پايان طرح طلاكاري گنبد حرم مطهر امام علي(ع)

کد خبر: 63374
«سيد نزار هاشم حبل المتين» توليت آستان قدس علوي روز يكشنبه از پايان طرح طلاكاري گنبد حرم مطهر امام علي(ع) خبر داد.

وارث: حجت الاسلام و المسلمين حبل المتين با اعلام اين خبر گفت: با نصب آخرين قطعه سنگ طلاكاري شده در گنبد حرم مطهر امام علي(ع)، مرحله طلاكاري گنبد به پايان رسيد.

وي تاكيد كرد: موعد افتتاح اين گنبد مبارك هفدهم ماه ربيع الاول خواهد بود و اين موعد تغيير نخواهد كرد.

«سيد منتظر الاعرجي» مسئول عمليات طلاكاري گنبد حرم امام علي(ع) نيز گفت: در مرحله طلاكاري گنبد مطهر، ۱۰۵ كيلوگرم طلاي ۲۴ عيار و در هر قطعه بين ۱۵ تا ۲۰ گرم به كار برده شد.

او افزود: مرحله طلاكاري گنبد به دو مرحله حلقه پاييني گنبد و حلقه بالايي گنبد تقسيم شد كه مرحله اول را شركت سرمايه گذاري وابسته به آستان قدس عباسي انجام داد و مرحله دوم را كه امروز به پايان رسيد، موسسه بازسازي عتبات عاليات (كوثر) برعهده داشت. در اين مرحله ۹۲۱۷ قطعه سنگ طلاكاري شد كه به منظور حفظ ميراث مطهر علوي و حفظ شكل مهندسي منحصر به فرد اين گنبد از همان قطعات قديمي در تعمير گنبد استفاده شد.

الاعرجي در ادامه گفت: مرحله طلاكاري حلقه بالايي حرم، به چهار مرحله تقسيم شد؛ در مرحله اول، كاشي ها و قطعات به كار رفته در گنبد، كنده شده و تميزكاري شد، در مرحله دوم نيز براي طلاكاري در مرحله سوم شستشو داده شدند و مرحله پاياني نيز شامل نصب قطعات طلاكاري شده بود كه با نهايت دقت انجام شد.