حجت الاسلام علوی: ترک بدون دلیل زیارت سیدالشهدا(ع) موجب عاق پیامبر(ص) می شود+گزارش تصویری
زیارت امام حسین (ع) واجب است یا مستحب؟
حکم زیارت امام حسین علیه السلام از نظر شرع مقدس چیست؟ یک امری است که اگر بشود خوب است یا یک امری است که لزوم و ضرورت دارد. از نظر ما زیارت سیدالشهدا علیه السلام لزوم و ضرورت دارد دلیل بر ضرورت هم توجه کردن به یک آیه ی شریفه و هم توجه به طایفه ای از روایات است که پیرامون زیارت امام حسین علیه السلام است و فقط برای حضرت است و برای امیرالمومنین علیه السلام این روایات بیان نشده و برای سایر ائمه علیهم السلام هم نیست، البته زیارت آقا امام رضا علیه السلام مثل زیارت امیرالمومنین علیه السلام است.
امام حسین علیه السلام یکی یکدانه نظام خلقت است، "و الوتر الموتور". حسین بن علی علیه السلام وترالموتور یعنی استثنای نظام خلقت است به حسب واقع چنین است. اگر شما در عالم واقع خدمت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مشرف شوید و با امام حرف بزنید و بعد جلسه تمام شود، چون امام یک وجود فیزیکی دارد آنگاه که امام جلسه را ترک کرد شما خاک زیر پای ایشان را برای تبرک بردارید چون متبرک تر از آن خاک وجود ندارد. اگر این خاک را خدمت مراجع ببرید می فرمایند: خوردن آن جایز نیست. اما خاک تربت سیدالشهدا علیه السلام چنین نیست می توانید بخورید بلکه مستحب است، مستحب است کام بچه را با تربت سیدالشهدا علیه السلام بردارید بلکه شفاست و مریض را شفا می دهد. آیا دلیلش غیر از وترالموتور بودن امام حسین علیه السلام است؟
درباره سایر ائمه علیهم السلام نهایت گفته اند به زیارت بروید یا این مقدار ثواب در زیارتشان وجود دارد اما نگفته اند کی بروید؟ چگونه بروید؟ اگر نرفتید و بی رغبت بودید چه می شود؟
دلیل قرآنی برای اثبات لزوم زیارت امام حسین(ع)
اولین دلیل بر لزوم زیارت سیدالشهدا علیه السلام آیه شریفه : قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى1 ؛ است. این آیه می فرماید اجر رسالت پیغمبر صلی الله علیه و آله را بدهید که اجر ایشان مودت ذی القربی است. تفاوت محبت و مودت این است که "محبت" علاقه قلبی است و دوست داشتن کسی است ولی وقتی عرب می خواهد بگوید این محبت را اظهار و علنی کند می گوید: "مودت"؛ آنچه که مزد رسالت پیغمبر صلی الله علیه و آله اظهار محبت است. به اجماع شیعه و سنی "ذوی القربی" 14 معصوم علیهم السلام هستند و تردید در آن نیست و به اجماع غیر از 14 معصوم در ذوی القربی نمی گنجند.
وقتی به کسی محبت داری و می خواهی این محبت را ابراز کنی طُرُق و روش های مختلفی دارد، یک موقع اطاعت از امرش می کنی، یا در شادی و غمش شریک هستی و یک موقع هم به زیارتش می روی. پس زیارت از مصادیق مودت است و مودت اظهار محبت است و مدت اجر رسالت است و از منطق عرف و شرع پرداخت مزد واجب است، هم عقل و شرع می گوید که باید مزد کسی را که کاری برایت کرده است را بدهی.
پس اظهار محبت واجب است و یکی از طرق ابراز محبت زیارت است که لزوم دارد و وقتی به روایات مراجعه می کنیم می بینیم لزوم موکّد است.
ادله ی روایی در اثبات زیارت امام حسین(ع)
امام باقر علیه السلام می فرماید:مُرُوا شِیعَتَنَا بِزِیَارَةِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ «علیه السلام» فَإِنَّ إِتْیَانَهُ یَزِیدُ فِی الرِّزْقِ وَ یَمُدُّ فِی الْعُمُرِ وَ یَدْفَعُ مَدَافِعَ السُّوءِ وَ إِتْیَانَهُ مُفْتَرَضٌ عَلَى کُلِّ مُؤْمِنٍ یُقِرُّ لَهُ بِالْإِمَامَةِ مِنَ اللَّهِ 2؛به شیعیان ما امر کنید به زیارت قبر حسین علیه السلام بروند ؛ "زیارت قبر" یعنی به کربلا بروند نه زیارت از راه دور، رفتن به کربلا از دیدگاه وحی موضوعیت دارد.
پس یک امر به زیارت شده است و دوم این لزوم آنچنان است که زنان استثنا نشده اند. روح شریعت اسلام مخالف آنچه در سیستم های اجتماعی اتفاق افتاده، هست. روح شریعت بر تسّتر و پرده نشینی زن است و شریعت اسلام زن را در جامعه نمی پذیرد و او باید در خانه باشد. برای مسجد رفتن که هر رکعت 25 برابر ثواب دارد برای زن نهی شده و از ثواب محروم نمی شود امام صادق علیه السلام فرموده: مسجد المرء بیتها؛ آنچه که در مسجد می خواهند به زن بدهد در خانه اش می دهند. یعنی اسلام به همان اندازه نمی خواهد قد و بالای زن دیده شود اما در باب زیارت سیدالشهدا علیه السلام زیارت زنان استثنا نشده و آنها هم می توانند به زیارت بیایند چون حسین علیه السلام وترالموتور است.
