حجت الاسلام حیدری کاشانی:رشد ایمانی و تعالی عرفانی؛ درگرو خانواده ای آرام+گزارش تصویری

کد خبر: 65356
"منزل" اسم مکان است یعنی محل نزول آرامش از جانب خداوند: هُوَ الَّذي أَنزَلَ السَّكينَةَ في قُلوبِ المُؤمِنينَ لِيَزدادوا إيمانًا؛ خداست که آرامش را در قلب مردان و زنان مومن نازل می کند؛ خود این آرامش هدف نیست و اصل مهمی است آیه می فرماید: شما را به آرامش می رسانیم تا ایمانتان روزافزون شود و افزایش پیدا کند.

وارث: جلسه هفتگی هیئت الهادی با سخنرانی حجت الاسلام حیدری کاشانی و مداحی حاج سید محسن بنی فاطمی در حسینیه امام صادق (ع) برگزار شد.

در ادامه متن سخنرانی حجت الاسلام حیدری کاشانی را می خوانید:

حجت الاسلام حیدری کاشانی

سلوک خانوادگی در مسیر بندگی

یکی از مهمترین رموز موفقیت در بندگی خداوند رحمان این است که انسان سلوک خانوادگی در مسیر بندگی داشته باشد. گویا مشیت خداوند این است که انسان در یک تربیت خانوادگی به اوج بندگی نائل شود. مخصوصا ما آخرالزمانی ها که دچار فتنه های آخرالزمان هستیم. آنقدر عملکرد دستگاه ابلیس و شیاطین جنی و انسی او پیچیده می شود و راههای به سمت خدا بسته می شود و تمام نیروهای شیطانی عالم دست به دست هم می دهند تا عزت و غیرت دینی ما را بگیرند و فضا به شدت خطرخیز می شود؛ تعبیر شده که شخص صبح می کند در حالی که مومن است و شب به همه چیز کافر شده است.

دینداری در آخرالزمان تعبیر شده به نگه داشتن آتش در کف دست. در چنین شرایط سخت به ما دستور داده اند به خانواده محوری. ملازم خانه و خانواده هایتان باشید تا رسیدن ظهور ما. یا در روایتی دیگر فرموده: خانه هایتان را به عبادتگاه و محل شکر و ذکر تبدیل کنید؛ یا فرموده اند: گلیم و فرشی از خانه هایتان باشید، نه به معنای انزواگزینی که با مسئولیت های اجتماعی کاری نداشته باشید بلکه به این معناست که سرمایه گذاری اصلی برای تجهیز روحی و عاطفی در بندگی خداوند رحمان خانواده هایتان باشد؛ اگر می خواهید از فتنه های خطرخیز آخرالزمان جان سالم به در ببرید یک محل امن باید داشته باشید که غیرقابل نفوذ در مقابل شیاطین باشد که این خانواده هاست که اگر یک اصولی را در متن خانواده رعایت کنیم خانه می شود محل نزول آرامش های الهی.


"منزل" یعنی محل نزول آرامش از جانب خداوند

"منزل" اسم مکان است یعنی محل نزول آرامش از جانب خداوند: هُوَ الَّذي أَنزَلَ السَّكينَةَ في قُلوبِ المُؤمِنينَ لِيَزدادوا إيمانًا 1؛ خداست که آرامش را در قلب مردان و زنان مومن نازل می کند؛ خود این آرامش هدف نیست و اصل مهمی است آیه می فرماید: شما را به آرامش می رسانیم تا ایمانتان روزافزون شود و افزایش پیدا کند.

معلوم می شود برای رشد ایمانی و تعالی عرفانی به یک خانواده ای آرام نیاز داریم به خاطر همین باید روی متن خانواده سرمایه گذاری کنیم. ابلیس و دستگاه ابلیس و شیاطین جنی و انسی در فضاهای مجازی و سایبری متن خانه ها و خانواده ها را هدف قرار داده اند و خودشان هم اعلام می کنند، میلیاردها هزینه می کنند تا متن خانه و خانواده را به تزلزل بکشند. شیطان نمی تواند آرامش انسان را ببیند و یکی از هدفگذاری های اصلی ابلیس این است که متن خانه و خانواده را به ناآرامی بکشاند.

زلزله ای که ابلیس در خانواده ها در عرصه جهانی انداخته و پس لرزه های آن به ایران رسیده و شاهد آمار بسیار بالا و عجیب هستید که طلاق عاطفی در ایران اسلامی که قرار است زمینه ساز ظهور شود و قرار است خانواده هایش کادرسازی و سلمان پروری و چمران پروری کنند؛ به بالای 52 درصد رسیده است. طلاق رسمی در شهرهای بزرگ به بالای 33 درصد رسیده است.

