حجت الاسلام بی آزار تهرانی: اجتماع اربعین می تواند شاهراه ظهور شود/لزوم انذاری کردن منبرها

کد خبر: 62898
یک عارفی می گفت: قدما و اعصار گذشته هم مبتلا به غیبت حجت خدا شدند ولی این قدر طول نکشیده بود. نگاه کردم در تاریخ دیدم تمام آن جمعیت جمع می شدند و در آن اجتماع طلب بازگشت حجت خدا را می کردند. الان تشیع بالاتری و والاترین اجتماع بشری را به لطف امام حسین علیه السلام در اختیار دارد به نام اربعین، آنجا که می روید به زوار بگویید که امسال نیامدیم تسلی به آقا بدهیم بلکه آمده ایم تا در بازگشت شما موثر باشیم.
وارث: مراسم بدرقه زوّار اربعین با سخنرانی حجت الاسلام بی آزار تهرانی و مداحی حاج سید مجید بنی فاطمه ، حاج حسین سیب سرخی ، حاج محمد کریمی ، حاج حیدر خمسه ، حاج علیرضا اسفندیاری ( از اردبیل) در هیئت احرار الحسین(ع) برگزار شد.
در ادامه متن سخنرانی حجت الاسلام بی آزار تهرانی را می خوانید:
 

تفسیر وترالموتور بودن امام حسین علیه السلام

ائمه علیهم السلام کلهم نور واحد هستند اما وجود مقدس سیدالشهدا علیه السلام اختصاصاتی دارند که فقط مختص ایشان است. قصه ی اربعین برای هیچ کدام از معصومین نیست و مختص اباعبدالله علیه السلام است، زیارت اربعین هم از کلام معصوم رسیده و آثار و برکات عجیبی برایش ذکر شده است.

یک علت تامه ای وجود دارد که سیدالشهدا علیه السلام را وترالموتور نامیده اند. شارحین زیارت با عظمت عاشورا که حدیث قدسی است وتر الموتور را دو گونه تفسیر کرده اند: یک همان وحدت و غربت سیدالشهدا علیه السلام در صحنه کربلاست، حضرت یاران فدایی دارند اما نمی دانم چه سرّی بود که هنوز حضرت عباس هستند اما وقتی حضرت علی اکبر روی زمین می افتند حضرت می فرماید: با رفتن تو من تنها شدم. تنهایی سیدالشهدا علیه السلام در قصه عاشورا نماد و حقیقت است. اما وترالموتور یک نگاه ملکوتی هم دارد در بساط خلقت خدا امام حسین علیه السلام یکی یکدانه است.

سیدالشهدا علیه السلام به کربلا آمدند تا فدای امیرالمومنین علیه السلام بشوند یک وقت این حرفها موازین و جایگاهها را به هم نزند. حضرت آقا می فرماید: یک وقت شنیدم که یک ذاکر یا سخنرانی می گفت: امیرالمومنین علیه السلام هر چه دارد از امام حسین علیه السلام دارد، این اشتباه است بلکه سیدالشهدا علیه السلام هر چه دارد از امیرالمومنین علیه السلام دارد. در جلسات اشک آنکه نگاه آخر را می کند امیرالمونین علیه السلام است.

امام صادق علیه السلام فرمود: خدا، انبیای الهی و اولیا نظر رحمت به گریه کن امام حسین علیه السلام دارند، اما آن کسی که با شما برای حضرت گریه می کند حضرت زهرا سلام الله علیهاست. این گریه های شما راهکار ارتباط شما با حضرت زهرا سلام الله علیهاست، با گریه بر امام حسین علیه السلام می توانی صله و ارحام حضرت زهرا سلام الله علیها بشوید.

امیرالمومنین علیه السلام غائب حاضر کربلا بود

امیرالمومنین علیه السلام غائب حاضر کربلا بود یعنی هرچه بود عداوت نسبت به ایشان بود و امام حسین علیه السلام هستی اش را فدا کرد تا نام ایشان باقی بماند. نام امیرالمومنین علیه السلام و اندیشه حیدر کرار یعنی اسلام ناب غدیری؛ یعنی ثمره ی عمر پیغمبر صلی الله علیه و آله در یک کلمه حفظ سنت صلی الله علیه و آله و نام خدا یعنی حفظ نام امیرالمومنین علیه السلام.

