مبارزه با شرک یا غارت اموال و ثروت بقاع؟!/نگاه فِرَق و علمای اسلام به بارگاه ائمه بقیع(ع)
طبق مدارک مسلم تاریخی، گنبد و بارگاه حرم ائمه بقیع(ع) به مدت ۸۰۰ سال برپا بوده اما هیچ فرقه یا عالمی از علمای اسلام نسبت به وجود این بارگاه و تکریم آن توسط مسلمانان اعتراضی نکرده اند. حتی چند مرحله تعمیراتی در این بارگاه انجام شد.
وارث: هشتم شوال مصادف است با سالروز جنایت وهابیت در تخریب قبرستان بقیع و قبور مطهر ائمه(ع) مدفون در آن که چهره این فرقه ساخت استعمار را بیش از پیش نمایان کرد. به مناسبت فرا رسیدن این روز و در بررسی پشت پرده این جنایت با دو تن از کارشناسان به گفت وگو پرداخته ایم که مشروح آن به حضورتان تقدیم می شود:
حجت السلام والمسلمین محمدهادی یوسفی غروی، پژوهشگر تاریخ اسلام در مورد تخریب قبور و بقاع متبرکه توسط وهابی ها اظهار کرد: آنها دست به چنین تخریب هایی می زنند در حالی که خود در عمل طبق گواه تاریخ رویکردی مشابه داشته اند، چنانچه علی بن حسین مسعودی که در نیمه قرن چهارم زندگی می کرده و یک شافعی بوده در مجموعه تالیفات اش بیان کرده است که نخستین ساختمان بر قبور بعد از سقوط بنی امیه و آغاز خلافت بنی العباس ساخته شده است چراکه آنها می خواستند روی قبر جدشان عباس این بارگاه را بسازند.
وی ادامه داد: اولین بار زمان روی کار آمدن حکومت عباسیان بود که بر روی قبور ائمه بقیع(ع) نیز مقبره ساخته شد. بنی عباس به احترام جد خود عباس بن عبدالمطلب عموی پیامبر(ص) بر روی قبر او مقبره ای را بنا کردند و به تبع آن بر روی قبور ائمه(ع) مدفون در بقیع و فاطمه بنت اسد(س) نیز مقبره ای ساخته شد. طبق مدارک مسلم تاریخی، گنبد و بارگاه حرم ائمه بقیع(ع) به مدت هشتصد سال بوده است اما هیچ فرقه یا عالمی از علمای جهان اسلام نسبت به وجود این بارگاه و تکریم آن توسط مسلمانان اعتراضی نکرده اند. حتی در چند مرحله نیز تعمیراتی در این بارگاه صورت گرفته است. اولین تعمیر در سال 519 هجری قمری و پس از گذشت 24 سال از ایجاد ساختمان آن، دومین تعمیر در حرم بقیع بین سالهای 623 و 640 و تعمیر سوم اوایل قرن سیزدهم هجری بوده است.
یوسفی غروی تصریح کرد: حال سوال آن است که آیا در طول این قرون و سال ها، آیا احدی اعتراض به این ساخت بنا روی قبور داشته است؟ آیا کسی به بنی العباس برای ساخت بنا روی قبور اعتراض کرد؟ اقلاً تا سال 200 هجری چنین رویه ای جاری بوده است. بنابراین، اقدام به تخریب بنای قبور قطعا اهداف پشت پرده دیگری دارد از جمله از میان بردن اتحاد میان مسلمانان و ایجاد تفرقه.
عضو کمیته علمی، تخصصی تاریخ در مدارج حوزوی ابراز کرد: از سوی دیگر وقتی تاریخ را بررسی می کنیم مواجه می شویم با رویکرد متوکل عباسی که از عقاید احمد بن حنبل دفاع می کرد و می گفت من مقلد او هستم. قرائت های تاریخی دلالت دارد بر این که هر دو بار که متوکل، احمد بن حنبل را فراخواند مصادف با همان دوباری است به قبر سیدالشهدا(ع) جسارت و بنای آن تخریب شد. بنابراین، از سوی دیگر می توان این تخریب قبور را به متوکل عباسی نسبت داد و با توجه به جایگاهی که احمد بن حنبل نزد متوکل داشت می توان گفت که او متوکل را وادار به این امر ساخت.
این استاد تاریخ اسلام تصریح کرد: حال با توجه به این که وهابیت خود را پیرو احمد بن حنبل معرفی می کنند، بد نیست اشاره ای به مساله ای گنبدسازی و ساخت بنا در میان خودشان داشته باشیم. زمانی که احمد بن حنبل در بغداد فوت کرد پیرواناش برای او گنبد ساختند اما زمانی که بغداد را سیل گرفت بسیاری از قبور از جمله قبر احمد بن حنبل مفقود شد. حال سوال آن است که آنان که بر ساختن گنبد و بارگاه ایراد می گیرند چه طور این مساله در مورد خودشان صدق نمی کند و این همه جسارت به بقاع متبرکه و بقیع داشته اند؟
تاراج اموال بقاع متبرکه به بهانه مبارزه با شرک!
در ادامه، حجت الاسلام محمدمحسن مروجی طبسی، پژوهشگر و کارشناس فِرَق اسلامی نیز در پاسخ به پرسشی در مورد پشت پرده اقدام وهابیت در تخریب قبور و به ویژه تخریب بقاع متبرکه اظهار کرد: جریان تخریب اماکن مقدسه توسط وهابیت همان طور که در سوال نیز اشاره شد، یک ظاهر و یک پشت پرده ای دارد.
