شکوه حماسه و پایداری مدافعان حرم از منظر آیت الله مکارم شیرازی

کد خبر: 62112
مدافعان‏ خط توحید تصور نکنند در این میدان مبارزه حق و باطل، و در برابر انبوه عظیم دشمنان سر سخت تنها و بدون تکیه ‏گاهند، بلکه به طور مسلم خداوند کسانی که او را یاری کنند یازی می کند.

وارث: جهان اسلام در دوره اخیر به علت غفلت مسلمانان از جماعتی از گمراهان به نام تکفیری‌ها، شاهد حملات وحشیانه و سرشار از خشونت  و بی سابقه در سوریه، عراق و یمن است که این مسئله سبب برافروختن جنگ‌های خونین شد وگروه های تروریستی تکفیری به ویژه داعش شروع به نابودی نعمت‌ها و فتنه در زمین کردند. لذا شهرهای آباد مسلمانان ویران و آثار اسلامی تخریب شد و از جمله مساجد و قبور اولیای الهی و هزاران نفر از مسلمانان از خانه و کاشانه خود آواره شدند که در میان آنها کودکان و زنان بسیاری قرار دارند و از سوی تروریست های تکفیری به ناموس بسیاری از مسلمان‌ها وحتی  غیرمسلمان‌ها تجاوزاتی صورت گرفت.[۱]

آنها هر کسی غیر از خود را کافر حربی دانسته و مرتد اعلام کردند و زن و ناموس و عرض او را مباح دانستند و دست به جنایاتی زدند که به ذهن کسی خطور نمی‌کند. آنها نام اسلام را بر جاهلیت شوم خود قرار داده و برای مشوح کردن چهره اسلام هر کاری که توانستند انجام دادند.[۲]

از سوی دیگر در دنیای امروز، غربی ها در راستای سیاست شیطانی خود علیه مقاومت، در حال تقویت داعشی هستند که وحشی ترین جمعیت روی زمین در طول تاریخ است، این تقویت ابزاری برای رسیدن به اهداف شیطانی آن ها است.[۳]

حال آنکه داعش نه «دولت» است و نه «اسلامی»[۴]، بلکه کارشان جز تجاوز به نوامیس مسلمانان، تخریب، ایجاد نا امنی و رعب و وحشت نیست و هیچ سنخیتی با اسلام و آموزه های آن ندارند.[۵]زیرا داعش دست پرورده آمریکا و غرب است[۶]و از نظر عملی گروه های تروریستی  به ویژه داعش و یا گروه ترویستی تکفیری النصره.. از سوی عربستان سعودی و قطر تقویت مالی می شوند، تقویت تسلیحاتی از سوی اسرائیل، آمریکا و غرب انجام می شود و ترکیه هم متاسفانه آتش بیار معرکه است و تسهیلات برایشان فراهم می کند.[۷] این کشور نفت های غصبی آنها را می خرد و پول به آنها می دهد؛ که اگر این حمایت ها نباشد آنها دوام و بقایی نخواهند داشت.[۸] 

حال با این اوصاف مسلمین بهترین پاسداران اسلام و مدافعان‏ آن هستند و در طول تاریخ‏[۹]وفاداری خود را در دفاع از اسلام نشان داده و در حفظ آن کوشیده ‏اند.[۱۰]  لذا مبارزه نظامی با گروه های تروریستی تکفیری لازم است[۱۱] و باید ریشه های آنها را خشکاند.[۱۲]

بدیهی است در این مسأله  همۀ مسلمانان و حتی غیر مسلمانان باید به طور یکسان دفاع کنند[۱۳] و راه حل همان راهی است که ایران، سوریه، عراق و حزب الله پیموده‌اند[۱۴]و بی تردید کسانی  که برای دفاع‏ از جان و مال و ناموس مسلمین و اساس اسلام و مذهب اهل‏ بیت‏(علیهم السلام) تلاش می‏ کنند عمل آنها جهاد است و آنها که در این راه کشته می ‏شوند شهیدند.[۱۵]

شکوه ایثار و فداکاری مدافعان حرم در دفاع از اسلام و حریم اهل بیت(علیهم السلام)

بی تردید جنگ در اسلام‏، هیچگاه به عنوان یک ارزش تلقی نمی‏شود، بلکه از این نظر که مایه ویرانی، واتلاف نفوس و نیروها و امکانات است یک «ضد ارزش» محسوب می ‏شود. لذا در اسلام تا آنجا که امکان دارد از جنگ پرهیز می ‏شود. ولی در آنجا که موجودیت امتی به خطر می‏ افتد، یا اهداف مقدسش در معرض سقوط قرار می ‏گیرد،[۱۶]به نحوی که مقدسات دین یا بلاد مسلمین یا خود مسلمین در خطر باشند،[۱۷] در اینجا جنگ یک ارزش محسوب می‏شود، و عنوان «جهاد فی سبیل الله» به خود می گیرد.[۱۸]

