حجت الاسلام کرمی: علت همراهی خانواده با سیدالشهدا(ع)، از بین نرفتن هدف نهضت بود
وارث: جلسه هفتگی با سخنرانی حجت الاسلام مصطفی کرمی و مداحی کربلایی جوادمقدم ، کربلائی مهدی آینه و دیگر ذاکرین در هیئت بین الحرمین برگزار شد.
در ادامه متن سخنرانی حجت الاسلام کرمی را می خوانید:
چرا امام حسین علیه السلام خانواده اش را همراهش برد؟
یکی از سوالاتی که در ذهن جوانان بوجود می آید این است که با توجه به حساسیت و غیرتی که سیدالشهدا علیه السلام روی ناموسشان داشت، و با توجه به اینکه مخدرات و نسوان از طبقه ای از بانوان بودند که در اعلی درجه ی نجابت، طهارت بودند و کمتری تماس را با اجنبی داشتند، چطور حضرت راضی شد بعد از ظهر عاشورا ناموسش به دست اشرار دستگیر شود؟
امام حسین علیه السلام به تمام زوایا و گوشه های کربلا عارف بود، از مدینه که می خواست حرکت کند می دانست سر خودش بالای نیزه می رود و دستهای خواهرش را با ریسمان می بندند، امام حسین علیه السلام قمار سیاسی نکرد و در زمین برفکی قدم نزد که بکوییم نمی دانست چه خبر است. امام حسین علیه السلام در مدینه به خیلی ها فرمود در روز عاشورا سر من بالای نیزه می رود. ما هیچ وقت حاضر نمی شویم زن و بچه مان را به دعوا ببریم تا تماشا کند چه برسد به اینکه او را در دعوا شرکت دهیم! چطور امام حسین علیه السلام راضی شد که حضرت سکینه که از لحاظ روحی و عاطفی و اشراف روحی به حضرت داشت که در بعد از ظهر عاشورا حضرت را از روی اسب پایین آورد، امام حسین علیه السلام در مورد او فرمود: شبیه ترین دختران به فاطمه زهرا سلام الله علیهاست و نماز شبش ترک نشده. حضرت می دانست که در مجلس شام مرد موقرمز شامی به یزید می گفت این دختر را بده تا کنیز من شود.
چه اثر وضعی و فایده ای مترتب بر حضور زن و بچه بودند. ابن عباس در دروازه مکه به حضرت گفت: آقا نرو شما را می کشند. حضرت فرمود: می دانم من جدّم سیدالانبیاء صلی الله علیه و آله را در خواب دیدم که فرمود: به عراق برو که خداوند می خواهد تو را در گودی قتلگاه کشته ببیند. ابن عباس گفت: پس حضرت زینب، ام کلثوم و سکینه سلام الله علیها را نبر. حضرت فرمود: در همان خواب جدّم دستور داد که خداوند می خواهد دستان زینب سلام الله علیها را در زنجیر ببیند.
گم نشدن هدف نهضت، مهم ترین دلیل برای حضور خانواده سیدالشهدا علیه السلام در کربلا بود
دستگاه اموی و شام، جبهه تبلیغاتی یزید دو کار نسبت به نهضت عاشورا و انقلاب امام حسین علیه السلام داشت: یک حذف فیزیکی، قلع و قمع، ضرب و شتم با قوه قهریه و افرادی که منتقد به تشکیلات یزید بودند را می خواست حذف کند. دوم می خواست هدف امام حسین علیه السلام را از بین برود. برای امام مهم بود که موضوع دعوا و رفتن گم نشود، برایش مهم بود که عزت در مدینه و امکانات و تسهیلات را با گرسنگی و تشنگی بیرون از مدینه عوض کردن، گم نشود.
