مبانی اعتقادی که موجب شیرین شدن اعمال بندگان می شود

کد خبر: 70478
حجت الاسلام ماندگاری با بیان اینکه اگر سه مبنای اعتقادی در ما رعایت شود, کارهای ما اَهلی مِنَ العَسل می شود گفت:یکی از عنایاتی که خداوند می‌تواند در این شب‌ها به ما عطا کند, دادن معرفت است.
وارث:حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی ماندگاری در مراسم احیای شب نوزدهم از ماه مبارک رمضان که  در مسجد شهید بهشتی(ره) منطقه 14 تهران برگزار شد در سخنانی بهترین مقدرات در شب‌های قدر را درخواست  معنویت الهی عنوان کرد و گفت: اگر به ما بگویند بهترین مقدرات ما چیست باید بگوییم آن انتطاری که خدا از ما دارد و تکلیف الهی را به بهترین نحو انجام دهیم.اکنون تکالیفی که ما بر عهده داریم هر چه به سمت ظهور پیش می‌رویم تکالیف ما سخت می شود.

وی در ادامه افزود: یکی از عنایاتی که خداوند می‌تواند در این شب‌ها به ما عطا کند, دادن معرفت است.اگر خدا به ما معرفت عطا نکند هیچ چیزی در دنیا نداریم و لذا در این شب ها از خدا نور فهم بخواهیم.هر بنده ای  قوانین خدا را رعایت کند از ناحیه خدا با فهم تر است و هر بنده ای رعایت نکند بی شخصیت است و اگر تکالیف بر ما شیرین شد, مردم از ما گریزان نمی شوند. 

حجت الاسلام ماندگاری در ادامه با بیان اینکه اگر سه مبنای اعتقادی در ما رعایت شود, کارهای ما اَهلی مِنَ العَسل می شود, بیان کرد:همه مردم در ماه رمضان و شب های قدر باهم خوب می شوند, در حرم اهل بیت با هم خوب می شوند. ما باید این خوبیها را تکرار کنیم چون خوب بودن امری سخت و مشکل است.

این کارشناس مذهبی افزود: اولین مبنای اعتقادی آن است که  من باورکنم در تکلیف با خدا معامله میکنم و خدا را ناظر بر اعمال و تکالیفم ببینم و بدانم طرف اصلی من خداست, آن خدایی که می‌بیند, مینویسد و بر نیتهای ما آگاه است.وقتی بدانم برای کسی کار میکنم که در تمام اعمال ناظر بر اعمال ماست, خداوند به گونه ای پاداش میدهد که سختی عمل من را تبدیل به شیرینی می‌کند. اگر با خدا معامله کنیم, خداوند صد برابر آن زحمت به ما پاداش می دهد و اگر من عملم را با پول معامله کنم باخته‌ام. 

حجت الاسلام ماندگاری اظهار کرد: دومین مبنای اعتقادی به این معناست که هر کسی تکلیف سخت را می خواهد آسان انجام دهد باید به یوم الحساب آخرت باور و ایمان داشته باشد, همان روز حسابیکه بسیار نزدیک است. تفاوت میان آدم با نماز با آدم بی نماز تنها 17 رکعت است که در روز 34 دقیقه زمان انسان را صرف ارتباط با خدا می کند اما در قیامت فاصله و مرتبه این دو سال نوری است و  با هم  بسیار فرق می کنند.اگر انسان فاصل های قیامت رو بداند اعمال سخت را از دست نمی دهد.اگر به روز قیامت باور داشته باشیم تکالیف سخت را شیرین می دانیم. 

وی در خصوص سومین مبنای اعتقادی عنوان کرد: اگر من تکالیف سخت را انجام دادم موجب می شود که روحم بزرگ شود چنانکه پیغمبر خدا (ص) کار سخت را انجام داد و خدا روح بزرگ به او داد. کسی که می‌خواهد بفهمد روحش بزرگ است یا نه,  اگر مشاهده کردید نعمت هایتان زیاد شد و به خود مغرور شدید و یا اگر دنیا بر شما تنگ شد, نا امید شدید بفهمید که دارای روح بسیارکوچک هستید. اگر تکالیف سخت را انجام دهیم به خودمان خدمت کردیم و موجب شدیم آخرت خود را آباد کنیم.

حجت الاسلام ماندگاری افزود: هر که در این دنیا تکالیف سخت انجام دهد در آن دنیا وضعش بهتر است. اگر در این دنیا سختی بکشیم در آن دنیا وضعیت خوبی خواهیم داشت.هر چه تکالیف سخت را انجام دهیم ضمن اینکه روحمان بزرگ می‌شود و آخرتمان آباد می‌شود, دستمان نیز باز می شود. اگر می بینید دست شهدا باز شده برای آن است که شهدا خیلی سختی کشیدن و اکنون دستشان باز شده و دست ما را در دنیا می گیرند. 

وی گفت:  اگر هر انسانی اعمال خود را شیرین  انجام دهد, زیر بار مسئولیت نخواهد بود در این صورت همه سعی می کنند کار را به نحو احسن انجام دهند. ما باید بدانیم اگر اعمالی در این نظام انجام می‌دهیم اگر به بهترین نحو انجام شود آبروی مهدی فاطمه(ع) بالادمی رود زیرا ما منتسبت به مهدی فاطمه هستیم.