در دریای خلقت و آفرینش هیچ حقیقتی بالاتر از ایمان نیست

کد خبر: 64613
وارث: استاد انصاریان در جمعی از علاقمندان به اهل بیت(ع) مسجد آیت‌الله بروجردی کرمانشاه  با اشاره به جایگاه ایمان و مؤمن در قرآن اظهار کرد: در باب ایمان و مؤمن، بیش از پنجاه سال است با آیات و روایات سر و کار دارم، اگر همه روایات را ندیده باشم که ندیدم، ولی در این زمینه همه آیات قرآن کریم را دیده‌ام و تاکنون درباره آیات قرآن، بیش از سیزده هزار صفحه مطلب نوشته‌ام.

وی ادامه داد: دست‌نویس‌هایم را در بیست جلد، سیصد و پنجاه صفحه‌ای جلد کردم و آنچه که قرآن مجید و روایات درباره ایمان و مؤمن به من یاد داده، این است که در دریای خلقت و آفرینش هیچ حقیقتی بالاتر، با ارزش‌تر، پرقیمت‌تر، و مفیدتر از ایمان نیست و هیچ جنبنده‌ای هم در عالم هستی با ارزش‌تر از مؤمن نیست.

این مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: کلمه «بریه» که در قرآن آمده، به معنای موجودات زنده جاندار است، فرشتگان، جن، انس، و هر موجود جانداری که ما نمی‌شناسیم و ما نمی‌دانیم محل زندگیشان کجاست را شامل می‌شود، وجود فرشتگان را کتاب خدا در طول سی جزء قرآن خبر می‌دهد، جن را هم در سوره‌های متعدد و هم در یک سوره کامل که به نام خود جن است خبر می‌دهد.

وی افزود: جن به معنای موجودی است که با چشم عنصری دیده نمی‌شود؛ یعنی توان چشم ما در آن حدی نیست که بتواند این موجود ساخته شده پروردگار را ببیند. جن هم مانند همه موجودات در این عالم جایگاهی مثبت دارد، حالا اگر جنی به قول قرآن منحرف و بی‌دین شود، از جایگاه خودش بیرون رفته و به ارزش خودش لطمه زده است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم یادآور شد: خیالتان را هم راحت کنم که پروردگار به جن قدرت تسلط بر انسان را نداده، یعنی توانمندی جن در حدی نیست که بتواند نیروی اراده و اختیار انسان را سلب کند و بالاجبار آدمی را در هر گردونه‌ای که دلش بخواهد، قرار بدهد، تنها ضرری که جن‌های بی‌دین دارند این است که می‌توانند در دل مردم ایجاد وسوسه کنند.

استاد انصاریان ادامه داد: مردم هم قدرت دارند که چراغ این وسوسه را خاموش و کور کنند، مجبور نیستند یک طرف وسوسه را که منفی است قبول کنند، ولی پروردگار در سوره جن از ایمان جنیان مؤمن، از قرآن خواندنشان، از قرآن شنیدنشان و از کرامت داشتن‌شان، تعریف کرده است. خداوند متعال، هیچ جن و هیچ انسانی و هیچ موجودی را که بشود اسمش را شیطان شریر گذاشت، نیافریده است.

این مفسر برجسته قرآن کریم اظهار کرد: همه موجودات هستی، وقتی که به وسیله وجود مبارک حضرت حق آفریده می‌شوند پاک آفریده می‌شوند، همین ابلیسی که شما به نام شیطان شبانه روز در پیشامدها لعنت می‌کنید، این لعنت یادگار پروردگار است و همین ابلیس هم شرّ آفریده نشد.

وی افزود: ابلیس طبق آیات قرآن از جنس فرشتگان نیست و این یقینی است، بلکه از جنس ندیده‌هاست و کسی نمی‌تواند او را ببیند، پروردگار در قرآن می‌گوید جن، یک موجود پنهانی است که شماها نمی‌توانید ببینید، ولی فرشتگان و پروردگار هم که خلقش کرده است، او را می‌بینند.