اینچنین است که  اسلام و مکتب اهل بیت(علیهم السلام) حد و مرز ما است و ما غیر از این مرزی نمی‌شناسیم و در هر کجا که احساس کنیم ممکن است خدشه‌ای به اسلام وارد شود به وظیفه خود عمل می‌کنیم و در آنجا ورود می کنیم.[۱۹]

بدین ترتیب جنگ احزابی که در تاریخ به آن اشاره‌ شده در حال تکرار است ،زمانی جنگ تمام دنیا با ایران بود و امروز به سوریه، عراق و یمن رسیده و به اسم مبارزه با داعش آمریکا لشکر سوریه را مورد هدف قرار می‌دهد .[۲۰]

در آغاز این  بحران تصور دشمنان این بود که چند روزی خواهد گذشت و بشار اسد سقوط می‌کند و بعد از آن لبنان، ایران و افغانستان را تصرف می‌کنند.[۲۱] لیکن جوانان عاشق اسلام و اهل بیت(علیهم السلام) با حفظ آمادگی خود و با در خواست مردم و دولت قانونی سوریه به جبهۀ مقاومت پیوستند.[۲۲] از این رو دشمنان کوردل تکفیری و حامیان غربی و عربی آنها به زودی فهمیدند که با یک ارتش چندین میلیونی بی‌سابقه روبه‌رو هستند.[۲۳]

به عنوان نمونه تیپ فاطمیون به عنوان لشکری شجاع، دلیر و جان‌برکف، در مقابل دشمنان اسلام در سوریه پیروزی‌ها و افتخارآفرینی های بزرگی آفرید.[۲۴] در صحبتی که چند وقت پیش با فرماندهان سپاه در این زمینه داشتم آن‌ها هم بر نقش مهم تیپ فاطمیون و ترس و وحشت دشمنان از آنان تأکید داشتند.[۲۵]

لذا مجاهدت‌ها و رشادت های مدافعان حرم، نقشه حامیان گروه های تروریستی تکفیری را نقش بر آب کرد. و اگر مدافعان حرم در عرصه دفاع از حرم، حضور نداشتند امروز شاهد تسلط دشمنان بر مناطق مهمی از جهان اسلام بودیم.[۲۶]

شهدای مدافع حرم؛ نماد حقانیت و مظلومیت

باید اذعان نمود اگر چه تکریم شهدای مدافع حرم کار بسیار خوب و ارزشمندی است و حدأقل خدمتی است که می‌توانیم برای آنها انجام دهیم، لیکن حق شهدای مدافع حرم بر گردن ما بسیار بیشتر از برگزاری همایش تکریم و تجلیل است، شهدای حرم واقعاً مظلوم مضاعف هستند و نباید آنها را فراموش کنیم.[۲۷]

توصیه ای به شاعران متعهد و انقلابی

توصیه ام به شاعران این است که در خصوص شهدای مدافع حرم نیز شعر بگویند،[۲۸]زیرا اصولاً تصویری که شاعر در قالب نظم و با زبان هنر ترسیم می‏کند، تشریح دلنشین، عمیق و روان از یک ماجراست و هنگامی که این تصویر آمیخته با اعتقاد، ایمان و واگویی دغدغه ‏های جامعه بشری باشد، به ماندگاری اثرش بیشتر کمک می‏ کند.[۲۹]در این میان پاره‏ ای از آثار  که آمیخته ‏ای از «سوگ و حماسه» است آنچنان مورد توجه قرار می گیرد تا آنجا که گاه برخی از آنها وِرد زبان مردم و شعاری برای مبارزه و به خروش آوردن مظلومان می شود، تأثیرگذاری این گونه شعر و شعار در پاره‏ای از اوقات از ده‏ها سخنرانی بیشتر است؛ به مظلومان جرأت و جسارت برای گرفتن حق خود می‏ دهد و ظالمان را دچار وحشت واضطراب می‏سازد.[۳۰] همانگونه که زبان شعر و ادب و هنر را می توان به عنوان بهترین رموز ماندگاری واقعه کربلا دانست.[۳۱]

