حجت الاسلام کرمی: مهم ترین عامل ارتقاء کیفی حب و بغض؛ تنظیم و اتصال آن با ولایت است+گزارش تصویری

کد خبر: 63790
اساس سرنوشت انسان با حب و بغض است اگر انسان محبت نداشته باشد ایمان هم ندارد، اگر می بینید محبتتان نسبت به اهل بیت علهیم السلام کم است بدانید ایمان ضعیف است. این محبت چهارچوب و نظام دارد، کنترل و تنظیم آن با ولایت و متصل کردن این احساسات با کسی است که سرپرست ماست؛ مهم ترین عامل در ارتقاء کیفی این حب و بغض است.

وارث: عزاداری شهادت امام حسن عسکری علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام کرمی و مداحی ذاکرین اهل بیت در امامزاده عبدالله شهر ری برگزار شد.

در ادامه متن سخنرانی حجت الاسلام کرمی را می خوانید:

حجت الاسلام کرمی: مهم ترین عامل ارتقاء کیفی حب و بغض؛ تنظیم و اتصال آن با ولایت است

محبت کارآمدترین و کارسازترین تامین سعادت انسان

اساس نظام آفرینش محبت است، آنچه باعث شده فلک دوّار، همه ی عوالم و حتی ملائکه مقربه موجود شوند عبارت است از محبت ذات اقدس احدیت است که می فرماید: من یک گنج پنهانی بودم که دلم می خواست و دوست داشتم شناخته شوم و خلائق را آفریدم تا اینکه شناخته شوم. یعنی عشق به عرفان و ذات اقدس احدیت منشأ برای پیدایش همه عوالم شده است، ریشه خلقت ما حُب است و جز محبت بشر چیزی نیست.

محبت همان چیزی است که مدارج معنوی انسان در ماوراءالطبیعه نسبت به حُب سنجیده می شود، محبت کارآمدترین و کارسازترین وسیله ای است که موجبات سعادت انسان را تامین می کند، لازمه این محبت بغض نسبت به کسانی است که محبوب انسان است، اگر کسی شخصی را دوست داشته باشد و مدعی کاذب نباشد و دعوی صادق داشته باشد نمی تواند با دشمنان آن شخص سودای محبت و عشق داشته باشد. اگر کسی علی ابن ابی طالب علیه السلام را دوست داشته باشد و راست هم بگوید نمی تواند دشمن ایشان را دوست داشته باشد، چون نور و ظلمت هیچ وجه اشتراکی با هم ندارند.

ریشه دشمنی با اهل بیت علیهم السلام جهل است و آنهایی که دشمنی کردند سمبل جهالتند و کسانی که به دنبال اهل بیت علیهم السلام رفتند سمبل عقل هستند، قوه عقل مثل یک چراغی است که مصالح را از مفاسد تشخیص می دهد.

محبت عیار عمل انسان را محک می زند

آن چیزی که عیار عمل انسان را محک می زند همان محبت است، همان که انسان در عملش عشق و خلوص دارد. عبادت خالصانه همان عبادت عاشقانه است یعنی عبادتی که انسان غیر از معشوق چیزی نمی بینید نه بهشت و نه جهنم. هر چقدر در عملت محبت و عشق داشته باشی به همان اندازه عیار عملت بالا می رود و قیمت پیدا می کند.

در قیامت انسان با امامش محشور می شود

یک عرب بدوی آسیمه سر نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و گفت: چه زمانی قرار است قیامت فرارسد؟ اگر کسی ایمان داشته باشد از روز محاسبه می ترسد از محاکمه ای که همه چیز در آن رو است می ترسد، مفر و مقری نیست، استرس و اضطراب پیدا می کند. حضرت فرمود: قیامت فرا خواهد رسید تو چه آماده کرده ای؟ عرب گفت: هیچ چیز، از همین می ترسم. نمازم که سرشار از غفلت است و شیطان نزدم رژه می رود، غیبت و چشم چرانی و ... دارم. فقط یک چیزی دارم وقتی به خودم مراجعه می کنم به سویدای دلم و در کنه وجودم و جایی که غیر خودم و خدا نیست می بینم شما را از خودم و بچه هایت را از بچه هایم بیشتر دوست دارم. آیا این محبت قیمتی در قیامت خواهد داشت؟

