حجت الاسلام بی آزار تهرانی: اصالت داشتن دنیا برای انسان، موجب بیچارگی است

کد خبر: 63124
دنیا اگر اصالت پیدا کرد، اگر حرام برای انسان لذت بخش شد هدف ابدیت و قیامت کنار رفت انسان بیچاره می شود. طبق سند زیارت اربعین مردم، دنیا را اصالت بخشیدند و آخرت را سبک دیدند و همه بدبختی شان ناشی از این بود.

وارث: عزاداری شام اربعین با سخنرانی حجت الاسلام بی آزار تهرانی و مداحی حاج حسن اخباری در منزل حجت الاسلام محمد جعفر منتظری برگزار شد.

در ادامه متن سخنرانی حجت الاسلام بی آزار تهرانی را می خوانید:

حجت الاسلام بی آزار تهرانی:

توبه حضرت آدم علیه السلام

شیطان قسم خورد تا حضرت آدم و حوا را گمراه کند، تحریکشان کرد اما بر پایه به ظاهر خیرخواهی. نتیجه اش این شد که 200 سال بعد این زن و شوهر بی قرار شدند و گفتند: رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا1 ؛ و دعا را ادامه دادند تا به اسماء طیبه خمسه رسیدند، وقتی می خواندند: یا فاطر بحق فاطمه؛ مشعوف می شدند، گشایش بود و حس می کردند خدا نظر لطف و رحمت به آنها کرده و امید در وجودشان موج می زد تا به این عبارت رسیدند: یا قدیم الاحسان بحق الحسین؛ از جبرئیل سوال کردند: این چه اسمی بود که تمام غمهای عالم در سینه ما آمد؟ در آنجا جبرئیل روضه عطش خواند و وقتی زن و شوهر برای امام حسین علیه السلام گریه کردند رحمت خاصه ی خدا شامل حالشان شد و توبه شان پذیرفته شد.

هر چه از اعمال به میدان بیاوریم باز هم بدهکار خداوند هستیم اما فرمودند: حق اولیاء را پرداخت کنید و این حق فقط با گریه بر سیدالشهدا علیه السلام پرداخت می شود. از آثار و برکات این محافل ساده نگذرید، در روزگار ما این محافل حسینی رزمایش اقتدار و عظمت شیعه است، این مجالس غوغا به پا می کند.

یک بیت شعر از عالم دیگر

مرحوم جزایری صاحب کتاب "خصایص الزینبیه" تعریف می کند که جدّ ما هر ساله روضه می گرفتند، یکسال بضاعت و شرایط طوری بود که گفتند امسال روضه برپا نمی کنیم. دو سه روز به ماه محرم مانده بود که همه ی ما را جمع کرد و با بی قراری و گریه فرمود: روضه را بر پا می کنیم و ادامه داشته باشد. حالتی را به من نشان دادند و فرمودند: امام حسین علیه السلام کشته ی اشک هاست. خواب دیدم محشر قیامت است، جامهای بلورین به دست کارگزاران است و آبی که در داخل جامها می درخشید از برلیان درخشان تر و زیباتر بود. در آنجا من احساس عطش کردم پرسیدم این آبها چیست؟ گفتند: اینها اشک های گریه کنان امام حسین علیه السلام است که ملائک این اشک ها را جمع می کنند

گفتم: من هم تشنه هستم بگذارید بنوشم. گفتند: شما امسال بساط روضه را جمع کردید و سرمایه ی شما نیست. دیدم در دل جام با خط سبز شبیه زمرد یک بیت نوشته اند که باعث شد مقید شوم روضه برپا شود:

در هر موجی گناه فوجی بخشند       اینجا به نظر قطره و آنجا دریاست

امیرالمومنین علیه السلام دلهایی را جذب کرده اند که اصلا ارتباطی با مکتب نداشته اند. در قلب آمریکا فردی شیعه شده بود و گفته بود: یک جمله از این آقا دیدم متحیر شدم و فهمیدم این مرد خیلی باید بزرگ باشد، آقا فرموده بود: اگر به اذن الله تمام عوالم را خدا به دست علی بسپارد از روی ظلم یک تکه جو از کام یک مورچه بر نمی دارم. با همین یک جمله مرید شده بود و راه حق را پیدا کرده بود.

جرداق دانشمند مسیحی بود و خودش گفته بیش از 200 بار نهج البلاغه را مطالعه کرده، این جذبه حیدر کرار است. علی جان به میزانی که راه حق می دانی به عنوان هادی امت و مدار حق هستی، که فرمود: یا عمار اگر دیدی همه ی عالم یک طرف رفتند و حضرت علی علیه السلام طرف دیگر تو پشت سر علی حرکت کن، چون او مدار و محور حق است. صراط امیرالمومنین علیه السلام است، پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: یا علی تو صراط مستقیم هستی. به میزانی که مولی راه هدایت آورده ابلیس راه اضلال و گمراهی آورده است. خیلی همت زیادی می خواهد که انسان به ایمان برسد.

وقتی آخرت را سبک شمردیم...

