حجت الاسلام علی بخشی: حضرت زینب(س) در نوک قله ی صفت رضا ایستاده بود+گزارش تصویری

کد خبر: 62172
چه کار کنیم که صفت رضا در زندگی ما نهادینه شود؟ 1-مثبت اندیشی 2-دقت در سنجش و مقایسه کردن 3-اعتقاد و جهان بینی نسبت به این مطلب که دنیا جای بلا است. اگر صفت رضا شد ترازوی زندگی و شاخص وجودیمان، انسان استوار و محکم خواهد شد.
وارث: مراسم شب اول ماه صفر با سخنرانی حجت الاسلام علی بخشی و مداحی حاج روح الله بهمنی و حاج سید مهدی میرداماد در هیئت عشاق العباس (ع) برگزار شد.

در ادامه ی خبر متن سخنرانی حجت الاسلام علی بخشی را می خوانید:


حجت الاسلام علی بخشی:حضرت زینب(س)در نوک قله ی صفت رضا ایستاده بودند+گزارش تصویری


ویژگی های حضرت زینب سلام الله علیها:

یک ویژگی مهم حضرت زینب سلام الله علیها ، علم حضرت است. خداوند علم خودش را به مادرمان فاطمه زهرا سلام الله علیها  داد یعنی در نگاه علمی حضرت زهرا سلام الله علیها  هیچ احتیاجی به علم بشری ندارد. کنار بازار، عمه ی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف  چنان خطبه ای خواندند که حضرت زین العابدین علیه السلام  گفتند: الحمدالله عمه جان تو عالمه ای هستی که معلم نداشتی یعنی علمی که تو داری در هیچ مکتب و حوزه ای پیدا نمی شود. علم حضرت زهرا سلام الله علیها و دخترش زینب سلام الله علیها را خداوند به آن ها تفضل کرده است.

شاهد قرآنی: یهودیان محضر حضرت مریم سلام الله علیها  آمدند و گفتند: پدر تو انسان بدی نبود و مادر تو هم زن پاکدامنی بود پس چگونه تو بدون شوهر صاحب فرزند شدی؟ حضرت مریم سلام الله علیها  اشاره کردند به گهواره ای که حضرت مسیح در آن بود  فَأَشَارَتْ‌ إِلَيْهِ‌ قَالُوا کَيْفَ‌ نُکَلِّمُ‌ مَنْ‌ کَانَ‌ فِي‌ الْمَهْدِ صَبِيّاً «چگونه با کودکی که در گاهواره است سخن بگوییم؟!» قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا 2  [كودك] گفت منم بنده خدا به من كتاب داده و مرا پيامبر قرار داده است.

خدایی که در گهواره به حضرت مسیح علیه السلام  علم می دهد چه بعدی دارد که از علم خود به حضرت زهرا سلام الله علیها  و حضرت زینب سلام الله علیها  بدهد.

در کوفه و مدینه نزدیک به 40 سال حضرت زینب سلام الله علیها  تفسیر قرآن گفته است، تفسیر هم به معنای پرده برداریست یعنی باطن آیات را به مردم گفتند. حضرت زینب سلام الله علیها  فرزند شخصیتی است که نظیر آن را در عالم نداریم.

قندوزی در کتاب ينابيع المودة می گوید: ابن عباس آمد محضر امیرالمومنین علی علیه السلام  و امام علی علیه السلام  فرمودند: اگر من فقط سوره ی حمد را برای تو تفسیر کنم و شما هم شروع کنی به کتابت و نوشتن وقتی من به انتها برسم شما باید شصت شتر بیاوری و نوشته هایت را بر روی آن بگذاری تا بتوانی حمل کنی. زینب کبری سلام الله علیها  فرزند این شخصیت است.

چه کار کنیم که صفت رضا در زندگی ما نهادینه شود؟

ویژگی دوم حضرت زینب سلام الله علیها، صفت رضا است که امروز ما در جامعه با این صفت سروکار داریم و به معنای رضایت از زندگی است. برای اینکه صفت رضا در زندگیمان همواره جاری باشد باید چند نکته را توجه کنیم؛

1-     

مثبت اندیشی؛ در حدیثی می فرمایند: اگر آن چیزی را که می خواستی نشد، آن چیزی را که می شود را بخواه.

