آیا کفالت پیامبر(ص) بر عهده زبیر بن عبدالمطلب بود؟
وارث: سلفیگری تکفیری به گرایش گروهی از سلفیون گفته میشود که مخالفان خود را کافر میشمارند و مطرحترین آنان «وهابیت تکفیری» با محوریت عربستان سعودی است.
وهابیت تکفیری یکی از مشکلات دنیای کنونی مسلمانان (شیعه و سنی) است. آنها با اتهامهای ناشایستی که به شیعیان میزنند باعث گمراهی مسلمانان و عده زیادی از مردم دنیا میشوند.
یکی از شبهات آنها این است که کفالت پیامبر (ص) بر عهده زبیر بن عبدالمطلب بوده است نه ابوطالب!
جواب اجمالی:
این ادعا یقیناً مردود است و منابع معتبر تاریخی بر کفالت ابوطالب اتفاق نظر دارند. شاید انگیزه آنها در ایجاد این شبهه، کاستن فضیلت ابوطالب و حضرت امیر المومنین علیهالسلام باشد.
جواب تفصیلی:
چنین شبههای از لحاظ تاریخی قابل قبول نیست و تا به حال هیچ منبع معتبری مدعی چنین مطلبی نشده است، چنان که منابع دست اوّل تاریخ اسلام نیز این شبهه را مردود میدانند و ابوطالب را به عنوان کفیل پیامبر (ص) معرفی کرده و میگویند: رسول خدا (ص) هشت ساله بود که جدّ بزرگوارش وفات یافت، عبدالمطلب در هنگام وفات کفالت و نگهداری پیامبر (ص) را به ابوطالب سفارش و توصیه کرد. (1)
چنانکه این وصیت به زبان شعر نیز بیان شده است: اوصیک یا عبد مناف بعدی بموعد بعد ابیه فردٍ (2)
ای عبد مناف (ابوطالب) نگاهداری و حفاظت شخصی را که مانند پدرش یکتاپرست است بر دوش تو میگذارم و ابوطالب در پاسخ گفت: پدرجان محمد (ص) هیچ احتیاجی به سفارش ندارد، زیرا او فرزند من است و فرزند برادرم. ابوطالب با عبدالله، پدر پیامبر (ص) از یک مادر بودند. (3)
چون عبدالمطلب درگذشت ابوطالب، پیامبر(ص) را پیش خود برد و پیامبر (ص) با او بوده، و با اینکه ابوطالب ثروتی نداشت و نادار بود امّا بهترین سرپرست برای پیامبر (ص) بود، علی (ع) میفرماید: «پدرم در عین ناداری، سروری کرد و پیش از او هیچ فقیری سروری نیافت. (4)
ابوطالب نسبت به پیامبر (ص) چنان دوستی و محبت شدیدی ابراز میداشت که هیچ یک از فرزندان خود را تا آن اندازه دوست نمیداشت، ابوطالب کنار پیامبر (ص) میخوابید و هر گاه بیرون میرفت رسول خدا را همراه خود میبرد و چنان دلبستگی شدیدی به پیامبر (ص) داشت که نسبت به هیچ چیز چنان نبود و خوراکهای خوب را مخصوص آن حضرت قرار میداد. (5)
یعقوبی مینویسد: از رسول خدا (ص) روایت شده است که پس از وفات فاطمه بنت اسد همسر ابوطالب که زنی مسلمان و بزرگوار بود فرمود: «الیوم ماتت امّی» امروز مادرم وفات کرد، و او را در پیراهن خویش کفن کرد و در قبرش فرود آمد و در لحد او خوابید و چون از ایشان پرسیدند چرا برای فاطمه چنین بیتاب شدهای؟ فرمود: «او به راستی مادرم بود، چون کودکان خود را گرسنه میگذاشت و مرا سیر میکرد. آنان را گردآلود میگذاشت و مرا تمیز و آراسته مینمود، و راستی که مادرم بود. (6)
پینوشت:
1- محمد بن جریر طبری، تاریخ الامم و الملوک، قاهره، مطبعة الاستقامه، بیتا، ج 2، ص 32، احمد بن اسحاق یعقوبی و تاریخ یعقوبی، مترجم، محمد ابراهیم آیتی، (تهران؛ شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چ ششم، 1371، ش)، ج 1، ص 368 و ابن هشام السیرة النبویه، (بیروت، دار احیاء التراث العربی، بیتا)، ج 1، ص 189 و علی بن حسین مسعودی، مروج الذهب، (مصر مطبعة السعاده چ چهارم، 1384 ق)، ج 2، ص 281.
2- احمد بن اسحاق یعقوبی، همان.
3- محمد بن جریر طبری، همان، احمد بن اسحاق یعقوبی، همان، ابن هشام، همان.
4- احمد بن اسحاق یعقوبی، همان.
5- محمد بن سعد، الطبقات الکبری، قاهره، مطبعة نشر الثقافة الاسلامیه، 1358 ق، ج 1، ص 101.
6- احمد بن اسحاق یعقوبی، همان.
/ف104