حجت الاسلام آقامیری: اگر به دین عمل کنید دنیا و آخرتتان آباد می شود+گزارش تصویری

کد خبر: 68117
امام صادق علیه السلام فرمود: اگر زنی به خاطر خدا یک لیوان آب به دست شوهرش بدهد ثواب یکسال عبادت دارد که روزها روزه بگیرد و شبها عبادت کند و گناه 60 سال را می بخشد، یک شهر هم در بهشت به او می دهد.
وارث: جشن میلاد امیرالمومنین علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام  سید حسن آقا میری و مداحی ذاکران اهل بیت علیهم السلام حاج حیدر خمسه، کربلایی امیر کثیری، کربلایی محمد جواد مهدی به همت هیئت جوانان حسینی(ع) و هیئت محبین الائمه(ع) در حسینیه جوانان حسینی برگزار شد.
در ادامه متن سخنرانی حجت الاسلام سیدحسن آقامیری را می خوانید:


حجت الاسلام آقامیری


لزوم سنخیت داشتن با امام معصوم(ع)
بعضی ها هستند از خوردن سیر نمی شوند. قدیمی ها اگر بخور بودند به خاطر این بود که مراقب زبانشان بودند. بنی اسرائیل به خاطر ظلمی که کرده بودند خدا حلال را به آنها حرام شد٬ حرام تشریعی نه بلکه حرام تکریمی هرچه می خوردند حالشان به هم می خورد و بالا می آوردند.
بعضی ها هم هستند از معنویت سیر نمی شوند. روایت داریم زیر عرش یک دشتی است که امام حسین علیه السلام و شهیدان در آنجا نشسته اند که سکوت اول منبر اندازه سیصد سال دنیایی طول می کشد. خدمه بهشتی هم می گویند بیایید ما منتظر شما هستیم. خدا می داند آن جلسه بهشتی چقدر طول می کشد یعنی سیر نمی شوند. فکر نکنید اگر امام زمان علیه السلام اینجا باشد می چسبید به او٬ بلکه یک عکس سلفی با او می اندازید و تمام می شود٬ یعنی خودتان نمی خواهید مثل اشتهای غذاست. مثلا مزاج انسان خراب است و بوی روغن اصل به او می خورد حالش به هم می خورد٬ روغن هست و سالم هم هست اما مزاج او خراب است. امام زمان علیه السلام هم هست اما تو حال به دنبال او رفتن را نداری.
سنخیت اگر با امام معصوم نباشد فایده ندارد. چون آنها نه دروغ می گویند نه تهمت و نه غیبت، پس اگر کسی که اهل اینطور گناهان است نزد او باشد لذتی از او نخواهد برد. در زیارت جامعه هست اگر بحث خیر باشد امام زمان علیه السلام مستقیم یا غیرمستقیم دستت را می گیرد.
حتما لازم نیست نوری بیاید و  به تو حکمت بدهد حرف حساب را خدا دهان مادربزرگت می گذارد و او به تو می گوید٬ تو پیگیرش باش و درست می شود.

معنای "مکارم الاخلاق"

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ1؛ هدف از بعثت مکارم اخلاق است. شخصی از امیرالمومنین علیه السلام پرسید: مکارم اخلاق چیست؟
حضرت فرمود: اَلعفوُ عَمَّن ظَلَمَكَ وَصِلَةُ مَن قَطَعَكَ وَ إعطاءُ مَن حَرَمَكَ وَ قَولُ الحَقِّ وَ لَو عَلى نَفسِكَ2؛
گذشت از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه با كسى كه با تو قطع رابطه كرده، عطا به آن كس كه از تو دريغ داشته است و گفتن حق اگر چه بر ضد خودت باشد.