افرادی که به جنگ ثقلین آمدند می خواستند آقا امیرالمومنین علیه السلام را حفظ کنند و حضرت همه کار برای حفظ نام ایشان انجام داد.

ابوحنیفه از امام صادق علیه السلام فرمود: می گویند امام حسین علیه السلام از حجه الاسلام به بیابان ها آمد، می گویند برای احیای معروف، آن معروف چه بود که حضرت از همه ارزشها گذشتند. امام صادق علیه السلام بی درنگ فرمود: معروف فی السموات و الارض و هو علی بن ابی طالب علیه السلام؛ جدّ ما به کربلا آمد و از تمام ظرفیت ها استفاده کرد.

یک آدم خبیثی نزد امام سجاد علیه السلام آمد و پرسید: نام شما علی است؟ برادر بزرگتر هستید؟ حضرت فرمود: بله نام من علی است و برادر بزرگترم علی اکبر بود با طعنه گفت: پدر شما نام دیگری نداشت روی بچه ها بگذارد که همه علی هستند؟ حضرت هیچ پاسخی نداد.

نزد امام حسین علیه السلام آمد و فرمود: دشمن عنود چنین حرفی زده است. امام حسین علیه السلام عطوفت، شجاعت، حمیت، غیرت و صولت حیدری را یک کاسه کرد و فرمود: آرزو و نیتم این است که اگر خدا 100 پسر هم به من می داد نامش را علی می گذاشتم چون پدرم خیلی غریب است.

در حرم آقا امیرالمومنین علیه السلام یک زیارتی داریم به نام زیارت ششم، که اسرار جمال حیدر کرار است یعنی تعابیر سنگین و عجیبی در این زیارت وجود دارد. در زیارت ششم به امیرالمومنین علیه السلام می گوییم: السلام علیک یا تاج رأس النبی1 ؛ سلام بر تو آقایی که تاج سر نبی هستی. در این زیارت شما در نجف هستی اما در میان زیارت دستور داریم رو به کربلا معلی کن و به امام حسین علیه السلام سلام کن و هر حاجتی داری بخواه. بعد از زیارت عاشورا هم یک دعا داریم که از کربلا به امیرالمومنین علیه السلام سلام می دهی.

حضرت علی اصغر روی سینه ی امام حسین علیه السلام گذاشته شده است و حضرت علی اکبر بنا به وصیت خودش در پایین پای حضرت است برای همین است که ضریح حضرت شش گوشه است.

این روایت در کامل الزیاره بیان شده است، امام صادق علیه السلام می فرماید: اگر مردم می دانستند در زیارت امام حسین علیه السلام چه گیرشان می آید از شوق می مردند در هر قدمش حج عمره و واجب به آنها می دهند. و آنهایی که به زیارت نرفتند جا دارد از شدت حسرت نرفتن به کربلا جان بدهند و روح از پیکرشان جدا شود.

یک علی بر روی سینه، یک علی پایین پا

من نمی دانم نجف رفته ام یا کربلا

مسافت بین الحرمین به اندازه سعی صفا و مروه است

فاصله ی بین دو قبر امام حسین علیه السلام و حضرت عباس دقیقا به اندازه فاصله بین صفا و مروه است و اینها حساب دارد، حضرت قاسم خیلی مرتبت دارد اما در کربلا خیلی جلوه نکرده است چون آنها ارث از مادرشان حضرت زهرا سلام الله علیها و پدرش امام حسن علیه السلام حرم ندارند.

چرا حُر از شمس وجود امام حسین علیه السلام باید جدا بیفتد و جداگانه زیارت شود بعضی ها بد تعبیر کرده اند و گفته اند چون حُر توبه کرد و عقب مانده بود نتوانسته بود. اما این چنین نیست برعکس اکرام و مهمان نوازی امام حسین علیه السلام است. حُر دیر رسید اما زود خودش را به مقصد رساند. حُر تنها شهیدی بود که سر از تنش جدا نشد، دور افتادنش هم دلیل دارد آقا می خواهد برساند که ببینید کسی که دیر می آید ما چطور او را تکریم می کنیم باید قبر او را جدا بروی.