امام باقر علیه السلام می فرماید: اینکه شیطان نعره کشیده از 4 طرف می خواهم به انسان ضربه بزنم و از مقابل هم همینطور، معنای مقابل چیست؟ حضرت فرمود: معنایش این است که آخرت را برایشان سبک جلوه می دهد، آنها را گرفتار فراموشی آخرت می کند.

حضرت فاطمه سلام الله علیها درسی به ما می دهد، ایشان در شب عروسی بسیار گریه می کردند، وقتی حضرت علی علیه السلام علت را پرسیدند، فرمود: فکر می کردم از این عمر رفته، از خانه پدرم به خانه جدید شوهر آمدم و این انتقال مرا یاد انتقال به عالم قبر می اندازد. قیامت به گردش چشمان حضرت فاطمه سلام الله علیها وابسته است، یکه سوار عرصه قیامت است. حضرت به امیرالمومنین علیه السلام فرمود: علی جان وقتی مرا دفن کردی مبادا مرا زود ترک کنی، بنشین و برایم قرآن بخوان، هر کس در آن حال تنهایی و وحشت و غربت نیاز به انس با قرآن دارد.

اولویت داشتن دنیا؛ دلیل یاری نکردن امام حسین علیه السلام بود

کسانی که آخرت را با دنیا معامله می کند و دنیا برایشان اولویت پیدا می کند و جلوه آخرت برایشان سبک است، از سال 61 تا الان! جرمشان یک چیز است که فقط و فقط دنیا برایشان اصالت پیدا کرد، مبتلا به حرام شدند.

آقا سیدالشهدا علیه السلام فرمود: مردم چه شده بر شما؟ گوشت و خون خیلی از شما که یتیم بودید از مهر پدرما علی علیه السلام روئیده، شما تفسیر خواهر ما زینب سلام الله علیها را شنیده اید و می دانید ما که هستیم، شما دیگر چرا؟ اما مردم به امام حسین علیه السلام گفتند: می دانیم اما قرار است یک مواجبی به ما بدهند. اگر به شما یاری دهیم مواجب ما را قطع می کنند. امام یک جمله می فرماید: به پست ترین چیزها و وعده های واهی خودشان را فروختند، ارزان معامله کردند.

دنیا اگر اصالت پیدا کرد، اگر حرام برای انسان لذت بخش شد هدف ابدیت و قیامت کنار رفت انسان بیچاره می شود. طبق سند زیارت اربعین مردم دنیا را اصالت بخشیدند و آخرت را سبک دیدند و همه بدبختی شان ناشی از این بود.

امام حسین علیه السلام یک نامه و وصیت نامه به محمد حنفیه دارند که بسیار مهم است. سیدالشهدا علیه السلام فرمود: بِسْمِ اللّه ِ الرَّحْمنِ الرَّحیم امّا بَعد: فَکانَّ الدُّنیا لَمْ تَکُنْ وَ کانَّ الْآخِرَةَ لَمْ تَزَلْ وَ السَّلام2؛ به نام خدای بخشنده مهربان، امّا بعد، پس گویا دنیایی نبوده و گویا آخرت همیشه بوده است.

در نگاه کسانی که می خواهند حسینی و عاشورایی زندگی کنند، کسی می تواند اهل شهادت طلبی و همت عالیه باشد که به فرموده ی آقا بتواند: همین الان ببیند دنیا نیست و آخرت برپاست. شیطان هم بخواهد انسان را بزند می گوید؛دنیا را بچسب آخرت و قبر را فراموش کن!

 کسانی که امروز خون شهید مصالحه می کنند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب بر ارزش ها می تازند. به هیچ دسته و وصله ای نمی خواهم اشاره کنم و سیاسی حرف بزنم این فرهنگ باید تغییر کند، بدون تسامح قوه قضائیه باید پیگیری کند. اینجا نظام سرمایه داری نیست که سرمایه دست عده ای خاص باشد. این خواسته رهبر انقلاب و مردم است و باید بدون تسامح به آن پیگیری کنند وگرنه دزد مال مردم نمی شوند بلکه دزد عقیده مردم می شوند، جرمشان این است که قبر و قیامت را فراموش کردند، وحشت و دهشت را از یاد برده اند.

شرح فرازی از زیارت اربعین/لعن پایگاه قرآنی دارد

بخش سوم زیارت اربعین در پایگاه سلام و لعن است، به آقا سلام می دهیم و اعتقادتمان را می گوییم و دلدادگی مان را تقدیم می کنیم، کف این دلدادگی لعن و برائت است، تولی و تبری از اصول رستگاری تشیع است. اَللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلا ً، وَ عَذِّبْهُمْ عَذاباً اَلیما ً3 ؛ کسانی که دنبال شیطان زده ها رفتند، کسانی که اهل شقاق و نفاق بودند و کارشان به جایی رسید که سخط خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله رقم زدند، لعن یک حالت احساسی شیعی نیست، سخط با شکایت کردن فرق دارد، سخط آزار است، لعن پایگاه قرآنی دارند: إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِينًا 4؛

سقف و اوج دلدادگی کجاست؟ در ادامه زیارت اربعین می خوانیم: وَ قَلْبى لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ، و َاَمْرى لاَِمْرِکُمْ مُتَّبِـع ٌ، و َنُصْرَتى لَکُمْ مُعَدَّةٌ؛ ولوی کسی است که همه وجودش تسلیم است، آقاجان تمام وجودم تسلیم شماست، مطاع من شما هستید، من زیر پرچم احدی نمی رویم و تمام وجودم را صرف نصرت شما می کنم.