 ایثار و جان فشانی روحانیون مدافع حرم در نبرد علیه دشمنان اسلام

جهاد یا به تعبیر دیگر دفاع از تمامیت کشورهای اسلامی در برابر هجوم بیگانگان یکی دیگر از ابواب مهم فقه‏ را تشکیل می‏دهد[۳۲] این مسأله تحت عنوان «مرابطه» یعنی آمادگی برای حفظ مرزهای اسلامی در برابر هجوم احتمالی دشمنان دیده می‏ شود که احکام خاصی برای آن ذکر شده است‏[۳۳].،[۳۴]

حال در این میان روحانیت باید به عنوان مدافع حریم اسلام همیشه آماده دفاع باشند و بدانند قوت و قدرت فرهنگ و معارف اسلام به اندازه ای است که در برابر حملات و هجمات می ایستد و غالب می شود، دلیل این مسأله نیز پیشرفت اسلام در دنیا با وجود تمامی این حملات است.[۳۵]

مطابق روایات متعدد کسانی که بانی خیر می شوند خواه اینکه خود در میدان شهادت حاضر باشند و به مقام شهادت نایل شوند و یا اینکه مردم را به جهاد دعوت نمایند؛ اصل اساسی این است که هر چه عاملان به آن برنامه انجام دهند معادلش برای آن بنیانگذار هم نوشته خواهد شد از نظر منطق عقل نیز همین است چون اسباب چیزی را فراهم کردن به معنی شرکت نمودن در نتیجه آن عمل است.[۳۶]

اینچنین است که روحانیت مدافع حرم با ایمان خود، جان‌شان را در طبق اخلاص نهادند و در برابر دشمنان اسلام و مستکبران که قصد ویرانی کشورهای اسلامی را دارند، ایستادگی کردند و به مقام شهادت رسیدند. این روحانیون هم مردم را به فداکاری و جان فشانی در راه اسلام دعوت کردند و هم خود در صف اول این راه قرار گرفتند.[۳۷]

سخن آخر

در خاتمه باید گفت خوشا به حال مدافعان حرم که از این فرصت در دفاع از حریم و مکتب اهل بیت(علیهم السلام) بهترین بهره را می‌برند.[۳۸]لیکن مدافعان‏ خط توحید تصور نکنند در این میدان مبارزه حق و باطل، و در برابر انبوه عظیم دشمنان سر سخت تنها و بدون تکیه ‏گاهند،  بلکه به طور مسلم خداوند کسانی که او را یاری کنند و از آئین و مراکز عبادتش دفاع نمایند یاری می ‏کند(و لینصرن الله من ینصره‏).[۳۹]،[۴۰]

و از پرتو همین وعده الهی است که مدافعان‏ راه خدا در میدان های جنگ با دشمنان با اینکه در بسیاری از صحنه ‏ها از نظر نفرات و ساز و برگ جنگی در اقلیت هستند بر دشمنان اسلام پیروز می‏ شوند، آن چنان پیروزی که جز از طریق نصرت و یاری الهی قابل تفسیر و توجیه نیست.[۴۱]

هم چنین باید تأکید کرد خانواده شهدا محترم هستند و باید از آن‌ها تجلیل شود و در راستای رفع نیازها آن‌ها اقدام شود چون این موضوع سبب می‌شود جایگاه و اهمیت شهدا برای جامعه تبیین می‌شود.[۴۲]

لذا تجلیل از خانواده‌های شهدای مدافع حرم و گرامیداشت یاد و خاطره این شهیدان از جمله اقدامات شایسته و قابل تقدیری است[۴۳] که حاکی از قدرشناسی از این عزیزان است چون این افراد سبب پیروزی جبهۀ مقاومت و ترویج دین و اسلام شدند، و باید یاد آن‌ها را گرامی بداریم.[۴۴]

به خانواده های شهدای مدافعان حرم نیز می­ گوییم باید از این فرصتی که عاشورا در اختیار ما قرار می دهد استفاده کنیم، زیرا عاشورا یک سرمایه است و باید دانست یقیناً حامیان دیروز صدام در جنگ تحمیلی که امروز در سوریه به داعش کمک می کنند همانگونه که در جنگ ۸ ساله گرفتار شکست شدند در سوریه ، یمن و عراق گرفتار شکست خواهند شد.[۴۵]

[۱] بیانات آیت‌الله مکارم شیرازی ؛ مدرسۀ امام کاظم(ع)؛۱۳۹۳/۰۹/۰۲.

[۲] همان.

[۳]   بیانات آیت‌الله مکارم شیرازی ؛ رسانۀ ملی؛۱۳۹۴/۰۴/۱۶.