چرا پیکر حضرت علی اصغر روی سینه امام حسین علیه السلام قرار دارد؟

چرا حضرت علی اصغر روی سینه امام حسین علیه السلام قرار دارد؟ دلیلش برهانی است اما لطیف است و بانوان خوب می فهمند. من به این مراسم شیرخوارگان حسینی می روم می بینم مادری چند ساعت بچه روی دستش است و زمین نمی گذارد و می گوید فرش زبر است برای صورت لطیفش.

حسین جان!

سینه ات را خرد کردند زیر سُم اسبها

تا که جای راحتی باشد برای اصغرت

جایگاه امیرالمومنین علیه السلام و پیامبر صلی الله علیه و آله ویژه است ولی خودشان فرمودند، امیرالمومنین علیه السلام به قد و بالای امام حسین علیه السلام در سنین کودکی نگاه کرد و فرمود: تو فرق می کنی، الگوی ازلی خداوند هستی.
 
کدام خاک تربت امام حسین(ع) محسوب می شود؟

شما اگر در حرم پیغمبر صلی الله علیه و آله و امیرالمونین علیه السلام حتی از داخل کعبه خاک بردارید و بخواهید در کامتان بگذارید در فقاهت شیعه تفاوت نظری در حرمت خوردنش وجود ندارد اما تربت امام حسین علیه السلام شفا برای امراض است، نه فقط حرمت ندارد بلکه مستحب است موقع به دنیا آمدن در کام بگذارند.

یک ظریفی می گفت می دانید تربت یعنی چه؟ تا جایی که نعل اسبها حرکت کرده باشد خاک تربت محسوب می شود، گوشت به نعل تازه اسب می چسبد لذا تا جایی که اسبها رفتند و گوشتها جدا شد تربت محسوب می شود لذا از هر کجا تربت آوردند ابهام نکنید منسوب به کربلا باشد کافی است.

از دیگر اختصاصات امام حسین علیه السلام زیارت اربعین است. هیچ شک و شبهه ای در صحت این روایات وجود ندارد، روایت در کامل الزیارة بین شده است که امام صادق علیه السلام فرمود: زیارت سیدالشهدا علیه السلام سرمایه و عملی است که هیچ عملی از فرع و اصل دین، واجب و مستحب به عظمت زیارت امام حسین علیه السلام نمی رسد.

تمام اعمال در دین ما عقبه و نتیجه ای دارد، نماز با نیت شروع می شود و با سلام تمام می شود. در راه خدا نگاه نگاه بدهکاری به خداست چیزی به نام اینکه کسی حق خدا را ادا کرده باشد نداریم، شما نماز را با تمام مقدمات و نافله و ... انجام بده باز هم نمی توانی بگویی با نماز توانستم حق آله الله، شریعت و پیامبر صلی الله علیه و آله را ادا کردم، هرگز! اما یک جا فقط داریم که گفته شده می توانید این حق را ادا کنید به تصریح روایات که فرموده اند: با گریه بر امام حسین علیه السلام می توانید حق ما را ادا کنید.

کمی انذاری در منبرها صحبت کنیم

گریه ی خالی منظور نیست عمری باید گریه کنید تا یک قطره اشک بریزی، اشکی که جهنم سوز باشد و چنان از دورنت قلیان دهد همه ی تاریکی ها را روشن کند، جمود درونی را بشکند و بتوانی با آن اشک خط و مسیر را پیدا کنی! چرا فرمودند: با یک قطره اشک به اندازه بال پشه می توانی جهنم را خاموش کنی. ما نمیدانیم جهنم چیست! بگذارید کمی انذاری حرف بزنیم منبرها خیلی بشارتی شده است. این نیست ;ه هر کاری انجام بدهیم و سر هر سفره و هر طریقی باشیم و بگوییم آقا ما را می خرد، سند حلقه به گوش بودن را بیاور تا با یک قطره اشک بتوانی جهنم را خاموش کنی.