اولویت در بساط سیدالشهدا(ع) نصرت ولیّ خداست نه صرف عزاداری

اولویت در بساط سیدالشهدا علیه السلام نصرت ولیّ خداست نه صرف عزاداری و تعزیت، گریستن با همه ی عظمتی که دارد طریقیت دارد، هدف میانه است و هدف عالی حسین شناسی علیه السلام است. هدف غایی جایی است که به اینجا برسیم که آقا آمده ام هستی ام را به پایت بریزم و یاری ات کنم. چگونه؟

چگونه می توانیم سیدالشهدا علیه السلام را یاری کنیم؟ اینجا مقام محمود است و حرف بهشت و ... نیست، آمده به سیدالاحرار برساند صرف عبادت نیست.

در جلد 44 بحارالانوار، امام حسین علیه السلام فرموده، اگر می خواهی به این حریم وصل شوی و به مقام محمود برسی راهش این است، اگر می خواهی مرام حسینی شوی باید این 4 کار را در صحنه ی زندگی ات انجام دهی و نصرت کردنت تضمین شده است.

این روایت شاید سند ضعیفی داشته باشد اما بزرگانی مثل مرحوم آشیخ جواد کربلایی فرموده اند: معلوم است کلام معصوم است و جز حضرت عباس کسی نمی تواند چنین ادب کند. ایشان یک منبری در کعبه رفتند: الحمدلله الذي شرف هذا بقدوم أبيه، ايها الکفرة الفجرة! أتصدن طريق البيت لامام البررة؟ قد استلم الناس الحجر، و الحجر يستلم يديه، ولو لم تکن مشية مولاي مجبولة من مشية الرحمان لوقعت عليکم کالسقر الغضبان علي عصافير الطيران5
خدا را شکر می کنم که کعبه را کرامت بخشید و حفظ شد به قدم پدر آقایم حسین علیه السلام؛ حضرت عباس نگفت به قدوم پدر خودم بلکه فرمود: به قدوم پدر حسین علیه السلام. به تحقيق مردم تلاش می کنند به حجرالاسود بوسه زنند ولي حجرالاسود آرزو می کند تا دست امام حسین علیه السلام را بوسه زند. اگر آقایم امر نکرده بود و دست مرا نبسته بود آن وقت می دیدید یک نفر غیر حسینی در عالم باقی نمی گذاشتم، امر حسین علیه السلام امر خداست.

چگونه ولیّ خدا را یاری کنیم؟/موازی سازی های کوروش پرستان

این را امام حسین علیه السلام از ما خواسته است اگر می خواهید در پایگاه نصرت به امام باشید: یک برهان فکری؛ هیچ روزگاری مثل روزگار ما بنای زدن فرهنگ ناب تشیع را ندارند. در دهه 90 بالای 160 شبکه ماهواره ای بر علیه تشیع داریم. حضرت می فرماید: عقیده هایتان را بسازید، روی عقیده تان کار کنید و نگاه برهانی داشته باشید. متاسفانه موازی سازی می کنند و آیت الله زاده ای که پدرش از او انقطاع کرد گفته بود: «اصل زیارت اینجاست اگر پیغمبر و امام حسینی هستند چون فرزندان کوروش هستند.»

دلیل هم دارد چون اجتماعی در آنجا درست کرده اند برای روز 7 آبان، موازی سازی با اهل بیت علیهم السلام می کنند، چند سال بعد اربعینی که عالم گیر شده است مقارن شده با 7 آبان و روز کوروشی که نامگذاری کرده اند از الان برنامه ریزی می کنند، اما نمی دانند که چراغی را که ایزد برفروزد هر آنکس پف کند ریشه اش بسوزد. قدرت نمی گیرند! اما جوان ما بدانند از چه طریقی سیدالشهدا علیه السلام به حضرت ابراهیم رسیده است، اگر مقام امامت را بداند، اگر مقام شامخ امام را بداند رگ غیرت شیعی اش می گیرد و اگر کسی اهانت کند بی قرار می شود.

دوم رفتار اهل بیت علیهم السلام را بگیرد.

سوم رفیق به درد بخور و همنشین خوب داشتن بسیار مهم است. طوری عمل نشود که دشمن کف و سوت بزند و داعیه داشته باشیم که انقلابی هستیم. چهارم مجالست با علما.

حجت الاسلام بی آزار تهرانی:

پی نوشت:


1- سوره الأعراف، الآيه 23.


2- کامل الزیارات، ص۷۶، باب۲۳، شماره۱۵.


3- زیارت اربعین


4- سوره احزاب آیه 57.


5- كتاب مناقب ساده الكرام، تألیف سید عین العارفین هندی