آیت الله حائری شیرازی : آنچه که امروز قدرت را در عالم جابه جا می کند، حرف برای گفتن است!
اجاقی خبرنگار وارث : جلسه پرسش و پاسخ با حضور آیت الله حائری شیرازی و فعالان هنری و رسانه ای در حسینیه هنر برگزار شد . این جلسه که در ادامه جلسه هفته قبل بود با سوالات حضار و پاسخ های آیت الله حائری همراه بود . در ادامه بخشی از پرسش و پاسخ ها را می خوانیم :
اولین سوال : در مورد آیه " وَأَعِـدُّوا لَهُـمْ مَـا اسْتَطَعْتُـمْ مِـنْ قُـوَّةٍ " بود که آیا امکان دارد در صورت حمله دشمن با سلاح هسته ای ، حکم رهبر انقلاب عوض شود و دستور حمله به دشمن با بمب اتمی صادر شود ؟
در جواب این سوال فرمودند : استفاده از سلاح هسته ای ظالمانه است و در اسلام ظلم مقبول نیست . رهبر انقلاب می داند که راه قدرت پیدا کردن یک نیروی معنوی و حرکت فرهنگی است . این نوع رفتار نیاز به زمان دارد . تا باطل از درون نابود شود . شاه می کشت اما امام (ره) دستور کشتن نداد و دستور کشته دادن داد . بعد چه شد ؛ کشنده انگیزه خود را از دست داد . در حالی که اگر نیروهای مردمی می کشتند ، نیروهای شاه از این کشتار انگیزه پیدا می کردند و مردم را مغلوب می کردند . امام جواب گلوله را با گل داد . مردم سر تفنگ ها گل می گذاشتند . این رفتار چه نتیجه ای داد . سرباز ها سربازخانه ها را رها کردند . آنچه که امروز در عالم وجود دارد همان چیزی است که در 22بهمن رخ داد . در آن روز امام حرف برای گفتن داشت اما شاه حرفی برای گفتن نداشت .آنچه که امروز قدرت را در عالم جابه جا می کند ، حرف برای گفتن است .شوروی با قدرت اتمی از درون متلاشی شد . شوروی قدرت اتمی داشت اما دیگر برای مردم حرف برای گفتن نداشت .آمریکا و اسرائیل هم همین طور ، اینها آنقدر باید شرارت کنند تا مردم ببینند ، آنها را شناسایی کنند و دست از حمایت بردارند . آنجاست که از درون فروپاشیده می شوند . این همان سیاست حسین بن علی (ع) است . بنی امیه به لشگر خود می نازید اما حضرت با 72 تن به میدان آمد . امام (ره) گفت ماه پیروزی خون بر شمشیر . شهید صیاد به امام (ره) گفت دشمن تجهیزات فراوان دارد ، امام فرمودند شما انسان دارید و آنها ندارند .انسان با انگیزه قدرتش از سرباز مجهز بیشتر است . بحث رهبر در مورد سلاح هسته ای هم همین است. البته دشمن می خواهد ما دانش هسته ای نداشته باشیم .
امام حسین (ع) روز عاشورا به بنی امیه فرصت داد تا خودشان را نشان دهند . حدیث است آخرالزمان عالم از ظلم پر می شود . به خاطر این است که ناپاکان عالم خودشان را نشان دهند .
دومین سوال: با توجه به نفس سرکش ؛ از صفر شروع کردن چطور خواهد بود ؟
آیت الله حائری این سوال را اینگونه جواب دادند که انسان باید ببیند می خواهد در زندگی بازی کند یا به وظیفه عمل کند . می خواهد برای اموال و اولاد زنده باشد یا می خواهد برای خدا قابل پسند باشد . نماز می خوانی که چطور شود ؟ بگویند مسلمان است یا از عادت است یا می خواهی خدا از نمازت خوشش آید . نان می خوری تا زنده باشی ؟ کار می کنی برای چه؟ این مدار کاملا بسته است .و فرد را به جایی نمی رساند .
عقل انسان باید فعال باشد . ریشه عقل را با کارهای نادانسته ،خشک نکنیم . وقتی فهمیدی کاری بد است ، انجام نده .عقل حجت درونی فرد است . و فقط به وسیله حجت درونی است که به حجت بیرونی (انبیاء) می رسیم . بعضی فکر می کنند نماز زیاد و عبادت فراوان کار پسندیده ای است . خیر فکر کنید ، درک کنید و با این عقل نماز بخوانید . با این عقل برسید به اینکه چرا نماز می خوانی . عقل باید در نماز جاری باشد .
سومین سوال: سوال بعدی این بود که از کجا بفهمیم گرفتاری های به وجود آمده برای ما نتیجه تدبیر ماست یا امتحان الهی ؟
امتحان الهی چیزهایی است که می دانیم خودمان باعث آن نبودیم . گرفتاری که می دانیم نتیجه عمل خود است را به حساب امتحان الهی ننویسیم . مثلا هوای آلوده تهران را نگوییم قضای الهی ، خیر این نتیجه عمل بد ماست . انسان می داند که خود چه کرده است و می خواهد عذر تراشی کند .
چهارمین سوال: چه شد که حضرت زهرا(س) اسوه حسنه برای امام زمان (عج) (طبق فرمایشات خود حضرت)شدند ؟
تمام ائمه فرمودند که ما حجت بر مردم هستیم و مادرمان زهرا (س) حجت بر ماست . علتش این است که روزی که از امیرالمومنین هیچ کس دفاع نکرد ؛ او تنها لشکر او بود . حضرت زهرا (س) خود به دم در آمد تا دشمنان را رسوا کند .
پنجمین سوال: آیا همیشه نیاز به استاد اخلاق داریم ؟
بله ، قلب ما استاد اخلاق است . قلب را چه کردی که به استاد اخلاق بیرونی نیاز داری ؟ اول باید به قلب عمل کنی تا لایق استاد اخلاق بیرونی شوی .
ششمین سوال: آیا خواستن نیاز مادی از ائمه جایز است ؟ اگر هست جایگاه خدا چه می شود ؟
خداوند خود فرمود: از وسیله بهره ببرید .ما با چه رویی می خواهیم پیش خدا برویم .ما از ائمه می خواهیم اما در اصل از خدا خواسه ایم .
برخی می گویند اگر امام (ره) نبود . ما از شاه شکست می خوردیم . این حرف غلط است .حضرت صادق (ع) در مورد موضوعی شبیه به این مورد می فرمایند ، بگویید خداوند به وجود او بر ما منت گذاشته تا ما پیروز شدیم . این حرف عین توحید است . یعنی همه چیز را از خدا بدانیم .
اگر کسی به کس دیگر عشق پیدا کرد مظهر او خواهد شد . آن وجود درونش تجلی خواهد کرد .توسل به ائمه هم همین گونه است .
هفتمین استغفار رسول خدا (ص) برای ما ، با استغفار خود ما چه فرقی دارد ؟
خدا به موسی گفت : موسی با زبانی که با آن گناه نکردی ما را بخوان . موسی گفت من که همین یک زبان را دارم . خداوند فرمود به کسانی که گناه نکردند ، بگو دعا کنند.
" ادْعُونِـي أَسْـتَجـِبْ لَكُـمْ " برای کسی است که به " إِياكَ نَعْبُـدُ وَإِياكَ نَسْـَعِيـنُ " خداوند عمل کرده باشد . کسی که به حرف خدا عمل کرده می تواند مستقیما از خداوند طلب کند . اگر به عهد خودمان به خدا عمل کردیم آنوقت توقع " ادْعُونِـي " خداوند و وفا به عهدش را داشته باشیم .