چرا سوره برائت با بسم الله آغاز نميشود
تنها سورهاي كه در ابتداي آن بسمالله نيامده است سوره برائت است و آن هم به دليل اين است كه خداوند در اين سوره موضع جنگي عليه دشمنان دارد؛ موضع خداوند در اين سوره موضع" الرحمن والرحيم" نيست، بلكه موضع اخطار است.
وارث: آيتالله حائري شيرازي در درس تفسير سوره يوسف(ع) كه در مدرسه علميه امام كاظم(ع) قم برگزار شد گفت: علوم انساني غربي، وهمي است؛ قرآن براي انسان تكليف تعيين مي كند؛ علوم انساني امروزه جاي انبيا نشسته است، ولي هيچگاه دركي از اين مسايل اصيل ندارد.
وي گفت: امروزه همين علوم انساني غربي براي حقوق بشر چه كرده است؟ انساني كه در غرب براي منافع آنها تعريف شده است در عربستان نيز پاسخگو نيست؛ اگر خداوند انسان را خلق كرده است پس انسان شناسي او علمي است چون به او علم دارد، ولي علوم انساني غربي وهمي است و به همين خاطر وقتي خداوند حكم قصاص و قطع يد به دزد مي دهد علمي است، ولي حكم زنداني كه غربيان مي دهند وهمي است.
آيت الله حائري شيرازي اظهاركرد: اگر اسلام از راه دانشگاههاي علوم اسلامي خارج به زندگي انسانها وارد شد، ميتوانيم به اين روند اميدوار باشيم؛ علوم انساني دانشگاهها قلهاي است كه بايد از آن طريق همه قلهها را زير نظر داشت و از اين طريق همه اين عناصر وارد زندگي انسان مي شود.
استاد حوزه تصريح كرد: مصرف علوم انساني غربي شرك است و به طور كلي شرك دنياي امروز همين علوم انساني غربي است؛ شهيد مطهري ثمره علوم انساني اسلامي است و افرادي چون گودرزي كه در 20 سالگي چند كتاب قطور تفسيري بر مبناي تفكرات انحرافي نوشته بود ثمره علوم انساني شرك آلوده بود؛ ولي شهيد مطهري تمام كتب اين جوان را مطالعه كرده و به شكل علمي به آنها پاسخ مي داد.
آيت الله حائري شيرازي اظهاركرد: تنها سورهاي كه در ابتداي آن بسمالله نيامده است سوره برائت است و آن هم به دليل اين است كه خداوند در اين سوره موضع جنگي عليه دشمنان دارد؛ موضع خداوند در اين سوره موضع "الرحمن والرحيم" نيست، بلكه موضع اخطار است.
استاد حوزه تصريح كرد: وقتي از قرآن به عنوان ثقل اكبر ياد ميكنند به اين دليل است كه از راه قرآن، تمام قوهها به فعليت ميرسند.
وي گفت: خداوند در طول تاريخ به برخي از اشخاص عناياتي داشته است كه بتوانند عناصري را از كائنات متوجه شوند كه ديگران از فهم آن عاجز هستند؛ برخي مفسران در تاريخ مسايلي را متوجه شدند كه ديگران نتوانستند به آن عمق برسند.
آيت الله حائري شيرازي اظهاركرد: سالها پيش براي كسي كه بتواند از كتاب اخلاق «نيكوماخوس» ايراد بگيرد جايزه اي تعيين كردم، ولي كسي رجوع نكرد؛ اين مسايل عناياتي است كه خداوند گاهي به برخي از انسانها عنايت ميكند.
استاد حوزه تصريح كرد: در مقابل آن، تاريكي و ضلالت است كه خداوند گاهي به برخي داد تا ما را با آن بيازمايد تا مشخص شود كه آيا به سمت نور ميرويم يا تاريكي.
وي گفت: اگر ثقل اكبر را قرآن ميدانند نه از اين جهت كه اهل بيت(ع) كوچك شوند، بلكه اين ثقل اكبر به اين جهت است كه قرآن را بزرگ بشماريم.