این همان حرکتی است که شیطان آغاز کرده و شتابمند جلو می رود اما ما حرکت نیروهای رحمانی هدفمند نیست، گویا متن خانه و خانواده ها یتیم در مقابل شیطان رها شده و خانواده ها را متلاشی می کند. معارف قرآنی چه فضایی را در مقابل فضای خانوادگی باز می کند؟ از 124 هزار پیامبر خداوند نام 25 پیامبر را ذکر می کند و درباره آنها به زندگی خانوادگی شان وارد می شود. داستان آفرینش حضرت آدم و حوا خانوادگی شروع می شود.

رسیدن به ظهور با نفوذناپذیر کردن خانواده

اساسا این چشم انداز را داشته باشید ما به آستان ظهور نخواهیم رسید مگر اینکه حد نصابی از خانواده های غیرقابل نفوذ در برابر شیاطین در جامعه دینی را به ظهور برسانیم. اسلام در یک کلام خانواده ای می خواهد که تمام روزنه های نفوذش در مقابل شیطان بسته شده باشد و مهد آرامش بخشی برای پرورش نیرو برای کادرسازی نهضت انتظار باشد.

در نگاه کلان خداوند در قرآن خانواده ها را به 4 دسته تقسیم کرده، قسم اول هم خانم و هم آقا ملعبه دست شیطان هستند و به نهایت درجه خباثت و رذالات روحی می رسند مثال چنین خانواده ای ابولهب و خانوده اش است در سوره مسد.

در نقطه مقابل خانواده هایی هستند که هر دو هم بانو و شوهر بنده ی خداوند رحمان هستند درنهایت پاکی و متقی بودن هستند. مصداقش را حضرت زکریای نبی و همسرش را معرفی میکند با ویژگی یسارعون فی الخیرات2؛ یعنی زن و شوهر در محیط خانوادگی شان دستورالعمل خود را در سرعت به سوی خیرات گذاشته بودند و خدا اینطور الگوسازی می کنند. یعنی اگر کسی می خواهد خانواده اش محل نزول آرامش از جانب خدا باشد باید این ویژگی یسارعون فی الخیرات را داشته باشند.

خداوند در قرآن فرمود: فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ وَهَبْنا لَهُ یحْیی وَ أَصْلَحْنا لَهُ زَوْجَهُ إِنَّهُمْ کانُوا یسارِعُونَ فِی الْخَیراتِ وَ یدْعُونَنا رَغَباً وَ رَهَباً وَ کانُوا لَنا خاشِعِینَ3؛ حضرت زکریا و همسرش اهل یسارعون فی الخیرات بودند، اهل خواندن دعا و مناجات و خواندن ما بودند و مرتب از ما مدد می گرفتند و در مقابل ما خضوع و خشوع داشتند.

شاخصه زندگی قرآنی و رحمانی

یعنی فضای زندگی قرآنی و رحمانی شاخصه اش سرعت به سوی خیرات است و دعا و مناجات محور است، در مقابل خداوند تکبر و منیت ندارند. ریشه ی خیلی از شکستهای ما به خاطر این است که برای خودمان شأنیتی قائل هستیم.

و بعد در ادامه ماجرای زندگی خانوادگی حضرت زکریا را بیان می کنند، اینکه تکلف حضرت مریم به حضرت یحیی سپرده می شود. بعد از اینکه حضرت مریم به مشیت الهی حضرت عیسی را به دنیا می آورند و با توجه به اینکه با معجزه حضرت حق به زبان در می آیند و پاکی حضرت مریم را بیان می کنند اما همان کاهنان که نتوانستند مقام معنوی حضرت زکریای نبی را ببینند حضرت زکریا را متهم می کنند و می گویند او فقط می توانسته به معبد برود. یکی از ابتلائات اولیای الهی تهمت های ناموسی است همانطور که به حضرت یوسف این تهمت را زدند و آن قدر شیطان در این تهمت و فتنه می دمد که همه را تحریک می کند که حضرت زکریا باید کشته شود و ایشان فرار می کنند و داخل درختی پنهان می شود.

ابلیس در چهره شخصی مجسم می شود و مخفیگاه حضرت زکریا را نشان می دهد و می گوید این درخت را قطع کنید و او را بیرون بیاورید. اما مردم می گویند این درخت مقدس ماست و آن را پرستش می کردیم. شیطان آن قدر آنها را تحریک می کند و به آنها می گوید اگر باور نمی کنید ارّه بیاورید و درخت را از وسط به دو نیم کنید حضرت زکریا از وسط به دو نیم می شوند به خاطر یک تهمت.

