رابطه علم و انتظار/وقتی شیعه امام مهدی(عج) را رنج می دهد!
مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت گفت: بعضا اگر از جوانان شیعه سوال شود پنج روایت درباره معرفت به امام زمان(عج) که در روایت ذکر شده، اگر آنها را نیاموزید به مرگ جاهلی مرده اید، بیان کنید، شاید ندانند و این غم انگیز است.
وارث: وقتی سخن از انتظار ظهور منجی(عج) به میان می آید و منتظرانی خود را چشم به راه او می دانند، بی تردید باید برای از راه رسیدن آن منتظَر غائب از نظر(عج) آمادگی هایی را در خود و جامعه ایجاد می کنند تا هر زمان به خواست خدا امر فرج حاصل شد، شرمنده ایشان نشوند. مجموعه امادگی های برای ظهور منجی موعود(عج) را می توان در سبک زندگی منتظرانه یافت و پیاده کرد.
از این رو و در سلسله گفت وگوهایی با حجت الاسلام حسن ملّایی، کارشناس مهدوی و مولف کتاب «سبک زندگی منتظرانه» به مولفه ها و ابعاد این سبک خاص از حیات انسانی پرداخته ایم که بخش دوم از هفتمین شماره آن را در ادامه می خوانید:
علم آموزی، نوعی جهاد است
حجت الاسلام حسن ملایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت و مؤلف کتاب «سبک زندگی منتظرانه» در گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه جهاد علمی یکی از وظایف منتظران ظهور در عصر غیبت است، اظهار کرد: امیرالمومنین(ع) در سفارشی که به بحث علم آموزی دارند، می فرمایند: «جستجو در علم، خود جهاد است.»، جهاد تنها در گستره نظامی و فیزیکی نیست بلکه علم آموزی نیز خود یک جهاد محسوب می شود.
جاهلان و احمقان شیعه، امام زمان(عج) را آزاد می دهند
وی با بیان اینکه امام زمان(عج) در حدیثی به محمد به هلال می فرمایند: «قَدْ آذانا جُهَلاءُ الشّیعَةِ وَحُمَقاؤُهُمْ؛ جاهلان و احمقان شیعه ما را اذیت می کنند»، تصریح کرد: برای داشتن زندگی غیرجاهلانه یعنی زندگی عاقلانه، قرآن کریم در آیه 43 سوره مبارکه عنکبوت می فرماید: « وَمَا يَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ؛ جز انسان های دانشمند و علم آموز، درباره هیچ مسئله ای نمی توانند، اهل تعقل باشند» این بدین معناست که علم آموزی می کنیم تا امکان عقل ورزی را در خود تقویت کنیم.
ملایی اضافه کرد: براساس این روایت امام زمان(عج)، برخی از شیعیان در زمان غیبت، اهل علم آموزی و سنجش مطلب نیستند و این افراد کارهای جاهلانه ای انجام می دهند البته بخشی از این جهالت بواسطه ندانستن نیست بلکه به دلیل نخواستن است به این معنا که برخی از ما می دانیم و عالم هستیم اما به دلیل عدم تهذیب نفس و فرا گرفتن هوا و هوس، به علم خود عمل نمی کنیم و به تعبیر روایت اینگونه اشخاص هم، جاهل تلقی می شوند یعنی بخشی از جهل به دلیل عدم علم آموزی و بخشی از جهل به دلیل عدم عمل به علم است و این دو در سبک زندگی منتظرانه جایگاهی ندارد.
مولفه «سبک زندگی منتظرانه» با اشاره به معیارهای علم آموزی در این سبک از زندگی بیان کرد: در این روش، اولین معیار همنشینی با عالمان دین است که در روایات هم به آن توصیه شده است و حضرت بقیه الله الاعظم(عج) فرمودند: «در عصر غیبت ما به راویان حدیث و عالمان شیعی مراجعه کنید که این افراد حجت های من بر شما هستند».