این مفسر برجسته قرآن کریم اظهار کرد: حضرت امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید: از زمانی که جن به عنوان یک موجود درست، پاک و خوب آفریده شد، تا زمانی که در معرض لعنت قرار گرفت، شش هزار سال خدا را عبادت کرد. قرآن جواب می‌دهد که من ابلیس را شرّ نیافریدم بلکه ابلیس بنده من بود و زیان نداشت اما به اختیار خودش کافر شد.

وی با اشاره به آیه «ربنا لا تزغ قلوبنا»، اظهار کرد: سازمان آفرینش جهان به گونه‌ای است که اگر انسان به روی هر موجودی به ناحق، مشت بلند کند به ناحق مشت ضربه‌اش به خودش برمی‌گردد. خداوند می‌فرماید به خیالات و گمان‌های بی‌دلیل و بی‌اساس تکیه نکن، فکر باید دلیل عقلی یا شرعی داشته باشد.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: خداوند در قرآن می‌فرماید: انسان گمان بی‌دلیل و بی‌تکیه‌گاه می‌کند که آیا کسی او را نمی‌بیند و او را تحت تعقیب قرار نمی‌دهد اما اگر کسی انسان را نمی‌بیند و اگر انسان تحت تعقیب یک قدرت بی‌نهایت و پنهان از چشم سر نباشد، جریمه نباید تحقق پیدا کند.

استاد انصاریان ادامه داد: خداوند می‌فرماید: انسان خیال می‌کند هیچ قدرتی بر او تسلط ندارد، این خیالش دروغ و باطل است، قدرتی همانند پروردگار در کمین انسان است. قرآن می‌گوید شما من را نمی‌بینید ولی من چشم‌های شما را تعقیب می‌کنم، هیچ کس نمی‌تواند بفهمد یک جا نشستی به چه نیتی داری نگاه می‌کنی اما نگاه‌هایت و حرکاتت تحت تعقیب من است.

وی یادآور شد: یادتان باشد یکی هست که ما را دائماً می‌پاید، یکی هست دائماً در کمین ماست، یکی هست قدرت مافوق ماست لذا ما می‌بینیم جهان پر از جریمه و کیفر است، البته ما که از همه جهان و همه زندگی‌های مردم خبر نداریم اما موج جریمه و موج پاداش در این دنیا به تناسب ظرفیت دنیا پر است.

این مفسر برجسته قرآن کریم با ذکر خاطره‌ای عنوان کرد: ما با یکی از دوستانمان در کرمان بودیم، یکی از افراد در کرمان گفت اینجا یک حمام قدیمی هست خیلی حمام تماشایی است، یک سری به آن حمام بزنیم خوب است، گفتم باشد برویم، رفتیم، دو تا مشتری در حمام بود، آقایی که صابون می‌زد و کیسه می‌کشید من را دید گفت بنشین تا کیسه تمیزی به تو بکشم و یک صابونی به تو بزنم، گفتم باشد، به قول شما عاشقانه مرده‌شوری کرد ولی این خیلی زیبا جنازه شست، شما ممکن است به من بگویید مگر در حمام زنده نبودی؟ نه بابا کجایمان زنده است وقتی امیرالمؤمنین(ع) در مسجد کوفه با سیل اشک می‌گوید: «انت الحی و انا المیت و هل یرحم المیت الی الحی» یعنی کجایمان زنده است؟

وی با بیان اینکه  ما زنده‌نما هستیم، اظهار کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: «مَنْجٰاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُأ َمْثٰالِهٰا» (الأنعام ، 160)، یعنی اگر خوبی کنی، ده برابرش را به تو پس می‌دهم. جهان، جهان بده بستان عجیبی است، هیچ چیزی در این جهان ارزش ایمان و آثار ایمان و مؤمن را ندارد.


منبع : پایگاه عرفان