چرایی های نهضت و اهدافی که برای آن نهضت شکل گرفت و انقلاب ایجاد شد نباید از بین می رفت و گم می شد. امام حسین علیه السلام برای کشته شدن ناراحت نبود بلکه مهم بود تا هدف و آرمان گم نشود حضرت فرمود: إِنِّیْ لا أَرَیَ الْمَوْتَ إِلَّا سَعَادَةً وَالحَیاةَ مَعَ الظّالِمِینَ إِلّا بَرَما 1 ؛ من کشته شدن در راه آرمان و هدف را جز سعادت نمی بینم، رنج و مشقت جایی است که انسان بخواهد کنار کسانی که نمی پسندد نفس بکشد. عاشورا برای امام حسین علیه السلام تلخی ندارد تلخی جایی است که قاطبه ی بشر بخواهد به جهنم برود.
امام 12 هزار نامه و کاغذ داشت حضرت فرمود: مرگ برای انسان حُر و آزاده ای که در راه آرمانش می ستیزد به مثابه ای آویزه ای است که به گریبان دوشیزه جوانی بیاویزند و زیبایی او دو چندان کنند. مردن برای امام حسین علیه السلام عشق بود هرچه به ظهر عاشورا نزدیک می شد ابتهاج و شادی حضرت بیشتر می شد. برای حضرت مهم بود که اگر ما رفتیم این هدف از بین نرود، برای چه خانواده اش اسیر شود؟ مهم بود موضوع دعوا گم نشود بعدا نگویند دعوا بر سر حکومت بود. مهم بود که مردم بدانند امام حسین علیه السلام نمی تواند فحشا و منکر را در جامعه ببیند و سکوت کند.
پیاده روی اربعین معجزه قرن است
امام با رهبری داعیانه اش گزارشگرانی از کربلا با خود برد، حادثه کربلا خیلی شفاف است. بزرگ ترین معجزه قرن همین پیاده روی اربعین است، هیچ ایدئولوژی و مکتبی حول هیچ محوری نمی تواند چنین اجتماعی را متمرکز کند. برای اربعین شخص پول قرض می کند و به یک کشور جنگ زده می رود، چنین جمعیتی به عراق می رود جای خواب، سرویس بهداشتی و غذایش مساله است اما این هنر زینب کبری سلام الله علیها و امام زین العابدین علیه السلام است که می بینید طرف چهار دست و پا می رود، با هر سختی راه می روند یا کفش زائران را واکس می زنند، کجا چنین عشقی پیدا می شود؟
امام حسین علیه السلام می خواست نهضت در تاریخ گم نشود، 1400 سال پیش! چقدر با کربلا و عاشورا فاصله زمانی و مکانی داریم! مگر ارتباطات جغرافیایی و زمانی با حضرت داریم که چنین برایش عزاداری می کنیم؟ آقا را در کوره راه بین دو نهر آب سر بریدند یک پارچه مشکی به جایی نخورد! یک خرما پخش نشد! الان ببینید چه بساط عشقی در آنجا فراهم است چطور چنین چیزی می شود؟
کجا چنین چیزی داریم؟ همه ادیان و مذاهب به پیاده روی اربعین حسودی می کنند! چقدر مانع تراشی می کنند تا پیاده روی برگزار نشود. در یک کشور جنگ زده اقیانوس خروشانی از جمعیت اقبال به این مظلوم کرده اند.
هرکه غمت را خرید عشرت عالم فروخت
به خدا قسم برای هر چیزی گریه کنی حالت را خراب می کند، تنها چیزی که برایش گریه کردی سبکت می کند و بال پرواز به تو می دهد گریه بر سیدالشهدا علیه السلام است، جنس غم امام حسین علیه السلام فرق می کند حتی در بین تمام ائمه علیهم السلام.
یوسف مصر بقا ، در همه عالم تویی در طلبت مرد و زن ، آمده با درهمند
چرا می گوید: یوسف مصر بقا، برای اینکه حضرت یوسف وقتی به مصر آورده شد مردم او را دیدند و اقدام به خرید او کردند اما مردم درباره امام حسین علیه السلام او را ندیدند و اینچنین برایش بی تابی می کنند.
پی نوشت:
1- مسندالامام الشهید، ج 2ص 478.