آثار و پیامدهای آرزوهای بلند
از آثار و پیامدهای آرزوهای دور و دراز میتوان به دعوت انسان بهسوی گناه، غفلت از خدا و سرگرم شدن به دنیا، قسیالقلب شدن، رنج و تعب، سختگیری در زندگی، کفران و کوچک شمردن نعمت اشاره کرد.
وارث: آرزوهای طولانی و گاه بیپایان، آثار مخرب فراوانی در زندگی معنوی و مادی انسان دارد. یکی از بدترین آثار منفی طول امل و آرزوهای دراز این است که انسان را به انواع گناهان دعوت میکند، زیرا رسیدن به این آرزوها معمولاً از طریق مشروع غیرممکن است، بنابراین گرفتاران این رذیله اخلاقی خود را ناگزیر میبینند که در کسب درآمدها چشم بر هم نهند و حلال و حرام را شناسایی نکنند و از غصب حقوق دیگران، خوردن اموال یتیمان، کمفروشی، رباخواری، رشوه و مانند این امور، ابا نداشته باشند.
طول امل انسان را از خدا غافل میکند و به دنیا حریص میسازد و آخرت او را به دست فراموشی میسپارد و اینها همه اسباب سنگدلی و قساوت است.
در حدیثی آمده است که خداوند به موسی(ع) فرمود: «ای موسی، آرزوی خود را در دنیا طولانی نکن که قسیالقلب خواهی شد و قسیالقلب از من دور است».
افرادیکه آرزوهای طولانی دارند هرگز نه سخنی از مرگ بر زبان میرانند و نه در فکر آخرت هستند بلکه در گرداب غفلت غوطهورند کمااینکه حدیث معروفی هم که از نبی مکرم اسلام و امام علی(ع) نقل شده که میفرماید: «درازی آرزوها سبب فراموشی آخرت است»، گواه صدق این مدعاست.
بدیهی است که هرقدر آرزوها طولانیتر باشد تهیه مقدمات بیشتری را میطلبد، همچنین صرفهجویی بیشتری برای حفظ اموال و ثروتها جهت رسیدن به آن آرزوهای دور و دراز لازم است و نتیجه این دو، یک زندگی توام با درد و رنج و سختگیری بر خود و خانواده، توام با تلاش شبانهروزی بیرویه خواهد بود.
صاحبان آرزوهای دراز نه تنها در رنج و تعب دائم به سر میبرند، بلکه ناچارند شخصیت انسانی خود را نیز در هم بشکنند و برای رسیدن به مقصود خیالی در برابر هر کس و ناکس خضوع کنند و دست التماس بهسوی این و آن دراز نمایند و به زندگی ذلتبار تن در دهند.در حدیثی از امام علی(ع) میخوانیم که: «خواری مردان در ناکامی آرزوهاست».
کسانیکه گرفتار آرزوهای دور و درازند غالباً به سراغ صرفهجویی و سختگیری هرچه بیشتر در استفاده از مواهب حیات و زندگی میروند تا به آرزوهای خود برسند.به همین دلیل، نسبت به همه کس حتی خویشتن و زن و فرزند، بخیل خواهند بود؛ همان بُخلی که آنها را از بهرهگیری از نعمتهای الهی محروم میسازد و در عین برخورداری از امکانات فراوان، زندگی فقیرانهای دارند.
آرزوهای دراز همچون سرابی است که تشنگان را در بیابان زندگی بهدنبال خود میکشاند و تشنهتر میسازد، بیآنکه بهجایی برسند، این آرزوها چهره واقعیتها را بهگونهای دروغین نشان میدهد و انسان بهخاطر آنها حقایق را درک نمیکند.
آرزوهای دراز، انسان را به آنچه ندارد و شاید هرگز به آن نمیرسد دلبند میسازد، به همین دلیل آنچه را از نعمتهای الهی در دست دارد کوچک میشمرد و به آن بیاعتناست و این کفران نعمت، پیامدهای شومی در دنیا و آخرت برای او دارد.
