اعمالی که در هنگام خواب باید انجام دهیم

کد خبر: 67494
هنگامی که انسان برای خوابیدن به رختخواب می رود بهتر است برای آرامش بیشتر این اعمال را انجام دهد.
وارث: حضرت علی(ع) فرمودند:بهترین چیزی که از آسمان پایین می آید توفیق الهی است و بهترین چیزی که از زمین بالا می رود اخلاص آدمی است.

آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) در شرح این حدیث می گوید:رسول خدا(ص) به حضرت علی(ع) فرمودند: یا علی کدام یک را میخوای.پنج کلمه از علم به تو بگویم یا پنج هزار دینار پول به تو بدهم؟ امیر المومنین علی (ع)در پاسخ فرمودند: ای رسول خدا پنج کلمه علمی که به من یاد بدهید بهتر از تمام دنیاست.
 مرحوم مجتهدی در این باره می گوید:چقدر خوب است که آدم زاهد باشد، طالب علم باشد،همش به فکر پول نباشد.

آیت الله مجتهدی در ادامه حدیث می گوید: رسول خدا(ص)فرمودند:یا علی اول اینکه تا شب ها یک ختم قرآن نکرده ای نخواب.دوم اینکه هر شب هزار دینار صدقه بده.سوم اینکه نخواب تا یک بنده را آزاد کنی و چهارم شب ها چشم هایت را نبند، مگر اینکه خودت را از آتش جهنم آزاد کنی و پنجم نخواب مگر اینکه هزار رکعت نماز بخونی.

 امام علی(ع) به پیامبر اسلام (ص)عرض کردند: مگر می شود تمام این اعمالی را که فرمودید در یک شب انجام داد؟

پیامبر اسلام (ص)فرمودند:اول شب ها موقع خواب سوره توحید،فلق،ناس،سوره حمد و سوره بقره از آیه اول تا پنجم را بخوان که اگر هر شب این کارها را بکنی گویی یک ختم قرآن کرده ای 

مرحوم مجتهدی در ادامه این حدیث پر مغر می گوید:طلبه ها موقع خواب باید وضو بگیرند این عمل مستحب است اگر کسی موقع خواب وضو بگیرد تا آن موقع که او در خواب است به او ثواب عبادت می دهند.

ایشان در ادامه این حدیث نقل می کنند:پیامبر خدا (ص)در ادامه فرمودند: دوم اگر موقع خواب بر پیامبر و اهل بیتم 10 مرتبه صلوات بفرستی مثل این است که هزار دینار صدقه داده ای.
سوم اگر هنگام خواب ده مرتبه  ذکر《لا اله الا الله ، وحده لا شریک له ، له الملک و له الحمد ، یحی و یمیت و هو حی لا یموت》 را بگویی مثل این است که بنده ای را خریده ای و آزاد کرده ای چهارم اگر موقع خواب ده مرتبه ذکر 《لا حول حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم》 را بگویی مثل اینکه خودت را از آتش دوزخ آزاد کرده ای 
پنجم اگر موقع خواب ذکر 《یفعل الله ما یشا بقدرته و یحکم ما یرید بعزته》 را ده مرتبه بگویی مثل این است که هزار رکعت نماز خوانده ای 
آیت الله مجتهدی تهرانی در انتهای تفسیر این حدیث می گوید:حدیث پرباری بود و انجام دادن آن ده دقیقه تا یک ربع بیشتر طول نمی کشد فقط توفیق می خواهد تو فیق هم رفیقی است که به هرکس ندهند اگر از خدا توفیق بخواهید می شود.
منبع:
کتاب احسن الحدیث ص 155