وی ادامه داد: ظاهر مساله آن است که با شعار مبارزه با شرک و نماد بت پرستی در بقاع متبرکه، اقدام به تخریب آنها می کنند. در تاریخ وهابیت در ادوار مختلف با همین شعار به این اماکن حمله و آنها را تخریب می کردند ولی پشت پرده این کارها آن است که با هدف غارت گری موقوفات و نذورات و اموالی که در آن اماکن متبرکه است، این حرکت را انجام می دهند.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: برای مثال در طول تاریخ یک بقعه یا مکان مقدسی بوده است و مسلمین برای زیارت به آنجا می رفتند. این افراد نذوراتی داشتند و بعضا طلا یا اموالی را وقف می کردند در نتیجه بقاع متبرکه مکان خوبی بود تا وهابیت به بهانه شرک به این اماکن حمله کرده و دست به غارت گری اموال شان بزند.
وی افزود: این رویکرد حتی نسبت به قبور ائمه بقیع علیهم السلام نیز وجود داشت چراکه فقط شیعیان به زیارت ائمه بقیع(ع) نمی رفتند بلکه حتی اهل سنت و سایر اهالی مناطق حجاز نیز به زیارت آن حضرات(ع) می رفتند که این زیارت باعث شده بود که به اهل بیت(ع) اعتقادات شان قوی تر شود و حتی یک سری اموال غیرمنقول را به نام قبور ائمه بقیع وقف می کردند و این باعث شد که وهابیت برای غارتگری تحریک شوند.
طبسی گفت: پشت پرده جنایات وهابیت در حمله هایی که به شهرها و اماکن مقدسه دارد غارتگری اموالی است که آنجا وجود دارد. اگر تاریخ قبور ائمه بقیع(ع) را مطالعه کنیم می بینیم که چه قدر زیورآلات و اموال قیمتی که مردم نذر و وقف کرده بودند در جریان تخریب بقیع به تاراج رفته است. شاید عکس های باقی مانده از زمان قبل از تخریب بقاع ائمه بقیع(ع) گویای این مساله نباشد ولی در کتاب های تاریخی این مسئله گزارش شده است.
وی تاکید کرد: نمی توان برای گروهی که غارتگر است هدفی جز آنچه گفتم ترسیم کرد، حتی در مورد اماکن تاریخی که سال ها قدمت دارند و در ظاهر به درد آنها نمی خورند ولی با تخریب این اماکن نیز هدفی مادی دارند و اقدام به اخاذی می کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه وهابیت و شاخه نظامی آن داعش، فعلا از طریق ایجاد رعب و وحشت فعالیت می کند، افزود: آنها حتی تهدید کردند که کعبه را منفجر می کنند، شاید تا مدتی حضور وهابیت در سکوت خبری سپری شد و چندان خبری از آنها نبود تا در سال های اخیر که اقدامات شان علنی شد و از طریق شبکه های اجتماعی به گوش مردم جهان رسید. آن دوران که ظاهرا خبری از وهابیت نبود در واقع دوران آرامش قبل از طوفان بود و در حال برنامه ریزی بودند و سرشاخه های آنان فعال بودند.
این استاد حوزه تصریح کرد: کسانی که اهل دقت در فضای مجازی و رسانه ای هستند، حرکات وهابیت را رصد می کردند و متوجه می شدند که وهابیت تبلیغی به لحاظ شبهه افکنی و انجام تبلیغات مسموم چه فعالیت هایی دارد. سکوتی که تا چند سال قبل نسبت به فعالیت های آنان در جهان وجود داشت بوی مرگ می داد با این حال همان زمان نیز مراجع خطر آنها را گوشزد کرده بودند ولی کسی زیاد گوش نمی داد چون دقت نداشتند و سرگرم کارهای خودشان بودند.
وی با اشاره به جریان نامه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به ملک عبدالله گفت: دکتر ولایتی نقل می کند که زمان حیات ملک عبدالله ، مقام معظم رهبری نامه ای به او می نویسند و نسبت به جریانی که در جهان اسلام در حال شکل گیری است صحبت کرده بودند ولی توجهی نشد و امروز جهان اسلام باید این همه بابت این غده سرطانی هزینه کند.
مروجی طبسی تاکید کرد: اما جریان داعش را از یک منظر پرخیر و برکت می دانم، هر پدیده ای حتی 99 درصد منفی باشد قطعا یک نکته مثبت هم دارد، جریان داعش از این جهت مثبت است که اگر ما هزاران کتاب و مجله می نوشتیم و یا منبر می رفتیم شاید نمی توانستیم کمی از ماهیت خطرناک وهابیت را به جهان اسلام بشناسانیم ولی این جنایاتی که داعشی ها انجام دادند و این تصاویر و فیلم هایی که از داعش منتشر شد بسیار کار ما را راحت کرد چراکه خودشان با دست خودشان، خود را معرفی کردند، لذا تا چندین قرن جهان اسلام بیمه شد گرچه هزینه بسیار هم داد ولی نسل های بعد، دیگر وهابیت و داعش را می شناسند و بعید می دانم که این جریان ضاله حالا حالاها بتوانند در جهان اسلام دم تکان بدهد حتی با اسم و رسم دیگر.