حجت الاسلام خادمیان: طوری تبرّی را مهندسی کنیم که از جبهه مخالف نیرو بگیریم

کد خبر: 64037
شکل تبرّی را به گونه ای مهندسی کنیم که از جبهه مخالف نیرو بگیریم و به سمت ما بیایند. وظیفه ما این است که دیگران را محب اهل بیت علیهم السلام کنیم. اگر منِ روضه خوان بخواهم موفق باشم باید کاری کنم که سنی هم در ایام فاطمیه بیاید برای مظلومیت حضرت فاطمه سلام الله علیها گریه کند.

وارث: مراسم جشن اعیاد ماه ربیع با سخنرانی حجت الاسلام خادمیان و با حضور استاد حاج غلامرضا سازگار در مجمع ذاکرین تهران برگزار شد.

در ادامه متن سخنرانی حجت الاسلام خادمیان را می خوانید:

حجت الاسلام خادمیان

اولین برائت مربوط به پسر حضرت نوح بود

بحث تبرّی یک حقیقت است اینکه انسان باید از ظالم برائت کند و شاید اول معلم برائت با یک تشر محکم پروردگار عالم به جناب حضرت نوح باشد. آنجایی که وابستگی و پیوستگی اش را به فرزندش اعلام کرد پروردگار به او تذکر داد که این وابستگی صحیح نیست: قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ ۖ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ 1 ؛ یک درس برای مسلمان است که هر چیزی که از اهلیت خدا خارج شده نباید به آن دل بست ولو فرزند باشد و تاکید دوم عمل غیرصالح است یعنی یاد بگیریم هر چه صالح نبود را ترک کنیم.

امام رضا علیه السلام فرمود: مخالفین ما سه کار انجام می دهند: یک درباره ما غُلو می کنند، دوم ما را به گونه ای معرفی می کنند که مردم ما را مقصر می دانند، سوم آنقدر به دشمنان ما بد می گویند و به گوش آنها می رسد و آنها هم در عوض به ما دشنام می دهند. این خطری است که حضرت گوشزد می کند اما ما مخالف تبرّی نیستیم.

آنچه که می تواند ما را نجات دهد سیره پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله است و بهترین تبرّی این است که ما از جبهه مخالف نیرو جذب کنیم به سمت اهل بیت علیهم السلام. در حدیث داریم خدا رحمت کند کسانی که امر ما را احیا می کنند، به ما توصیه شده که سیره رفتاری اهل بیت علیهم السلام را بیان کنیم.

عایشه ای که آن همه پیامبر صلی الله علیه و آله را اذیت کرد و بدن امام حسن علیه السلام را تیرباران کرد اول معترض به شهادت حجربن عدی عایشه است و فریاد می زد که چرا او را کشتید؟ او محب علی بن ابی طالب علیه السلام است! این همه تغییر از کجا در او پدید آمد؟

اگر ائمه علیهم السلام تقیه کردند ما چرا تقیه نکنیم؟ آیا در این زمان می شود خیلی حرفها را زد؟ فضا و مکان باید لحاظ شود مخصوصا الان که شبکه های مجازی و موبایل های هوشمند فراگیر شده است. در یکی از کشورهای شیخ نشین منبر بودم یکی از افراد گفت: من شیعه هستم و مشکل قضایی پیدا کردم قاضی تا فهمید من شیعه هستم موبایلش را نشان داد و گفت شیعیان اینگونه هستند، شیعه در آن کشور شیخ نشین تاوان کاری از ما را می دهد. این شیعه بی پناه چه کند.

تبرّی باید طوری باشد که منجر به جذب مخالفین شود

می توانیم با یک حدیث از پیغمبر صلی الله علیه و آله خیلی افراد را جذب کنیم. ابن تیمیه در کتابش هر چه خواسته به امام صادق علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها گفته است چرا جواب او نمی دهیم. می شود خیلی حرفها زد اما باید شرایط را در نظر داشت.

