دوره آموزشی و هم اندیشی خواهران مداح برگزار شد

کد خبر: 67400
دوره سه روزه آموزشی و هم اندیشی خواهران مداح سازمان بسیج مداحان کشور با حضور بیش از 300 نفر از خواهران مداح سراسر کشور و با حضور کارشناسان برجسته مداحی در قم برگزار شد.
وارث: دوره سه روزه آموزشی و هم اندیشی خواهران مداح سازمان بسیج مداحان کشور با حضور بیش از 300 نفر از خواهران مداح سراسر کشور و با حضور کارشناسان برجسته مداحی در قم برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج مداحان کشور، این سازمان پس از برگزاری دوره سه روزه آموزشی و هم اندیشی خواهران مداح کشور با حضور بیش از 300 بانوی مداح، که از روز سه شنبه در مجتمع فرهنگی تربیتی ولایت قم آغاز شده بود، عصر امروز به کار خود پایان داد.
در روز نخست این دوره آموزشی یوسف ارجونی، جانشین سازمان بسیج مداحان کشور به شرکت کنندگان در این دوره خیر مقدم عرض کرد و به تشریح برنامه های آموزشی در طول دوره پرداخت.
مصطفی خورسندی، کارشناس و استاد مداحی نخستین کارشناس این دوره آموزشی بود که به بیان نکاتی درباره اصول و فنون مداحی پرداخت و اظهار داشت: اگر واژه مداح را کلمه به کلمه تفکیک کنیم به اصولی که یک مداح باید داشته باشد، خواهیم رسید؛ واژه های «میم» به معنای متدین، «دال» دانش، «الف» اخلاق و اخلاص و ادب، و «ح» به معنای حسن سلیقه است.
در ادامه مهدی حمزه ای، کارشناس فناوری ارتباطات و فضای مجازی به تبیین آسیب ها و آفت های فضای مجازی پرداخت و گفت: خطر و آثار مخرب اینترنت و فضای مجازی بارها از ماهواره مخرب تر است و اگر افراد بدون آگاهی به این فضا وارد شوند، با معضلات و شبهات متعددی رو به رو خواهند شد؛ از همین جهت یکی از رسالت های مداحان شناخت آسیب های فضای مجازی و تبیین آن ها در جامعه است.
سید مهدی حسینی، شاعر آیینی و استاد حوزه و دانشگاه از دیگر کارشناسان این دوره آموزشی بود و شعر آیینی را شعری دانست که سبب تغییر نگرش در مستمع شود و بیان داشت: رهبر معظم انقلاب از سال 1366 تا به امروز جلسات متعددی با شعرای کشور داشته اند که در هر جلسه نکات و تحلیل هایی بیان فرموده اند؛ بهترین منبع آموزشی و معیارهای انتخاب شعر را از سخنان ایشان می توان استخراج کرد.
در روز دوم دوره آموزشی خواهران مداح سازمان بسیج مداحان کشور، حجت الاسلام محمود ریاضت در موضوع «آفت ها و آسیب های جلسات خانگی» به ایراد سخن پرداخت و با بیان اینکه «دیده شدن» از مهمترین آفت های مداحی است، گفت: مشکل اصلی جلسات خانگی از برگزار کنندگان این مجالس است که علم و معرفت درستی از اهل بیت(ع) و این مجالس ندارند.
حجت الاسلام محمدباقر حیدری کاشانی کارشناس دیگر این دوره آموزشی با بیان این که مدیران کشور در بحث فضای مجازی وا داده اند، تصریح کرد: متأسفانه ما تسلیم رسانه هایی شده ایم که خود و فرزندانمان را به فضای خیالی برده اند؛ «جهل» و «غفلت» از روزنه های نفوذ شیطان است که در فضای خیالات باز می شود و برای مقابله با این معضل باید عقل گرایی و خرد ورزی تقویت شود.
حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی به عنوان آخرین استاد دومین روز دوره آموزشی خواهران مداح سازمان بسیج مداحان کشور با تأکید بر این که مداح و خطیب باید از جناح گرایی پرهیز کند، بیان داشت: ذاکر و مداح امام حسین(ع) باید بداند ما فقط یک خط داریم و آن هم خط ولایت فقیه است؛ مداح و سخنران باید از جناحی کردن مطالب خود پرهیز کرده و مردم را به اصل انقلاب و نظام اسلامی سوق دهد؛ این اصل به ویژه در انتخابات پیش رو اهمیت مضاعف دارد.
حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف، رییس مؤسسه بهداشت معنوی در سومین روز آموزش، به بررسی عرفان های کاذب و جریان های نوظهور پرداخت و گفت: در این چند سال اخیر بیش از 300 مروج عرفان های نوظهور در کشور شناسایی شده است که بیشتر آن ها هم از خارج از کشور وارد ایران شده اند؛ حتی برخی از اساتید دانشگاه هم به سمت این جریان ها سوق پیدا کرده اند؛ یکی از مهمترین وظایف مداحان شناختن این جریان ها و روشنگری در جامعه است.
محمد اسماعیل مداحی، مسؤول ستاد مرکزی هیأت رزمندگان اسلام در بخش دیگر این دوره به ویژگی های مداح بصیر و انقلابی اشاره کرد و اظهار داشت: تواضع، بصیرت، روحیه انقلابی، متخلق به اخلاق اهل بیتی و موضع گیری صحیح از مهم ترین ویژگی های مداح انقلابی است.
در مراسم اختتامیه دوره آموزشی خواهران مداح سازمان بسیج مداحان کشور که با سخنران حجت الاسلام احمد پناهیان برگزار شد، وی به بررسی عبرت های نهضت حسینی(ع) پرداخت و گفت: یک مداح انقلابی باید بداند که امام حسین(ع) برای چه چیزی و با چه هدفی راهی کربلا شدند و خون خود را فدا کردند؛ متأسفانه برخی مسؤولان کشور تصور می کنند که سالار شهیدان برای مذاکره به کربلا رفته بودند و با برداشت غلط از مکتب اهل بیت(ع)، به توجیه اقدامات خود می پردازند.
در پایان این دوره آموزشی به خواهران مداح برگزیده و تعدادی از شرکت کنندگان، به قید قرعه جوایزی اهدا شد.