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: الْمَرْءُ مَعَ مَنْ أَحَبَّ 1؛ انسان با محبوبش است، جذبه تکوینی بین محب و محبوب امر اعتباری و قراردادی نیست بلکه امر حقیقی است همانطوری که آهنربا آهن را جذب می کند، محبت مهمترین عامل جذب و تجمیع است. در قیامت هم فرموده اند: هر طایفه ای را با امامش می آوریم؛ به این معنا نیست که مردم را پشت سر امام به صف کنند، آنجا امر تشریفاتی و نمادین نیست. در قیامت آن کسی که سودای محبت علی علیه السلام را در سر نداشته باشد نمی تواند در کنار ایشان بایستد.

شفاعت یعنی قرار گرفتن در کنار محبوب

در قیامت هر آدمی همجنس خودش را پیدا می کند و ملزم و متصل به او می شود شفاعت هم یعنی همین شما کنار محبوبت در قیامت قرار می گیری.

در رستاخیز هر مولی علیه ای را با ولیّ و امامش می آورد. یوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ 2 ؛ یک روایت در بحار مرحوم مجلسی وجود دارد که می فرماید: وقتی روز رستاخیز شد از قائمه عرش منادی صدا می زند: آن خلیفه خدا در روی کره زمین و حجتش بر عبادش کیست؟ و حضرت داوود بلند می شود و لبیک می گوید (چون خداوند در قرآن فرمود: يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُم بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ3؛ داوود تو حجت خدا بر زمین هستی و به حق حکومت کن)

منادی می گوید: اگر چه تو حجت خدا بر مردم بودی اما منظور ما تو نبودی و مجدد یک ندایی می آید: حج خدا بر زمین که بود؟ این بار حضرت علی علیه السلام بلند می شود و لبیک می گوید. شفاعت یعنی همین؛ منادی ندا می دهد: کسانی که در دنیا به دنبال علی بن ابی طالب علیه السلام بوده اند.

محبت باید با ولایت تنظیم شود

شیعه از "شعاع" و پرتوست، یعنی هم جنس پرتو خورشید را دارد و هم نور آن را؛ کسانی که شیعه ی علی بن ابی طالب علیه السلام هستند در قیامت به منبع خودشان متصل می شوند و به منبع خودشان بر می گردند. در قیامت هر کسی به دنبال همان کسی می رود که در دنیا دنباله رو او بوده. عده ای به دنبال علی بن ابی طالب علیه السلام می روند و عده ای از گرفتارها در صحنه محشر می مانند و منادی این آیه قرآن را می خواند: إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِينَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا وَرَأَوُا الْعَذَابَ وَتَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبَابُ 4 ؛

این محبت (نسبت به اهل بیت علیهم السلام) محبت کارآمدی است، اساس سرنوشت انسان با حب و بغض است اگر انسان محبت نداشته باشد ایمان هم ندارد، اینکه می گویند اساس ایمان حب و بغض است یعنی همین. اگر می بینید محبتتان نسبت به اهل بیت علهیم السلام کم است بدانید ایمان ضعیف است.

این محبت چهارچوب و نظام دارد و کنترل و تنظیم آن با ولایت و متصل کردن این احساسات با کسی که سرپرست ماست؛ مهم ترین عامل در ارتقاء کیفی این حب و بغض است.

حجت الاسلام کرمی: مهم ترین عامل ارتقاء کیفی حب و بغض؛ تنظیم و اتصال آن با ولایت است

پی نوشت:


1- بحارالأنوار: ج 17، ص 13.


2- سوره اسراء آیه 71.


3- سوره ص آیه 26.


4- سوره بقره آیه 166.