یک راویه ای که زن است به نام ام سعید الأحمسیه که روایت کرده: عن أبی عبدالله (الامام جعفر الصادق (علیه السلام)): قالت: قال لی یا ام سعید تزورین قبر الحسین؟ قالت: قلت نعم. فقال لی: زوریه، فان زیاره قبر الحسین واجبه علی الرجال و النساء3 ؛
ام سعید احمسیه گفت: امام صادق (علیه السلام) به من فرمود: ام سعید (آیا) به زیارت قبر امام حسین علیه السلام (نه از راه دور بلکه به کربلا رفتن) می روی؟
عرض کردم: آری. فرمود: او را زیارت کن، زیرا زیارت قبر امام حسین (علیه السلام) بر هر مرد و زن واجب است.
ثواب زیارت امام حسین(ع) با وجود خطر و خوف
یکی از موارد دیگری که لزوم زیارت امام حسین علیه السلام را نشان می دهد این است که زیارت امام حسین علیه السلام در حال خوف هم لازم است. اگر راه مکه با نابودی آل سعود باز شود می گویند حج بر کسی واجب است که سه استطاعت داشته باشد: استطاعت مالی؛ یعنی پولش را داشته باشد. استطاعت جانی؛ یعنی توان انجام عمل را داشته باشد. استطاعت راه؛ یعنی راه باید امن باشد اگر هرکدام از اینها نبود وجوب حج هم ساقط می شود و خوف اگر باشد استطاعت حج به هم می خورد.
امام صادق علیه السلام به معاویه بن وهب که یکی از شخصیت های ارزنده بین رُوات است و حضرت فرمود: این 4 نفر از سلمان برای ما محبوب تر هستند: ابابصیر، زراره بن اعین، معاویه بن وهب و محمد بن مسلم.
امام صادق علیه السلام به معاویه بن وهب می فرماید:مَا مِنْ أَحَدٍ یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِلَّا وَ هُوَ یَتَمَنَّى أَنَّهُ زَارَ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ ع لَمَّا یَرَى لِمَا یُصْنَعُ بِزُوَّارِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ مِنْ کَرَامَتِهِمْ عَلَى اللَّهِ 4 ؛ به خاطر ترس زیارت حسین علیه السلام را ترک نکن، اگر کسی به خاطر ترس زیارت حسین علیه السلام را ترک کردروز قیامت این قدر حسرت می خورد که حاضر است قبر سیدالشهدا علیه السلام در محشر باشد و دور او بگردد و جبران کند. خائفا به زیارت حسین علیه السلام برو آیا دوست نداری از زمره کسانی باشی که پیغمبر صلی الله علیه و آله، امیرالمومنین علیه السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها در حقت دعا کند؟
آیا نمی خواهی از زمره کسانی باشی که وقتی برگشتی تمام گناهانت را پاک کرده اند ولو گناهان 70 ساله ات را؟ آیا نمی خواهی از زمره کسانی باشی که هیچ گناهی در پرونده ات نباشد که روز قیامت دنبالت بگردند؟ یعنی همه را پاک می کنند. آیا نمی خواهی از زمره کسانی باشی که روز قیامت پیغمبر صلی الله علیه و آله با تو مصافحه می کند و در آغوش او قرار بگیری؟ این برای کسی است که خائفاً به زیارت امام حسین علیه السلام رفته باشد.
پیامبر(ص) چه کسی را عاق می کند؟
اینها نشان می دهد بی دلیل نباید زیارت امام حسین علیه السلام را ترک کرد. راوی هارون بن خارجه است: از امام صادق علیه السلام سوال کردم کسی که بدون علت زیارت قبر حسین علیه السلام را ترک کند چه جایگاهی دارد؟ امام فرمود: این آدم اهل آتش است.
حداقل اگر نمی توانی بروی یک ناراحتی و حسرتی در دلت باشد و بی تفاوت نباشد. بدون میل نباش نسبت به زیارت امام حسین علیه السلام. از امام صادق علیه السلام پرسیدند اگر کسی از روی بی رغبتی زیارت امام حسین علیه السلام را ترک کند چه می شود؟ حضرت فرمود: این آدم در روز قیامت این قدر حسرت می خورد که چرا به زیارت امام حسین علیه السلام نرفته است.
حال یک عده با اینکه قادر هستند به زیارت بروند اما نمی روند. حلبی از امام صادق (علیه السلام) پرسید : فدایت شوم کسی که زیارت امام حسین علیه السلام را ترک کند در حالیکه توانایی رفتن دارد در مورد او چه می گویی؟ حضرت فرمود : در مورد او می گویم که او بدرستیکه عاق رسول خدا (صلی الله علیه وآله) و عاق ما اهل بیت علیهم السلام و امر ما را کوچک شمرده که بر گردن اوست و هر کس زیارت کند او را خداوند جزای اوست ، غیر از حوائجش (که بر آورده می شود) و خداوند امور مهم دنیایی او را کفایت می کند و زیارت سیدالشهدا علیه السلام جلب کننده روزی برای بنده است و آنچه که در این راه خرج کرده به او بر می گردد. و گناه پنجاه سال او آمرزیده می شود. و به سوی اهلش بر می گردد در حالیکه وزر و خطایی نمی ماند مگر اینکه از نامه عمل او پاک می شود.
1- سوره شوری آیه 23.
2- بحارالانوار ج98 ص3 – وسائل الشیعه ج14 ص 413،
3- کامل الزیارت لابن قولویه، ص 122، باب 43.
4- وسائل الشیعه/ ج14/ص424.