جهنم مراتبی دارد: چهنم اعمال، جهنم صفات و جهنم ذات داریم. در جهنم اعمال که از رفتار و فعل ما نشأت می گیرد این حرفها متن قران است و نمی شود نفی کرد، قرآن می فرماید: او را بگیرید و زنجیر کنید و به جهنم ببرید. امام خمینی در اربعین می فرماید: آن زنجیر حلقات و سلسله ای دارد که اگر یکی از آن حلقات را در دنیا بیاندازد تمام دنیا را ذوب می کند و از بین می برد.

امام رضا علیه السلام می فرماید: نسبت آسمان اول به دوم مثل این است که انگشتری را در بیابانی بیاندازی و بخواهی آن را پیدا کنی. آسمان های هفت گانه نسبت به عالم ملک به حساب نمی آیند و تصور کنید کل عالم ملک و دنیا با یم حلقه ی جهنم ذوب می شود و از بین می رود.

اما این جهنم با این همه وسعت و عظمتش با یک قطره اشک بر امام حسین علیه السلام خاموش می شود! یک قطره اشک نه این گریه ای که می آید. پای منبر امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها گریه کردند، خود عمر سعد دو بار گریه کرده است، صحبت از اشک نیست بلکه صحبت از اشکی است که ابواب جهنم را ببندد و زیر و رو کند و مثل حُر بگوید: من بین جهنم و بهشت یکی را می خواهم انتخاب کنم.
 
عزای سیدالشهدا(ع)؛ مستحبی که واجبات را احیاء نمود

افضل اعمال زیارت امام حسین علیه السلام است، مردم می گویند زیارت مستحب است، روضه آمدن مستحب است، بزرگی فرموده بود: بساط سیدالشهدا علیه السلام که نظرگاه حضرت است مستحبی است که واجبات با آن احیا شده اند.

در طول تاریخ شیعه نشر معارف با این اشک ها بوده است، کسانی که خط را پیدا کرده اند مثل رسول ترک ها، آسیدعباس شورها در همین بساط و گریه و عزای بر سیدالشهدا علیه السلام راه را پیدا کرده اند.

امام باقر علیه السلام شاهد ماندگار کربلا می فرماید: کسی که زائر سیدالشهدا علیه السلام می شود اجر هزار شهید از شهدای بدر را خواهد گرفت. طبق روایت صریح امام صادق علیه السلام فرمود: کسی که زائر امام حسین علیه السلام عارفا بحق به عنوانی خواهد رسید که شهید راه خدا نمی تواند به آن مقام برسد. بالاتر از مقام شهید نداریم. زیر قبه ی امام حسین علیه السلام هر رکعت نماز واجبت خدا یک حج واحب برایت می نویسد و نافله یک حج عمره.

اجتماع اربعین می تواند شاهراه ظهور شود

تنها عملی که برابری با هزار شهید بدر می کند این روایت است که فرمود: هر کس در آخرالزمان بر پایه ولایت ما اهل بیت علیهم السلام از دنیا برود و بتواند در مکتب آل الله خودش را نگه دارد اجر هزار شهید مثل شهدای بدر دارد. شاهراه ظهور اربعین امام حسین علیه السلام است. یک عارفی می گفت: قدما و اعصار گذشته هم مبتلا به غیبت حجت خدا شدند ولی این قدر طول نکشیده بود. نگاه کردم در تاریخ دیدم تمام آن جمعیت جمع می شدند و در آن اجتماع طلب بازگشت حجت خدا را می کردند. الان تشیع بالاترین و والاترین اجتماع بشری را به لطف امام حسین علیه السلام در اختیار دارد به نام اربعین، آنجا که می روید به زوار بگویید که امسال نیامدیم تسلی به آقا بدهیم بلکه آمده ایم تا در بازگشت ایشان موثر باشیم.

 
پی نوشت:

1- زیارت مطلقه امام علی علیه السلام.