[۴] بیانات آیت‌الله مکارم شیرازی ؛ مدرسۀ امام کاظم(ع)؛۱۳۹۳/۰۹/۰۲.

[۵] بیانات آیت‌الله مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛مسجد اعظم قم؛۱۳۹۳/۰۶/۲۶.

[۶] همان.

[۷] بیانات آیت‌الله مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛مسجد اعظم قم؛۱۳۹۳/۰۷/۰۹.

[۸] بیانات آیت‌الله مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛مسجد اعظم قم؛۱۳۹۴/۰۸/۲۵.

[۹] پیام امام امیر المومنین علیه السلام ؛ ج‏۶ ؛ ص۵۷.

[۱۰] همان؛ ص ۵۸.

[۱۱]  بیانات آیت‌الله مکارم شیرازی ؛ مدرسۀ امام کاظم(ع)؛۱۳۹۳/۰۹/۰۲.

[۱۲] همان.

[۱۳] بیانات آیت‌الله مکارم شیرازی ؛ مدرسۀ امام کاظم(ع)؛۱۳۹۳/۰۹/۰۲.

[۱۴] بیانات آیت‌الله مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛مسجد اعظم قم؛۱۳۹۳/۰۷/۰۹.

[۱۵] استفتاءات جدید ؛ ج‏۱ ؛ ص۳۴۸.

[۱۶] آیین رحمت ؛ ص۷۷.

[۱۷] استفتاءات جدید ؛ ج‏۱ ؛ ص۵۱۵.

[۱۸] آیین رحمت ؛ ص۷۷.

[۱۹] بیانات آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع) و رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدای مدافع حرم تیپ فاطمیون ؛ مدرسه علمیه امام کاظم(ع)؛۱۳۹۵/۰۷/۰۱.

[۲۰] همان.

[۲۱] همان.

[۲۲] متن پیام آیت الله مکارم شیرازی؛۱۳۹۳/۰۴/۰۲.

[۲۳] همان.

[۲۴] بیانات آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع) و رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدای مدافع حرم تیپ فاطمیون ؛ مدرسه علمیه امام کاظم(ع)؛۱۳۹۵/۰۷/۰۱.

[۲۵] همان.

[۲۶] همان.

[۲۷] بیانات آیت الله مکارم شیرازی در دیدار اعضای ستاد تکریم طلاب شهید مدافع حرم قم؛۱۳۹۵/۰۵/۲۸.

[۲۸]  بیانات آیت الله مکارم شیرازی  در دیدار جمعی از شاعران استان قم؛۲/۷/۱۳۹۵.

[۲۹] عاشورا ریشه‏ها، انگیزه‏ها، رویدادها، پیامدها ؛ ص۶۹۵.

[۳۰] همان؛ ص ۶۹۶.

[۳۱] همان ؛ ص۶۹۵.

[۳۲] دائرة المعارف فقه مقارن ؛ ج‏۱ ؛ ص۵۳۹.

[۳۳] رک:کتاب« جواهر الکلام»؛ اول کتاب جهاد.

[۳۴] زندگی در پرتو اخلاق ؛ ص۱۹۷.

[۳۵] بیانات آیت الله مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه؛مسجد اعظم قم؛۱۳۹۴/۰۶/۱۵.

[۳۶] بیانات آیت‌الله مکارم شیرازی؛ مدرسه علمیه امام موسی کاظم (ع)؛۱۳۹۵/۰۷/۰۹.

[۳۷] همان.

[۳۸] بیانات آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع) و رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدای مدافع حرم تیپ فاطمیون ؛ مدرسه علمیه امام کاظم(ع)؛۱۳۹۵/۰۷/۰۱.

[۳۹] سورۀ حج؛ آیۀ ۴۰.

[۴۰] تفسیر نمونه ؛ ج‏۱۴ ؛ ص۱۱۷.

[۴۱] همان.

[۴۲] بیانات آیت‌الله مکارم‌شیرازی در دیدار با رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ؛ مدرسه علمیه امام سجاد(ع)؛۱۳۹۴/۱۲/۱۹.

[۴۳] بیانات آیت‌الله مکارم شیرازی؛ مدرسه علمیه امام موسی کاظم (ع)؛۱۳۹۵/۰۷/۰۹.

[۴۴] بیانات آیت‌الله مکارم‌شیرازی در دیدار با رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران؛ مدرسه علمیه امام سجاد(ع)؛۱۳۹۴/۱۲/۱۹.

[۴۵] بیانات آیت‌الله مکارم شیرازی؛ مدرسه علمیه امام موسی کاظم (ع)؛۱۳۹۵/۰۷/۰۹.