رعایت حجاب اجر و مزد جهاد در راه خدا را دارد
وارث: آیتاللهالعظمی حسین نوری همدانی، سوم آبان ماه در درس خارج فقه و اصول خود با اشاره به مبارزه علما با انحرافات گفت: قبل از انقلاب در دورهای، برخی مردم اجیر بهائیون میشدند و در زمینهای آنان کار میکردند و برای آنان فرش میبافتند، ولی علما با آن برخورد کردند.
وی افزود: آقای فلسفی از سوی آیتالله بروجردی یک ماه رمضان را درباره بهائیت بحث کرد که ای مردم با اینها معامله نکنید و اجیر آنان نشوید، زیرا عامل تقویت آنان است و مردم نیز مصمم شدند تا زیر بار آنان نروند و اجیر نشوند و همین مسئله اثر کرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با طرح این سؤال که آیا قصد قربت شرط صحت است و یا شرط کمال گفت: آیت الله خویی و امام و صاحب جواهر فرمودهاند شرط نیست ولی کسی که به ضرس قاطع بحث کرده که شرط هست صاحب ریاض است و ایشان چند دلیل ذکر کرده است ولی صاحب عروه و دیگران، دلایل ریاض را رد کردهاند.
آیتالله نوری همدانی ادامه داد: صاحب ریاض فرموده که اجماع داریم که قصد قربت شرط است ولی دیگران گفتهاند ما اجماع را به دست نیاوردهایم ضمن اینکه مدرک در مقابل اجماع داریم و وقتی سند و روایتی معتبر داشته باشیم نمیتوان اجماع را ملاک قرار داد.
این مرجع تقلید با بیان اینکه در چهار جلد از مجلدات بحار اخباری که دال بر این است که وقف صدقه جاریه است داریم ولی آیا هر صدقهای قصد قربت لازم دارد یا نه تصریح کرد: در دادن صدقه به فقیر قصد قربت لازم است ولی در روایت داریم هر کار خیری صدقه است بنابراین صدقه به خیلی از کارهای خوب گفته شده از جمله تبسم در برابر دیگران که قصد قربت نمیخواهد.
این مرجع تقلید با بیان اینکه ریا عمل را باطل میکند گفت: برخی کارها ذاتا خدمت است و در زندگی بشر تاثیر دارد و خداوند برای آن پاداش قرار داده است بنابراین خیلی از کارهاست که ثواب دارد ولی قصد قربت لازم ندارد.
وی با اشاره به آیه شریفه «من یعمل مثقال ذرة خیر، یره» اظهار کرد: یعنی هر کار خیری را خداوند قطعا پاداش می دهد ولی این دلیلی بر لزوم قصد قربت نیست همان طور که برخی در مسئله وقف بر اولاد که نوعی تحبیس مال و اصل و کاری عقلائی است عدم نیاز به قصد قربت و اعتبار آن را مطرح کردهاند.
وی تاکید کرد: وقف کاری الهی و خیر است و در سیاست و اقتصاد و ... تاثیر دارد و ماندگار است ولی لازم نیست واقف حتما برای آن قصد قربت کند البته ائمه برای کارهای خیر قصد قربت میکردند که برای کمال بوده است.
این مرجع تقلید با اشاره به اهمیت فوقالعاده حجاب در اسلام و ذکر داستانی از پیامبر(ص) عنوان کرد: رعایت حجاب کار آسانی نیست و زحمت فراوانی دارد به همین دلیل اجر و مزد کسانی که این حکم الهی را رعایت میکنند مانند افراد مجاهد در راه خداوند است.
وی افزود: بانویی محضر پیامبر(ص) رسید و از ایشان سؤال کرد که چرا ما زنان حق نداریم همانند مردان در جهاد شرکت کنیم و به پاداش آن برسیم و ایشان در پاسخ فرمود جهاد شما رعایت حجاب و بارداری و رسیدگی به خانه است.