وی با بیان اینکه یک منتظر در مجموعه رفتارهایش، برای فراگیری معارف دین و مهدوی باید ابزار ثبت این علوم را نیز داشته باشد، تاکید کرد: بنابراین، معیار دوم در این روش، برخورداری از ابزار نوشتن و ثبت علوم است که امام صادق(ع) در این زمینه فرمودند: «فما یمنعکم من الکتاب؟ أَما إِنَّکم لن تحفظوا حتّی تکتبوا، چه چیزی شما را از نوشتن منع می کند؟ بدانید که علم را مادامی که ننویسید، حفظ ننموده و یاد نخواهید گرفت».
رعایت اهم و مهم در علم آموزی
ملّایی با اشاره به اینکه معیار سوم در علم آموزی رعایت اهم و مهم است، افزود: گاهی متاسفانه به دلیل آنکه شنیده ایم که اسلام به علم آموزی بها داده است، به موضوعات و فواید آنها توجهی نداریم و مطالبی را فرا می گیریم که فرضا اطلاعات عمومی است و هیچ فایده ای ندارد و برای تعیین و ملاک گذاری برای درک این اهم و مهم ها باید ابتدا وظیفه سنجی و نیازشناسی کنیم.
مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه بسیاری از جوانان ما امروزه، ذهنشان مملو از اطلاعات سیاسی، کاری، اقتصادی ، فرهنگی و ... است که هیچ فایده ای در زندگی آنها ندارد، ابراز کرد: به تعبیری می توان گفت «هارد اکسترنال» این جوانان مملو از اطلاعاتی است که هیچ فایده ای ندارد و این اشتباه است چراکه در روایت داریم «سَل عَمّا لابُدَّ لک مِن عِلمِه وَ لا تُعذَرُ فی جَهلهِ؛ از آنچه که باید آن را بدانی، بپرس و از آنچه که عذرت در جهل به آن پذیرفته نمی شود، سوال کن» اما متاسفانه در این زمینه مدیریت علم آموزی نداریم و فرضا وارد یک سایت برای علم آموزی می شویم اما از طریق لینک های کنار آن وارد سایت های دیگر می شویم و همینطور ادامه پیدا می کند و ذهن ما درگیر اطلاعاتی می شود که متناسب با منتظر امام زمان(عج) و با مدیریت و برنامه ریزی هدفمند نیست.
وی با بیان اینکه اگر از جوانان شیعه سوال شود، که پنج روایت پیرامون معرفت نسبت به امام زمان(عج) که در روایت ذکر شده ، اگر نیاموزید به مرگ جاهلیت مرده اید، بیان کنید، شاید ندانند و این غم انگیز است، ادامه داد: در سبک زندگی منتظران و مشتاقان حضرت حجت(عج)، معرفت آموزی به دین و تکالیف دین و همچنین معرفت نسبت به امام زمان(عج) و وظایف ما جزء اولویت های ویژه است.
ملّایی تاکید کرد: گاهی سوال و جوابی می کنیم اما فایده ای ندارد، فرضاً در حوزه معارف مهدوی سوالات بی فایده ای مطرح می شود به طور مثال اینکه حضرت مهدی(عج) هم اکنون کجاست؟ آیا دارای همسر و فرزند است؟ اسم آنان چیست و ... که در این زمینه امام زمان(عج) فرموده اند: «از اموری که سودی برای شما ندارد، نپرسید و خود را در آموختن، آنچه از شما نخواسته اند، به زحمت نیندازید.» بنابراین، باید سوالی مطرح شود که فایده دنیوی و اخروی دارد و در زمینه وظایف منتظران ظهور برای ما راهگشا باشد.
*براساس این گزارش، در هشتمین شماره از این سلسله گفت وگوها پیرامون ادامه مبحث مولفه های رفتاری در سبک زندگی منتظرانه در زمینه ارتباط با خود با رویکردهای اوقات فراغت، تفریح،لباس و پوشاک و تغذیه، بحث می شود.
پایان پیام/376