معیشت آسان و شایسته
یکی از آموزههای امام علی(ع) در فراز سی و سوم از نامه خود به امام حسنمجتبی(ع) این است که در کسب و کار و معیشت، راه آسان را برگزینید و در طلب دنیا، خواستههای خود را مهار کنند خود را به آب و آتش نزنند.منظور حضرت، آن است که در کسب و کار، حرص نزنیم و آسایش خود را بر هم نریزیم؛ از سوی دیگر، در اثر تنبلی به فقر نیفتیم؛ یعنی همان «میانهروی در معیشت» زیرا اعتدال در کار و کسب و درآمد، بین دو رذیله حرص و بیکاری قرار دارد.
پیامبراکرم(ص) همواره پس از نمازها ازجمله دعایی که میکرد این بود که: «خدایا! میانهروی در هر دو حال از فقر و دارایی را از تو درخواست میکنم» ایشان از خدا میخواست که خود و خاندان و دوستانش را «کفاف» عطا کند و دشمنان آنان را فراوانی مال دهد و از شر ثروت فراوان طغیانآور و فقر نسیانآور به خداوند پناه میبردند.
سخن امام علی(ع) این است که: «گاهی برخی از تلاشها بهجای اینکه ثروت بزاید، محبت میزاید، چراکه نه تنها سودآور نیست، بلکه سرمایه را هم تباه میسازد و چهبسا جان انسان هم در راه آن قربانی میشود.وانگهی هر طالبی به رزق و روزی نمیرسد و هر کاسب خوشذوقی که به کسب حلال و جمیل و زیبا روی میآورد، گرفتار محرومیت و ورشکستگی نمیشود».
در آیه ۵۸ سوره ذاریات در این رابطه آمده است: «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ؛ خداست كه خود روزى بخش نيرومند استوار است»
کمااینکه امام علی(ع) در فراز سی و سوم نامه خود به امام حسنمجتبی(ع) به یک قاعده کلی اشاره میکند و آن اینکه: در قاعده هستی اینطور نیست که هر طالبی به مطلوب خویش برسد و در کار خود موفق باشد چه بسیار افرادیکه در این دنیا میکوشند و تمام حسابگریها را انجام میدهند، اما باز به نتیجه نمیرسند؛ از سوی دیگر اینطور نیست که کاسبان درستکار و تلاش کنندگان نیکوکردار، از رزق محروم بمانند و این یک سنت الهی است.
طول امل انسان را از خدا غافل میکند و به دنیا حریص میسازد و آخرت او را به دست فراموشی میسپارد و اینها همه اسباب سنگدلی و قساوت است.
در حدیثی آمده است که خداوند به موسی(ع) فرمود: «ای موسی، آرزوی خود را در دنیا طولانی نکن که قسیالقلب خواهی شد و قسیالقلب از من دور است».
افرادیکه آرزوهای طولانی دارند هرگز نه سخنی از مرگ بر زبان میرانند و نه در فکر آخرت هستند بلکه در گرداب غفلت غوطهورند کمااینکه حدیث معروفی هم که از نبی مکرم اسلام و امام علی(ع) نقل شده که میفرماید: «درازی آرزوها سبب فراموشی آخرت است»، گواه صدق این مدعاست.
بدیهی است که هرقدر آرزوها طولانیتر باشد تهیه مقدمات بیشتری را میطلبد، همچنین صرفهجویی بیشتری برای حفظ اموال و ثروتها جهت رسیدن به آن آرزوهای دور و دراز لازم است و نتیجه این دو، یک زندگی توام با درد و رنج و سختگیری بر خود و خانواده، توام با تلاش شبانهروزی بیرویه خواهد بود.
