توصیه هاي وحدت بخش اهل بیت(ع) به شیعیان
از امام صادق علیه السلام آمده كه هركس از شیعیان كه [براي وحدت اسلامي] در صف اول نماز با اهل سنت شركت كند گويي پشت سر پیامبر صلی الله علیه و آله نماز گزارده است
وارث: اهل بیت علیه السلام همواره شیعیان را به خوشرفتاري با پیروان مذاهب اسلامي سفارش كرده اند و سیره عملي خودشان نیز چنین بوده است.
امام باقر علیه السلام فرمودند: حتي اگر با يك يهودي همنشین شدي با او به نیكويي رفتار كن1
امیرالمومنین علیه السلام حتي با اهل كتاب (مسیحیان و يهوديان) چنان خوشرفتار بودند بطوریكه موجب علاقمندي و احیانا تشرف آنان به اسلام مي شد.2
اگر كسي بخواهد نمونه هاي رفتار بزرگوارانه اهل بیت علیه السلام با پیروان اديان و مذاهب ديگر را گردآوري كند قطعا كتابي حجیم خواهد شد.
طبق روايات اهل بیت علیه السلام ، شیعیان بايد با پیروان مذاهب ديگر در كمال ادب و احترام گفتگو كنند زيرا خداوند مي فرمايد: «قولوا للناس حسنا» با مردم به نیکی سخن بگویید(سوره بقره / 83) خداوند در اين آيه نفرمود "تنها با مومنان حقیقي خوشرفتار باشید” بلكه واژه "الناس” مردم را به كار برد يعني بايد با همه اقشار مردم شامل مسلمان و كافر و شیعه و سني و ... نیكو سخن بگويید.3
درباره همین آيه امام باقر علیه السلام مي فرمايد: منظور اينست كه با مردم آنگونه سخن بگو كه دوست داري آنان با تو سخن بگويند.4
همچنین از امام صادق علیه السلام نقل شده كه فرمود : اي شیعیان[با رفتار خود] زينت ما باشید و مايه ننگ و عار ما نباشید. با مردم به نیكويي سخن بگويید و زبان خود را [ از سخنان زشت] نگاه داريد و از گفتار بیهوده و سخنان زشت بپرهیزيد.5 آن حضرت شیعیان را بويژه درباره رفتار با اهل سنت به تقوا توصیه كرده ، فرمودند: "به عیادت بیمارانشان برويد و در تشییع جنازه امواتشان شركت كنید و در مسجدهايشان با آنان نماز بخوانید.6 اهل بیت علیه السلام خود نیز همین شیوه را داشتند.7 در حديثي آمده كه هر كس از اين شیوه پیروي نكند امامان از او بیزارند و او را از شیعیان خود نمي دانند.8
از امام صادق علیه السلام آمده كه هركس از شیعیان كه [براي وحدت اسلامي] در صف اول نماز با اهل سنت شركت كند گويي پشت سر پیامبر صلی الله علیه و آله نماز گزارده است.9
طبق اين روايت نماز با اهل سنت نه تنها جايز بلكه داراي پاداشي بزرگ است. طبق روايتي
ديگر امام صادق علیه السلام نماز با اهل سنت در صف اول را همچون جهاد في سبیل الله دانسته اند.10
اين روايات از سوي محققان شیعه معتبر دانسته شده و مراجع تقلید بر اساس آنها فتوا مي دهند.
پي نوشت ها:
1. میرزا حسین نوري ، مستدرك الوسائل چاپ قم: ج 8 ص 316
2. به عنوان نمونه مراجعه كنید به: حر عاملي، وسائل الشیعه چاپ قم، ج 12 ص 135 و ابن اثیر، الكامل چاپ بیروت ج 2 ص 443
3. محمد بن بابويه صدوق ، صفات الشیعه چاپ انتشارات اعلمي تهران ص 27 و علي بن حسن طبرسي ، مشكاة الانوار چاپ نجف
اشرف ص 88 و 173 و 181 و تفسیر منسوب به امام عسكري (ع)چاپ قم ص: 353
4. محمد بن يعقوب كلیني، الكافي چاپ تهران ج 2 ص 165 و محمد بن بابويه صدوق ، الامالي؛ ص 254 و محمد بن مسعود عیاشي ،
تفسیر العیاشي چاپ تهران ج 1 ص 48
5. محمد بن بابويه صدوق ، الامالي ص 400و محمد بن حسن طوسي، الامالي چاپ قم ص 440
6 . محمد بن مسعود عیاشي ، تفسیر العیاشي چاپ تهران ج 1 ص 48
7. میرزا حسین نوري ، مستدرك الوسائل چاپ قم ج 8 ص 313
8. احمد بن محمد بن خالد برقي ، المحاسن ج 1 ص 18 و محمد بن بابويه صدوق ، صفات الشیعه چاپ انتشارات اعلمي تهران ص 27
9. محمد بن يعقوب كلیني، الكافي چاپ تهران ج 8 ص 1218 و محمد بن بابويه صدوق ، من لايحضره الفقیه]چاپ قم[ ج 1 ص 382 و فیض
كاشاني، الوافي]چاپ اصفهان[ ج 8 ص 1218 و حر عاملي، وسائل الشیعه چاپ قم ، ج 8 ص 299 و محمدباقر مجلسي ، بحار الانوار چاپ
بیروت ج 85 ص 97 و 98
10 . حر عاملي، وسائل الشیعه چاپ قم، ج 8 ، ص: 301