داستانهای قرآنی و انبیا اتفاقا داستان فضاهای خانوادگی است، و به بندگی خداوند رحمان با یک آرامش که در متن خانه هاست باید برسیم.

از هم گسستن روابط خانوادگی؛ نشانه­ ی آخرالزمان

دسته سوم از خانواده هایی که بانو پارساست اما شوهر ناپارسا و طغیانگر است مثل آسیه و فرعون؛ خیلی از مردان در متن خانواده ها فرعونیت می کنند اینجاست که باید به خداوند رحمان پناه ببریم. مصداقش زندگی حضرت آسیه و فرعون است و عاقبت هم برای متقین است و جایی که ساحران به حضرت موسی ایمان آوردند آسیه نتوانست ایمانش را مخفی کند و فرعون هم که رودست خورده بود گفت: سه روز به تو مهلت می دهم که برگردی اگر برنگشتی پوستت را زنده زنده خواهم کَند. آسیه برنگشت و فرعون هم به قصاب مخصوصش دستور داد در ملا عام پوست او را زنده زنده جدا کنند در آنجا بود که گفت: خدایا پناه می برم به تو از عمل ظالمانه فرعون و از تو می خواهم که خانه ای در نزد خودت برای بنا کنی؛ دعاگرایی و مناجات گرایی در آن لحظات قابل توجه است.

دسته چهارم زنان ناپارسا با همسران پارساست مثل حضرت نوح که همسری دارد که راه ضلالت را در پی می گیرد و در نهایت هم جزو غرق شدگان هستند و نجات برای متقین است. یا مثال دیگر مثال حضرت لوط و همسرش است که همسرش با قوم لوط همزبان می شود و از آرمانهای الهی حضرت لوط عقب می ماند.

یکی از نشانه های آخرالزمان از هم گسستن روابط خانوادگی است. در هم شکستن استحکام خانه و خانواده از هدف گذاری های رسانه های بیگانه و تحت سلطه شیطان است. شیطان و جنودش نمی خواهد فرزندان تربیت شده به دست خانواده باشد و می خواهد تربیتش به دست رسانه های شیطانی باشد؛ والدین حضور ترتبیتی در فرزندان نداشته باشند و فرزند آواره و سگردان شود و در نهایت برده شیطان شود. در چنین فضایی ببینید امامان معصوم علیهم السلام با توجه به الگوهای قرآنی و تاکید بر ادعیه قرانی داشته اند.

بیشتری دعای قرآنی در نماز امیرالمومنین(ع)

یک روایت از امام صادق علیه السلام داریم که فرمود: بیشترین دعای قرآنی که از لسان مطهر امیرالمومنین علیه السلام در قنوت نمازها شنیده می شده آیه 74 سوره فرقان بوده است؛ این یک گنج برای ما شیعیان است.

وَ الَّذينَ يَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقينَ إِماماً؛ در این آیه دو چیز خواسته می شود:

1- مقام قرةالعینی در فضای خانوادگی؛ مقام آرامش خانوادگی

2- مقام امامت متقین با پشتوانه آرامش خانوادگی

علامه طباطبایی می فرماید: "قرَّةَ" از قرا می آید به معنای آرامش چشم؛ یعنی خدایا به ما چنان فضایی در خانواده قرار بده که چشممان به آرامش برسد. ترجه کرده اند روشنی چشم؛ اما ترجمه دقیقی نیست. تا روح و روان انسان به آرامش نرسد چشم انسان آرامش نمی یابد. مقام قرةالعینی مقام آرامش خانوادگی است. یعنی وقتی زن و شوهر و فرزنادن به هم می رسند به آرامش هم برسند و الهام بخش آرامش باشند؛ الگوی قرآنی این است.

آیا این آرامش هدف نهایی است؟ خیر این آرامش برای این است که انسان به ایمان و عرفان روزافزون برسد که قوت پیدا می کند. آرامش را بر قلب اهل ایمان نازل می کند به خاطر اینکه لحظه به لحظه ایمانش افزایش پیدا کند.

بعد از رسیدن به مقام قرةالعینی، باید به مقام متقین و به مقام امامت و و پیشوایی خوبان عالم هم برسیم؛ این خانواده از منظر قرآنی کارکرد بالایی دارد که ما خیلی ساده گرفته ایم.

حجت الاسلام حیدری کاشانی

پی نوشت:


1- سوره فتح آیه 4.


2و3- سوره انبیاء آیه 90.