، خود را صاحب اختيار بدانند، و هر كس خدا و رسولش را نافرمانى كند، به ضلالتى آشكار گمراه شده است.
در مقام ولایت تشریعی یکی در مقام اعلام احکام به خلق خداوند است و دیگری در مقام اجرای احکام که بحث ولایت فقیه در زمان غیبت پیش می آید و در این مقام اجرا عصمت لازم نیست اما عدالت شرط و لازم است.
اصول کافی در 6 جلد با ترجمه ی فارسی بهترین هدیه است که به یکدیگر بدهید. در جلد اول اصول کافی عربی بابی است به نام بَابٌ فِيهِ نُكَتٌ وَ نُتَفٌ مِنَ التَّنْزِيلِ فِي الْوَلَايَة. امام صادق علیه السلام می فرمایند: منافقان زیر بار نرفتند که پیامبر داماد خود را ولی معرفی کرده است و آیه آمد (یعرفون نعمت الله ثم ینکرونها و اکثرهم الکافرون )2 نعمت خدا رامی شناسند و آنگاه آن را انکار می کنند و بیشتر آنها ناسپاسند. در آیه ولایت، از جریان صدقه دادن انگشتری به مرد نیازمند توسط حضرت علی علیه السلام که در حال نماز بود، سخن می گوید. کسی که ولایت و حکومت امام علی علیه السلام را بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله در آن روز قبول نکردند، منافق نه بلکه کافر هستند.
با مراجعه به تفسیر مجمع البیان می توان فهمید که سوره نحل 128 آیه دارد که 40 آیه اول آن مکی است و بقیه مدنی. طبق این حدیث صحیح از امام صادق علیه السلام ، این آیه ای که در قسمت مدنی سوره نحل آمده است جایگاهش در سوره ی مائده است.
قرآن مکتب تشیع را نه کسی توانست واو به آن اضافه کند و نه از آن کم کند.
بعد از آنکه در غدیر خم پیامبر صلی الله علیه و آله، حضرت علی علیه السلام را به عنوان ولی الله معرفی فرمود آیه آمد «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ» که دین خداکامل شد.
در کتاب خصائص الحسینیه مرحوم شیخ شوشتری آمده است: به قدری عطش بر امام حسین علیه السلام غالب شده بود و پوست ها خشکید و ترکیده بود لکن 4 عضو سیدالشهدا علیه السلام را عطش از کار انداخته بود به طوریکه اگر آقا را شهید هم نمی کردند ایشان زنده نمی ماندند. یکی چشم آن حضرت بود که آسمان را مانند دود می دید. عضو دوم، زبان خشک حضرت بود. عضو سوم، لب های اقا بود که خشک و ترکیده شده بود و عضو چهارم، جگر آن حضرت بود. گرمی هوا، داغ بودن زمین، حرارت بر ایشان غالب شده بود. در میدان جنگ آن قدر بر حضرت ضربه زدند که امام سجاد علیه السلام می فرمایند: به اندازه ی نگین انگشتر جای سالم بر بدن پدرم نگذاشتند. امام حسین علیه السلام شهید انکار ولایت هستند. عاشورا نتیجه ی بی اعتنایی به غدیر خم است.
شب عاشورا امام فرمودند: هر کس با من بماند فردا کشته می شود، حضرت قاسم علیه السلام ایستادند و فرمودند: عمو جان من هم کشته می شوم؟ آقا فرمودند: مرگ را چگونه می بینی؟ ایشان فرمودند: احلا من العسل. از عسل شیرین تر است.
آقا فرمودند: بله کشته می شوی حتی علی اصغر هم شهید می شود.
پی نوشت:
1-توضیح المسائل دوازده مرجع، ج2، م1853
2-سوره نحل آیه 83