صاحبان آرزوهای دراز نه تنها در رنج و تعب دائم به سر میبرند، بلکه ناچارند شخصیت انسانی خود را نیز در هم بشکنند و برای رسیدن به مقصود خیالی در برابر هر کس و ناکس خضوع کنند و دست التماس بهسوی این و آن دراز نمایند و به زندگی ذلتبار تن در دهند.در حدیثی از امام علی(ع) میخوانیم که: «خواری مردان در ناکامی آرزوهاست».
کسانیکه گرفتار آرزوهای دور و درازند غالباً به سراغ صرفهجویی و سختگیری هرچه بیشتر در استفاده از مواهب حیات و زندگی میروند تا به آرزوهای خود برسند.به همین دلیل، نسبت به همه کس حتی خویشتن و زن و فرزند، بخیل خواهند بود؛ همان بُخلی که آنها را از بهرهگیری از نعمتهای الهی محروم میسازد و در عین برخورداری از امکانات فراوان، زندگی فقیرانهای دارند.
آرزوهای دراز همچون سرابی است که تشنگان را در بیابان زندگی بهدنبال خود میکشاند و تشنهتر میسازد، بیآنکه بهجایی برسند، این آرزوها چهره واقعیتها را بهگونهای دروغین نشان میدهد و انسان بهخاطر آنها حقایق را درک نمیکند.
آرزوهای دراز، انسان را به آنچه ندارد و شاید هرگز به آن نمیرسد دلبند میسازد، به همین دلیل آنچه را از نعمتهای الهی در دست دارد کوچک میشمرد و به آن بیاعتناست و این کفران نعمت، پیامدهای شومی در دنیا و آخرت برای او دارد.
معیشت آسان و شایسته
یکی از آموزههای امام علی(ع) در فراز سی و سوم از نامه خود به امام حسنمجتبی(ع) این است که در کسب و کار و معیشت، راه آسان را برگزینید و در طلب دنیا، خواستههای خود را مهار کنند خود را به آب و آتش نزنند.منظور حضرت، آن است که در کسب و کار، حرص نزنیم و آسایش خود را بر هم نریزیم؛ از سوی دیگر، در اثر تنبلی به فقر نیفتیم؛ یعنی همان «میانهروی در معیشت» زیرا اعتدال در کار و کسب و درآمد، بین دو رذیله حرص و بیکاری قرار دارد.
پیامبراکرم(ص) همواره پس از نمازها ازجمله دعایی که میکرد این بود که: «خدایا! میانهروی در هر دو حال از فقر و دارایی را از تو درخواست میکنم» ایشان از خدا میخواست که خود و خاندان و دوستانش را «کفاف» عطا کند و دشمنان آنان را فراوانی مال دهد و از شر ثروت فراوان طغیانآور و فقر نسیانآور به خداوند پناه میبردند.
سخن امام علی(ع) این است که: «گاهی برخی از تلاشها بهجای اینکه ثروت بزاید، محبت میزاید، چراکه نه تنها سودآور نیست، بلکه سرمایه را هم تباه میسازد و چهبسا جان انسان هم در راه آن قربانی میشود.وانگهی هر طالبی به رزق و روزی نمیرسد و هر کاسب خوشذوقی که به کسب حلال و جمیل و زیبا روی میآورد، گرفتار محرومیت و ورشکستگی نمیشود».
در آیه ۵۸ سوره ذاریات در این رابطه آمده است: «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ؛ خداست كه خود روزى بخش نيرومند استوار است»
کمااینکه امام علی(ع) در فراز سی و سوم نامه خود به امام حسنمجتبی(ع) به یک قاعده کلی اشاره میکند و آن اینکه: در قاعده هستی اینطور نیست که هر طالبی به مطلوب خویش برسد و در کار خود موفق باشد چه بسیار افرادیکه در این دنیا میکوشند و تمام حسابگریها را انجام میدهند، اما باز به نتیجه نمیرسند؛ از سوی دیگر اینطور نیست که کاسبان درستکار و تلاش کنندگان نیکوکردار، از رزق محروم بمانند و این یک سنت الهی است.