شکل تبرّی را به گونه ای مهندسی کنیم که از جبهه مخالف نیرو بگیریم و به سمت ما بیایند. امام حسین علیه السلام کنار بدن امام حسن علیه السلام آمد و فرمود: چه کسی این بلا را سرت آورده است؟ امام حسن علیه السلام نمی توانست بگوید فلانی؟ اما فرمود: برای چه می پرسی؟

امام حسین علیه السلام فرمود: می خواهم انتقام تو را بگیرم. اما امام حسن علیه السلام فرمود: خون دیگری به پا می شود بین من و او خدا داوری می کند. چرا حضرت فرمود: «حتی اگر نگذاشتند مرا دفن کنند و به جسدم توهین شد شما دخالتی نکنید»؟

همه شما این داوری را شنیده اید که دو زن آمدند نزد امیرالمومنین علیه السلام و ادعا کردند هر دو مادر یک طفل هستند و هیچ دلیلی برای اثبات ادعای آنها وجود نداشت. حضرت فرمود: شمشیر بدهید می خواهم بچه را نصف کنم. اما یکی از آنها اجازه نداد و گفت مادرش نیستم و دیگری مادر واقعی است. حضرت فرمودند: بچه را بگیر تو مادر حقیقی هستی که راضی نمی شوی کودک آسیب ببیند.

حفظ اسلام مهمترین مساله

امروز حفظ جان اسلام مهمتر است یا اینکه کارهای کنیم و بگوییم من حق هستم و تو باطل؟ تمام سیره اهل بیت علیهم السلام را نگاه می کنی با یک مهندسی زیبا چیده شده است.

بنابراین 17 ربیع را برای جذب از جبهه مخالف مهندسی کنیم. وظیفه ما این است که دیگران را محب اهل بیت علیهم السلام کنیم. اینکه هر چیزی غیر سالمی را بگوییم صحیح نیست. اینکه علی بن ابی طالب علیه السلام خانه بنشیند و کسانی که گدای علم و قدرت و درایت حضرت هستند بر مسند بنشینند را بگوییم یا چیزهایی بگوییم که به فرموده امام رضا علیه السلام همان دید خوب نسبت به اهل بیت علیهم السلام را از بین ببریم؟

کاری کنیم که فاطمیه هم مثل اربعین باشد

این افتخاری است برای ما که در اربعین نشان دادیم که سنی و مسیحی و یهودی هم به زیارت می آیند و می گویند "یا حسین". اگر منِ روضه خوان بخواهم موفق باشم باید کاری کنم که سنی هم در ایام فاطمیه بیاید برای مظلومیت حضرت فاطمه سلام الله علیها گریه کند. یک نفر یهودی بود در زمان حضرت علی علیه السلام که ایمان نمی آورد اما وقتی حضرت زهرا سلام الله علیها را بین در و دیوار و امام علی علیه السلام را دست بسته دید، ایمان آورد.

ابن ابی الحدید می گوید نزد استادم نشسته بودم گفتم سوالی دارم: «وقتی که شوهر حضرت زینب سلام الله علیها در جنگ بدر اسیر شد پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: اختیارش با شما می خواهید آزادش کنید یا بکشید. مسلمین گفتند از او غنیمت بگیرید و آزادش کنید از او یک گردنبندی گرفتند و حضرت شروع به گریستن کرد و فرمود این گردنبند خانم رقیه است. مسلمین گفتند احترام تو بر ما واجب است او را رها کنید برود. زینب سلام الله علیها بالاتر بود یا فاطمه سلام الله علیها؟ (استدلال را ببنید! تبری واقعی این است.) زیبنده نبود که خلیفه بگوید حرمت فاطمه سلام الله علیها واجب است فدک را به او بگردانید اگر چه مال او نباشد؟» ابوجعفر سرش را پایین گرفت و گفت: ابوبکر اشتباه کرد.

تبرّی بهتر از این داریم که با استدلال کسی مثل ابوجعفر را وادارند که بگوید ابوبکر اشتباه کرد.

حجت الاسلام خادمیان

پی نوشت:


1- سوره هود آیه 46.