2-     

دقت در سنجش و مقایسه کردن؛ سه نوع مقایسه وجود دارد: - مقایسه با بالا دست (مقایسه صعودی) – مقایسه هم سطح – مقایسه با پایین دست (نزولی)

دستور این است که ما باید در دنیا خودمان را با پایین تر از خود بسنجیم در آن صورت شاکر می شویم و در امور معنوی خودمان را با بالاتر از خود بسنجیم تا ارتقا و رشد پیدا کنیم.

سلمان می گوید: نبی اکرم صلی الله علیه و آله  چند سفارش کردند که من همیشه به آن توجه کنم و یکی از آن سفارشات این بود که سلمان، در دنیا خودت را با پایین تر از خودت بسنج.

اگر این ها بلعکس شد یعنی در امور دنیوی خود را با بالاتر از خود سنجیدیم صبح تا شب مشغول این می شویم که خود را به او برسانیم. اگر در امور معنوی هم خود را با پایین تر از خود مقایسه کنیم  در بندگی غرور ما را می گیرد.

3-     

اعتقاد و جهان بینی نسبت به این مطلب که دنیا جای بلا است. اگر این مطلب را برای خود حل کنیم، آنالیز و تحلیل زندگی هم برایمان راحت می شود. امیر المومنین علی علیه السلام  در حال رد شدن بودند که فردی برایشان دعا کرد انشاالله در دنیا بلا نبینید. حضرت فرمودند: این دعا اشتباه است چرا که دنیا جای بلاست. 

اسکندر فاتح چندین قلعه و کشور بود  ولی وقتی فوت کرد یک نفر هم به مراسم او نرفت.  پرسیدند چرا کسی در مجلس نیست؟ گفتند: وصیت خود اسکندر است که گفته بود کسانی در مجلس من شرکت کنند که در زندگیشان بلا و غم ندیده باشند. (می خواست به مادر خود بفهماند که تو تنها کسی نیستی که عزیز از دست داده ای، دنیا جای غم و بلاست).

حضرت زینب سلام الله علیها  در نوک قله ی صفت رضا ایستاده بودند و لذا هیچ کجا نشکستند. حتی در مجلس یزید ملعون، حضرت زینب سلام الله علیها  به آن ملعون می گویند: من در کربلا جز زیبایی ندیدم. در مجلس عبیدالله بن زیاد هر کاری کردند که حضرت زینب سلام الله علیها  بشکند اما ایشان مثل کوه ایستاد.

اگر صفت رضا شد ترازوی زندگی و شاخص وجودیمان، انسان استوار و محکم خواهد شد.

ویژگی سوم حضرت عفّت است که واژه ای کلی است با مصادیق و شاخه های مختلف. عفت یعنی خویشتن داری و اینکه سبک خود را معامله نکنیم. این ویژگی در همه ی زنان و مردان وجود دارد که یک نوع عفت، پوشش و حجاب است که برای مردان هم هست. نوع دیگر عفت، زبانی است که در حدیث آمده است کسی که زیاد فحاشی می کند دعای او مقبول نیست و برکت از زندگی او می رود. عفت در رفتار و عفت مالی از انواع دیگر آن است. وقتی می گوییم عفت یعنی باید به طور کامل انجام شود.

ویژگی چهارم حضرت منطق ولایت مداری است. تمام زندگی زینب سلام الله علیها ، امام حسین علیه السلام  است که ولّی او است. محور زندگی حضرت زینب سلام الله علیها   امام اوست. ولایت مداری یعنی در زندگی و تحصیل و پوشش و کسب و کارمان از اماممان بپرسیم چکار کنیم.

زنان مدینه می پرسیدند قامت حضرت زینب سلام الله علیها  کجا خمیده شده است؟ زینبی که ما بدرقه کردیم اینگونه نبود. مرحوم ده سرخی در رمز المصیبة می نویسد: هر کس این سوال را از زینب کبری سلام الله علیها  کرد، ایشان نگفتند: گودال قتلگاه، مجلس یزید و... بلکه گفتند: یک امانتی از امام حسین علیه السلام  در دست من بود که در خرابه های شام آن ناز دانه را جا گذاشتم.

 حجت الاسلام علی بخشی:حضرت زینب(س)در نوک قله ی صفت رضا ایستاده بودند+گزارش تصویری

پی نوشت:


1-      سوره مریم آیه 29


2-      سوره مریم آیه 30