آيت الله حائري شيرازي اظهاركرد: كساني كه حضرت ابوطالب را مشرك ميدانند به اين مساله توجه نمي كنند كه اگر ايشان يك شهادتين گفته بود و خود را در ظاهر از ظل كفار خارج كرده بود هيچگاه نمي توانست از پيامبر(ص) دفاع كند؛ برخي افراد در تاريخ هميشه همين گونه هستند و دچار مظلوميت مضاعف ميشوند، چون هميشه آماج حملات و تهمتها بودهاند، ولي بزرگترين خدمت را به پيامبر (ص)كردند.
وي گفت: امروزه همين علوم انساني غربي براي حقوق بشر چه كرده است؟ انساني كه در غرب براي منافع آنها تعريف شده است در عربستان نيز پاسخگو نيست؛ اگر خداوند انسان را خلق كرده است پس انسان شناسي او علمي است چون به او علم دارد، ولي علوم انساني غربي وهمي است و به همين خاطر وقتي خداوند حكم قصاص و قطع يد به دزد مي دهد علمي است، ولي حكم زنداني كه غربيان مي دهند وهمي است.
آيت الله حائري شيرازي اظهاركرد: اگر اسلام از راه دانشگاههاي علوم اسلامي خارج به زندگي انسانها وارد شد، ميتوانيم به اين روند اميدوار باشيم؛ علوم انساني دانشگاهها قلهاي است كه بايد از آن طريق همه قلهها را زير نظر داشت و از اين طريق همه اين عناصر وارد زندگي انسان مي شود.
استاد حوزه تصريح كرد: مصرف علوم انساني غربي شرك است و به طور كلي شرك دنياي امروز همين علوم انساني غربي است؛ شهيد مطهري ثمره علوم انساني اسلامي است و افرادي چون گودرزي كه در 20 سالگي چند كتاب قطور تفسيري بر مبناي تفكرات انحرافي نوشته بود ثمره علوم انساني شرك آلوده بود؛ ولي شهيد مطهري تمام كتب اين جوان را مطالعه كرده و به شكل علمي به آنها پاسخ مي داد.
آيت الله حائري شيرازي اظهاركرد: تنها سورهاي كه در ابتداي آن بسمالله نيامده است سوره برائت است و آن هم به دليل اين است كه خداوند در اين سوره موضع جنگي عليه دشمنان دارد؛ موضع خداوند در اين سوره موضع "الرحمن والرحيم" نيست، بلكه موضع اخطار است.
استاد حوزه تصريح كرد: وقتي از قرآن به عنوان ثقل اكبر ياد ميكنند به اين دليل است كه از راه قرآن، تمام قوهها به فعليت ميرسند.
وي گفت: خداوند در طول تاريخ به برخي از اشخاص عناياتي داشته است كه بتوانند عناصري را از كائنات متوجه شوند كه ديگران از فهم آن عاجز هستند؛ برخي مفسران در تاريخ مسايلي را متوجه شدند كه ديگران نتوانستند به آن عمق برسند.
آيت الله حائري شيرازي اظهاركرد: سالها پيش براي كسي كه بتواند از كتاب اخلاق «نيكوماخوس» ايراد بگيرد جايزه اي تعيين كردم، ولي كسي رجوع نكرد؛ اين مسايل عناياتي است كه خداوند گاهي به برخي از انسانها عنايت ميكند.
استاد حوزه تصريح كرد: در مقابل آن، تاريكي و ضلالت است كه خداوند گاهي به برخي داد تا ما را با آن بيازمايد تا مشخص شود كه آيا به سمت نور ميرويم يا تاريكي.
وي گفت: اگر ثقل اكبر را قرآن ميدانند نه از اين جهت كه اهل بيت(ع) كوچك شوند، بلكه اين ثقل اكبر به اين جهت است كه قرآن را بزرگ بشماريم.
آيت الله حائري شيرازي اظهاركرد: كساني كه حضرت ابوطالب را مشرك ميدانند به اين مساله توجه نمي كنند كه اگر ايشان يك شهادتين گفته بود و خود را در ظاهر از ظل كفار خارج كرده بود هيچگاه نمي توانست از پيامبر(ص) دفاع كند؛ برخي افراد در تاريخ هميشه همين گونه هستند و دچار مظلوميت مضاعف ميشوند، چون هميشه آماج حملات و تهمتها بودهاند، ولي بزرگترين خدمت را به پيامبر (ص)كردند.