دو و نیم میلیون زائر ایرانی در مراسم پیاده‌روی اربعین شرکت کردند

کد خبر: 63290
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: یکی از تفاوت‌های مراسم اربعین افزایش چشم‌گیر حضور زائران ایرانی است؛ چرا که سال گذشته یک میلیون و ۷۰۰ هزار زائر ولی امسال دو و نیم میلیون زائر در این مراسم داشتیم.
وارث: درباره مراسم پیاده روی اربعین گفت: اربعین امسال در دو حوزه نسبت به سال گذشته تفاوت هایی داشت که اولین و اصلی ترین تفاوت افزایش چشمگیر زائران ما بود؛ چرا که ما سال گذشته یک میلیون و 700 هزار زائر ولی امسال دو و نیم میلیون زائر در این مراسم داشته ایم.


دو و نیم میلیون زائر ایرانی امسال در مراسم پیاده‌روی اربعین شرکت کردند

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات درباره دومین تفاوت این مراسم با سال گذشته ادامه داد: امسال در سامرا و کاظمین هم موکب هایی را برپا و در مهران هم افزایش موکب ها داشتیم؛ در حالی که سال گذشته در این دو شهر عراق موکبی نداشتیم.

وی اظهار داشت: امسال حدود 900 موکب شناسنامه دار در کشور عراق داشتیم که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است؛ البته همچنان در حال پذیرایی از زائران هستیم.

پلارک تصریح کرد: طبق آمار رسمی تا به امروز یک میلیون و 800 هزار نفر از مرزها وارد کشور شده اند و همچنان حدود 300 هزار نفر زائر در عراق داریم و مابقی زائران نیز به صورت آزاد به عراق رفته اند که آمار دقیقی از آنها در دسترس نیست.

 
برای پذیرایی از یک میلیون نفر موکب در ایران و عراق برپا کردیم

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: برای پذیرایی از حدود یک میلیون نفر موکب ایجاد کردیم که از ابن تعداد برای حدود 300 هزار نفر در داخل مرزها و 700 هزار نفر در عراق ارائه خدمات داشته ایم؛ از این 700 هزار نفر نیز به 60 هزار نفر در سامرا، 50 هزار نفر در کاظمین، 300 هزار نفر در کربلا و مابقی نیز در نجف خدمات ارائه شده است.

وی بیان داشت: موکب هایمان در کربلا، سامرا و نجف همچنان برپاست ولی طبق آمار ارائه خدمات در آنها به دلیل کاهش حجم زائران، روند نزولی داشته است. به عبارت دیگر در موسوم اربعین ما روزانه برای یک و نیم میلیون نفر  پخت غذا نجام می دادیم که امروز این رقم به 550 هزار نفر رسیده و هر روز نیز کاهش می یابد.

پلارک تصریح کرد: برای دایر کردن موکب ها ستادهای استانی تشکیل دادیم و هر استان امکانات مورد نیاز موکب های خود را فراهم کرد؛ البته همه هزینه ها توسط مردم، هیئت ها و خیرین پرداخت شد.

 
70 هزار نفر در بخش مسقف صحن حضرت زهرا (س) اسکان داده شذند

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: خوشبختانه مراسم پیاده روی اربعین به بهترین شکل ممکن برگزار شد و تنها مشکل مان حضور تعداد بالایی از مردم بدون ویزا در مرز مهران بود؛ چرا که ما برنامه ای برای توزیع غذا بین زائران در داخل پایانه مرزی نداشتیم و به همین دلیل با کمی مشکل مواجه شدیم که در نهایت نیز با توزیع غذا بین آنها مشکل برطرف شد.

وی درباره آمار بالای اسکان زائرین در صحن حضرت زهرا (س) اظهار داشت: امسال 70 هزار نفر از زائران در بخش مسقف صحن اسکان داده شدند و دیگر نیازی به برپایی چادر نداشتیم؛ قطعا اگر این صحن نبود با بحران جدی برای اسکان روبه رو می شدیم؛ چرا که موکب هایمان از روز دهم ماه صفر برپا شد ولی از روز سوم شاهد حضور گسترده زائران در صحن حضرت زهرا (س) بودیم.

پلارک با بیان اینکه حدود 15 هزار خادم شناسه دار در عراق داشتیم، گفت: البته حدود 45 تا 50 هزار نفر در موکب ها به پذیرایی از زائران پرداختند و بیش از 10 هزار نفر از خادمان شناسه دار همچنان در عراق هستند و از آنجایی که موکب ها تا 25 صفر پابرجا است، بازگشت این خادمان اواخر ماه صفر خواهد بود.
 
زائران مدیریت خوبی را در برای مراسم اربعین امسال داشتند

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: خوشبختانه امسال شاهد مدیریت مراسم از سوی زائران بودیم، به گونه ای که در روز اربعین شاهد بازگشت حجم بالایی از زائرین بودیم، در حقیقت روزهای اوج بازگشت زائرین از عراق به خوبی سپری شد.

وی خاطر نشان کرد: اگر خیرین می خواهند همچنان نذورات خود را برای اربعین حسینی بفرستند می توانند به شماره حساب 1040بانک ملی، ملت و پست بانک و از طریق آسان پرداخت *780*1040# پرداخت کنند و ما همچنان آماده دریافت کمک از مردم هستیم.