حجت الاسلام علی پناه: انسان مومن نگران ختم کار خود است

کد خبر: 61292
مهم ترین هدفی که در زندگی همه ی خوبان عالم دنبال می شود، رسیدن به حسن عاقبت است. مهم ترین و اساسی ترین هدف زندگی انسان مومن همین است که جوری زندگی بکند که عاقبت به خیر شود. اساسأ انسان مومن نگران ختم کار خود است و برای خوب مردن خود دلشوره و دغدغه دارد چرا که در پیرامون خود افراد موجه ای دیده است که در آخر اشتباهی کرده اند که موجب عاقبت به شری آن ها شد.
وارث: مراسم شب دوم محرم با سخنرانی حجت الاسلام علی پناه و مداحی حاج علی آینه چی در هیئت حسین جان لویزان برگزار شد.
در ادامه خبر متن سخنرانی حجت الاسلام علی پناه را می خوانید:

مهم ترین هدفی که در زندگی همه ی خوبان عالم دنبال می شود، رسیدن به حسن عاقبت است. مهم ترین و اساسی ترین هدف زندگی انسان مومن همین است که جوری زندگی بکند که عاقبت به خیر شود.

اساسأ انسان مومن نگران ختم کار خود است و برای خوب مردن خود دلشوره و دغدغه دارد چرا که در پیرامون خود افراد موجه ای دیده است که در آخر اشتباهی کرده اند که موجب عاقبت به شری آن ها شد.

پیامبر صل الله علیه و آله و السلم از هزار و چهارصد سال پیش آینده ی امروز ما را پیش بینی کردند. فرمودند: روزگاری بر امت من میرسد که در  آن زمان حفظ ایمان و عقیده به همان اندازه ای سخت می شود که نگهداشتن گلوله ای از آتش بر کف دست سخت و دشوار است.

حضرت فرمودند: روزگاری که افراد صبح مومن از خانه برون می شوند و شب که بر می گردند بی ایمان شده اند. ایشان در فرمایشی درگر عرض کردند: در آن زمان اگر کسی با ایمان بمیرد، ملائک اظهار تعجب خواهند کرد که چطور توانسته است عقیده و ایمان خود را حفظ کند.

در زیارت جامه ی کبیره از زبان امام هادی علیه السلام خطاب به اهل بیت عرضه می دارند: عَصَمَكُمُ اللَّهُ مِنَ الزَّلَلِ وَ آمَنَكُمْ مِنَ الْفِتَنِ وَ طَهَّرَكُمْ مِنَ الدَّنَسِ

ای فرزندان پیامبر صل الله علیه و آله و السلم خداوند اراده کرده است که پای شما نلغزد. خدا شما را از لغزشها حفظ كرد، و از فتنه ها ايمن داشت، و از آلودگى پاك كرد.

امام سجاد علیه السلام در بسیاری از دعاها در خواستی را تکرار کردند که نشان دهنده اهمیت فوق العاده ی آن است ایشان مکررأ می فرمودند: خداوندا کاری بکن با عفو و بخشش خود منِ علی ابن الحسین عاقبت به خیر شوم. این دل مشغولی امام معصوم است برای حسن عاقب. آیا ما نباید این دل نگرانی را داشته باشیم؟

حضرت عیسی علیه السلام تذکری را مرتب به حواریون گوش زد می کردند، می فرمودند: حواریون، خیلی ها معتقدند سنگ اول مهم است(شروع کار) اما منِ عیسی بن مریم به شما می گویم: مهم تر از شروع پایان کار است. البته ما منکر اهمیت سنگ اول نیستیم.

خشت اول چون نهد معمار کج

تا ثریـــــــــــا می رود دیوار کج

امثال صدام و هیتلر شروع نامبارکی داشتند که به عاقبت بدی دچار شدند.

یکی از یاران امام باقر علیه السلام شخصی بودند به نام جابر جعفی، که فرد با کراماتی بود. ایشان صاحب فرزندی شد و خدمت امام رفتند و این خبر را به حضرت دادند، حضرت باقر علیه اسلام فرمودند: جابر مراقب باش فرزندت از هر زنی شیر نخورد و در انتخاب دایه مواظب باش.(در آن زمان دایه داشتن مرسوم بود) چرا که شیر حقیقت بچه را عوض می کند. تمام صفات شیر دهنده به شیرخوار منتقل می شود.

پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و السلم فرمودند:1

إِيَّاكُمْ وَ خَضْرَاءَ الدِّمَنِ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا خَضْرَاءُ الدِّمَنِ قَالَ الْمَرْأَةُ الْحَسْنَاءُ فِي مَنْبِتِ السَّوْءِ.

بپرهیزید از سبزه‏ هایی که در مزبله می‏ روید. عرض شد: یا رسول الله! سبزه‏ هایی که در مزبله می‏روید چیست؟ حضرت صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:زن زیبایی که در خانواده پست و ناشایست‏ به وجود آمده باشد.

امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس در سینه اش خنکی ولایت ما را حس می کند بر مادرش زیاد دعا کند.

نهر فرات یکی از نهر هایی است که مهریه حضرت فاطمه سلام الله علیها بود، مهر مادر را از فرزند دریغ کردند.

 آیت الله جوادی آملی می فرماید: در هنگام شهادت شهدای دشت کربلا پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و السلم بر بدن مبارکشان ظاهر می شدند و قدری از آب کوثر را به شهدا می دادند و بعد آن ها جان می دادند وقتی حضرت ابوالفضل العباس به زمین افتاده بودند رسول خدا به کنارشان آمد و فرمودند: عباسم قدری آب بنوش. عرض کردند یا رسول الله اجازه دهید من قبل از اباعبدالله آب ننوشم.

بعضی فکر می کنند طلحه و زبیر افرادی لات بودند در صورتیکه اینطور نیست، طلحه و زبیر جزء نزدیکان پیامبر صل الله علیه و آله و السلم بودند. طلحه کسی است که پیامبر لقب طلحة الخیر را به ایشان دادند و زبیر کسی است که پیغمبر لقب سیف الاسلام را به ایشان دادند.ایشان از 14 سالگی در رکاب امیر المومنین علی علیه السلام بودند.

افرادی هم بودند که شروع خوبی نداشتند اما پایان خوبی داشتند، عزت هیچ انسانی به القاب و عناوین یا تحصیلات و... نیست، عزت ما دست خداوند است که باید دَم خدا را داشته باشیم تا عزیز شویم. مرحوم کافی کار را با خدا بستند و خداوند به ایشان عزت دادند و به ایشان اثر بخشیدند که هنوز سی دی های ایشان پر فروش ترین است و از رونق نیافتاده اند.

فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ  وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ2

اگر یک نفر به واسطه ی من و شما با امام حسین علیه السلام آشنا شود ثوابش به هفت پشت من و شما می رسد.

پی نوشت:
1- کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 332 – من لا یحضره الفقیه ج 3 ، ص 391 ، ح 4377 – مکارم الاخلاق ص 203
2-  سوره زلزلة آیه 7 و 8