نوید آیه «جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ» برای منتظران
بنابر برخی روايات، از عبارت «جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ» به قيام حضرت مهدي عليه السلام تفسير شده است. اين نويدی است در زمينة پيروزي حقّ بر باطل و ايمان بر كفر؛ كه نمونه كامل آن، ظهور حكومت حقّ و عدالت در همة كره زمين است.
وارث:حجت الاسلام والمسلمین خدامراد سلیمیان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در کتاب «نقش مردم در انقلاب جهانی حضرت مهدی علیه السلام» مینویسد:
از آنجايي که مخالفان و دشمنان نيز بخشی از مردم هستند، در اينجا مناسب است به صورت گذرا، به چگونگی و برخورد آنها با مهدی موعود عليه السلام نيز اشاره شود.
پيش از اين گفته شد قيام حضرت مهدي عليه السلام، به عنوان واپسين و بزرگترين انقلاب در برابر اهل باطل برای برپايي حاكميت عدل و قسط است. به همين جهت از ابليس گرفته تا همه پيروان او، تلاش ميكنند تا فروغ تابنده حق را خاموش سازند.
حضرت مهدی عليه السلام همه جريانهای باطل را پايان داده و طومار زندگي آنان را در هم ميپيچد تا همه انسانها، بر پايه آموزههاي دينی، زندگي آرام و مطمئني داشته باشند. البته اين وعده خداوند است و وعدة الهي تخلف ناپذير است.
بحث درباره دشمنان حضرت مهدي عليه السلام در موضوعاتي قابل بررسي است:
يك. فراگيرترين نبرد حق و باطل
انسان در زندگي اجتماعيِ خود، همواره گواه صحنه درگيری بين دو نيروي حقّ و باطل است. اين صفبندي براي رسيدن به آرمانها و اهداف خود است؛ يعني برخي به طرفداري و فرمانبرداری از حقّ و گروهي به دنبالهروي از باطل ميپردازند.
بر خلاف پندار برخی که پايان اين کارزار را تاريک و نابودی میدانند، آموزههای وحيانی گويای آنند که اين درگيری همچنان پيش میرود تا آنگاه كه از باطل جای پايي بر زمين نماند. زماني كه جهان به گونه يك جامعه خداخواسته در آيد و پايان اين مبارزه اعلام گردد، لشگر حقّ پيروز و حاکميت باطل برچيده ميشود و بشريت به دوران تازهاي از تاريخ خود وارد ميشود.
بر اين پايه، در برخی روايات، عبارت «جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ» به قيام حضرت مهدي عليه السلام تفسير شده است. اين نويدی است در زمينة پيروزي حقّ بر باطل و ايمان بر كفر؛ كه نمونه كامل آن، ظهور حكومت حقّ و عدالت در همه كره زمين است.
حضرت مهدي عليه السلام رهبری گروه حقّ و حزب خدا را در دست ميگيرد و با همه توان به جنگ نهايي با جبهه كفر و باطل و سربازان شيطان ميپردازد و در تحقّق وعدههای حتمي الهی، پيروز ميشود و تاريخ به شكوهمندترين فرجام خود ميرسد.
دو. گونه شناسی دشمنان
بيگمان در اين آوردگاه بزرگ، شيطانها و پيروان آنها، گرد هم ميآيند. و تا واپسين تلاشهای خود را براي رودررويي با حق به كار نگيرند، از پای نمینشينند. بررسي روايات به روشني برخي از گونههاي دشمنان حضرت(عج) را در هنگام قيام معرفي ميكند؛ البته در پارهای موارد ممكن است اين گروهها، شامل بخشي از گروه ديگر نيز بشوند، اما از آنجا كه در روايات اشاره شده است اينگونه عنوانبندی شدند.
ادامه دارد...