حجت الاسلام تهرانی: امام حسین(ع) امامت را احیاء کرد
وارث: مراسم دهه ی سوم محرم با سخنرانی حجت الاسلام تهرانی و مداحی حاج حسن خلج و حاج سعید محمدی در هیئت خیمه گاه کربلا برگزار شد.
غربت امام حسین علیه السلام
لباس مشکی و عَلم و دسته های عزاداری که امروز برپا می شوند، نشان دهنده ی عظمت سیدالشهدا علیه السلام است. سه روز بدن عریان امام بر روی خاک کربلا افتاده بود، وقتی امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها بالای سر امام حسین علیه السلام رفتند، امام سجاد علیه السلام فرمودند: عمه جان، این ها ما را اصلأ مسلمان نمی دانند، بدن پدرم پاره پاره بر روی زمین افتاده است و این ها هیچ کاری نمی کنند. آقای ما را ترور شخصیتی کردند و تا آنجایی که توانستند، خواستند ایشان را تخریب کنند. بدن قطعه قطعه ایشان در گودی قتله گاه برای سکینه سلام الله علیها روضه عطش خواند. علت روضه خواندن ایشان فقط تشنگی نبود بلکه وقتی یزید نامه نوشت که من آب را بر حیوانات حلال و بر امام حسین علیه السلام و اهل بیتش حرام اعلام می کنم، این کار جگر امام زمانمان را سوزاند. ما مدیون امام حسین علیه السلام هستیم.
مگر ما نماز می خوانیم از خداوند انتظاری داریم؟ خداوند نماز را واجب کرد و ما موظفیم به آن عمل کنیم اگر هم ثوابی به ما می دهد از بزرگی اوست. اگر برای امام حسین علیه السلام هم کاری کردیم وظیفه ی ماست. امام فرمودند: امام حسین علیه السلام را کشتند، چه کشتنی. یعنی طوری ایشان را کشتند که تا صبح قیامت کسی نمی فهمد چه کردند با ایشان. امام را با سنگ و چوب می زدند، در اسلام کسی را با چوب می زنند که می خواهند او را تأدیب کنند و آن ها جمع شده بودند تا امام را تأدیب کنند لذا به اینجا که می رسد خدا می فرماید دیگر عزا و گریه ی معمولی نمی خواهم.
در قرآن می فرمایند: ذلِکَ وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَي الْقُلُوبِ 1
امر چنین است وهر کس که شعائر الهی را بزرگ بدارد این امر از پرهیزگاری دلهاست.
(شعائر) یعنی علامات و نشانه هایی که خداوند آنها را برای اطاعت خود نصب نموده ، مثل صفا و مروه که خداوند آنها را از شعائر الهی می نامد به هر جهت می فرماید:قضیه از این قرار است که هر کس که احترام شعائر الهی را حفظ کند و آنها را بزرگ بدارد این عمل او از تقوای قلبش نشأت می گیرد. چون حقیقت تقوی و از مصادیق تقوی آن است که انسان از ناخشنودی و سخط الهی احتراز کند و از محرمات او اجتناب نمایدکه این عمل امری معنوی و قائم به دل انسان است.
شهادت امام حسین علیه السلام نباید دیگر مثل و مانندی داشته باشد. شیعیان در طول سال باید به این فکر کنند که چطور عزاداری کنند که مثل و مانندی نداشته باشد.
امام سجاد علیه السلام در روی منبر صدا زدند: من فرزند آن کسی هستم که پدرم را به قتلِ صبر کشتند، لذا امام می فرمایند: کشتند امام حسین علیه السلام را، چه کشتنی...
ثار الله
باید عظمت امام حسین علیه السلام انسان را بگیرد تا انسان آنطور که باید بتواند ایشان را بزرگ کند. ثارالله کسی است که خداوند خون او را به خود انتساب داده است. لذا واسطه کردند بین خودشان و خداوند، خون سید الشهدا علیه السلام را لذا به عنوان عقیده به من و شما می گوید: کلاس کار ما فهم روح است؟ آن روحی که صدا زد یَآ أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ2 هان اى روح آرام یافته و متین. این کلاس کار برای خداوند است چرا که کسی نمی فهمد روح امام حسین علیه السلام را.
حتی جسم امام حسین علیه السلام را هم نمی فهمیم فقط در حدی که گریه کنیم آن هم در حالت ابهام آنجا که می گویند: کشتند چه کشتنی.
باید برویم کنار قبر امام حسین علیه السلام و بگوییم: اَشْهَدُ اَنَّ دَمَکَ سَکَنَ فِى الْخُلْدِ وَاقْشَعَرَّتْ لَهُ اَظِلَّةُ الْعَرْشِ وَبَکى لَهُ جَمیعُ الْخَلایقِ وَبَکَتْ لَهُ السَّمواتُ السَّبْعُ وَالاْرَضُونَ السَّبْعُ 3 شهادت می دهم دنیا ظرفیت حفظ خون تو را ندارد، تمام مخلوقات خداوند به لرزه درآمدند از این خون. همه برای این خون گریه کردند.
ما نمی دانیم جراحت بدن امام یعنی چه. لذا فقط بر این دَم گریه کنید، چرا که بیشتر از این در فهم ما نمی گنجد. امام صادق علیه السلام می فرمایند: خونی که از بدن امام حسین علیه السلام جاری شد، زمان دارد و دست به گردن همه خلائق است. کسی نمی توانست امام حسین علیه السلام را قبض روح کند إلا خود خداوند.
وظایف ما نسبت به امام حسین علیه السلام
1-
عزای سیدالشهداء علیه السلام احیا کرده است همه چیز را. أَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ الَّذی سَمَحَتْ نَفْسُهُ بِمُهْجَتِه4 سلام بر حسین(ع)، آن کسی که هستی و جانش را تقدیم خدا نمود. اَلسَّلامُ عَليَ مَن اَطاعَ اللّهَ في سِرِهُ و عَلانيَتهِ5 سلام بر كسي كه فرمانبرداري كرد خدا را در پنهان و آشكار. سِر آن چیزی است که فقط بین خداوند و امام حسین علیه السلام است.
2-
امام حسین علیه السلام امامت را احیا کردند. امام و امامت نباشد دیگر دنیا و برزخ و آخرت معنایی ندارد. اَلسَّلامُ عَليَ مَن جَعَلَ اللهُ الشِّفاءَ في تُرْبَتهِ6. سلام بر كسي كه قرار داد خداوند شفا را در خاك شريفش.
همه مدیون روح امام حسین علیه السلام هستند و لذا همه مدیون قطره ی دَم امام هستند.
پی نوشت:
1-
سوره حج آیه 32
2-
سوره فجر آیه 27
3-
زیارت مطلقه
4 و 5 و 6-
زیارت ناحیه مقدسه