پاداشی عجیب برای زنان
خانمی برای مشاوره نزد من امد واز شوهر و فزرندانش گله داشت. به او گفتم: شوهرت بنده ی خداست چرا با خدا حساب نمی کنی؟ مثلا مرد از درب خانه وارد می شود همسرش یک لیوان آب دست او می دهد. مرد اگر خیلی بامعرفت باشد در حق او دعا می کند، چک سفید امضا که به او نمی دهد! بی معرفت هم که باشد اصلا تشکر هم نمی کنند. اما امام صادق علیه السلام فرمود: اگر زنی به خاطر خدا یک لیوان آب به دست شوهرش بدهد ثواب یکسال عبادت دارد که روزها روزه بگیرد و شبها عبادت کند و گناه 60 سال را می بخشد، یک شهر هم در بهشت به او می دهد.
به خاطر خدا یعنی تشکر نمی خواهد وتوقع دیگری ندارد یعنی با خدا حساب می کنی وکاری با دیگران نداری. می دانید وقتی بچه ی شما یک لیوان بشکند خدا میگوید: عیبی ندارد بنده ام یک لیوان شکست من جبران می کنم چیزی به او نگویید بنده ی من است. گوشهای ما نمیشنود وگرنه خدا با ما حرف می زند.

پاداش بخشش کسی که به ما ظلم کرده
برعکس این هم هست جوانی در بنی اسرائیل بود که گوسفندانش را به قیمت خوبی می خریدند او به خانه آمد و دید پدرش خواب است و کلید آغل زیر بالشت های اوست. با خودش گفت اگر کلیدهارا بردارد پدرش بیدار خواهدشد. به خریدار  گفت: صبر کن تا پدرم بیدار شود پیامبر ما گفته به والدین خود احترام بگذارید. اما خریدار نپذیرفت. پدرش وقتی ماجرا را شنید خوشحال شد و یک گاو زردی به او بخشید. همان گاوی که بعدها از آن برای شهادت دادن مقتول به کسی که او را کشته بود استفاده کردند. یک نفر شخص دیگری را کشته بود و هیچ کس قتل را به گردن نمی گرفت. خداوند فرمود گاوی را بکشید و گوشتش را به مقتول بزنید زنده خواهد شد و قاتلش را معرفی می کند. بنی اسرائیل اصرار کردند تا خدا مشخصات گاو  را بیان کند. خدا هم مشخصات گاو آن جوان را بیان کرد. اما آن جوان از فروختن گاو امتناع میکرد تا اینکه هم وزن گاو طلا دادند تا او راضی شد.
خدا می فرماید: حال ضرر کردی گذاشتی بنده ی من بخوابد؟ پس کسی که به ما ظلم کرده را ببخشیم.
مکارم اخلاق این نیست که با من مهربان باشید بیرون همه خوش اخلاق هستیم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:در خانه خودتان را نشان می دهید که چندمرده حلاجید! اهل گذشت هستید یا نه؟

پاک شدن از گناهان با بخشیدن یک دلخوشی ساده
روایت می خوانم، مثلا دیده اید سرسفره بچه ته دیگ دوست دارد و پدرش از حق خودش می گذرد وبه او می دهد؟ یک ملکی هست در آن لحظه ندا می دهد تمام گناهانت بخشیده شد! از سر سفره ی خانه ی خودت پاک بلند میشوی چون بنده ای را دلخوش کرده ای. اینها کرامت است که اگر غذا خراب شده بود سروصدا نکنی.
آیا می توانیم یکدیگر را ببخشیم؟
دوم: وَ إعطاءُ مَن حَرَمَكَ؛  اگر کسی تو را محروم کرد تو او را محروم نکن. در روایات داریم در روز عاشورا اجنه به یاری امام حسین علیه السلام آمدند. اما حضرت یاری آنها را نپذیرفت و فرمود چون آنها شما را نمی بینند نامردی است. من به دنیا نیامده ام که به هرقیمتی زندگی کنم بلکه آمده ام تا به زندگی دنیا قیمت دهم. (شما به دنبال این چیزها نروید رمال و دعابازی و ... مراقب باشید سرتان کلاه نگذارند نمی گویم صحت ندارد اما دعا و طلسم و... با صلوات حل می شود.)
سوم: وَصِلَةُ مَن قَطَعَكَ؛ با کسی که با شما قطع رحم کرده ارتباط برقرار کنی. خدا می داند صله رحم چقدر ثواب دارد. شهید عباس بابایی از آمریکا پول برای اقوام فقیرش می فرستاد.
چهارم:وَ قَولُ الحَقِّ وَ لَو عَلى نَفسِكَ حرف راست بزنید ولو به ضررتان باشد. اگر به دین عمل کنید دنیا و آخرتتان آباد می شود.



پی نوشت:
1-  مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 68، ص 382، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1403ق.
2- منهاج البراعه(خوئی) ج 6 ، ص 218.