چرا اینقدر در شهر گناه زیاد شده است؟/زیارتنامه "هفت حدیث" مجرب ترین زیارتنامه ی امام رضا(ع) است.

کد خبر: 71883
همه ی علما در عالم مکاشفه این را دیدند که وقتی وارد حرم ائمه معصومین می شوید ،سَر درِ حرم ، آبی بر سر زائر ریخته می شود که با آن آب غسل داده می شود و پاک می شود.هر بار که حرم می روید، تمیزتان می کنند.

وارث :  سومین شب از مراسم 8شب عاشقی در هیئت جنت الرضا علیه السلام و در حسینیه جوانان حسینی شرق تهران با سخنرانی حجت الاسلام دارستانی و مدیحه سرایی کربلایی محمد فصولی برگزار شد.

در ادامه خبر متن سخنرانی را می خوانید:

سخنران : حجت الاسلام دارستانی / مداح : کربلایی محمد فصولی

در شبهای گذشته در باب زیارت صحب شد،عرض کردیم زیارت 1_دعوت است و 2- زیارت حق است.

داستانی از آسید مهدی آشتیانی (ره)

آسید مهدی آشتیانی(ره) می فرماید:یک شخصی بیمار شد و فرزندانش او را بردند نزد طبیب،دکتر به فرزند بزرگتر گفت:پدرتان سه روز بیشتر زنده نمی ماند،ببریدش منزل و بگویید اگر وصیت و حلالیتی می خواهد را انجام دهد. به پدرشان گفتند و ایشان گفت:من یک وصیت بیشتر ندارم،می توانید عمل کنید؟گفتند بله.گفت حالا که قرار است بمیرم مرا به سمت حرم امام هشتم علیه السلام حرکت بدهید.دم مرگ زائر امام هشتم باشم.زیرا امام رضا علیه السلام فرمودند هرکس بخواهد بیاید زیارت ما، قبل از حرکت زائر ما محسوب می شود.او را آماده کردند و به سمت مشهد حرکت کردند،در بین راه حالش بد شد به حدی که در کمای مطلق بود و خانواده گمان بردند از دنیا رفته است.

 می گوید:یک لحظه دیدم در سرزمین منا هستم و چهارده خیمه نورانی وکنار هر خیمه غلامی ایستاده است. سوال کردم و گفتند این خیمه های اهل بیت علیهم السلام هستند.رفتم خیمه پیفمبر صلوات الله علیه و عرض ادب کردم؛آقا فرمودند زائر پسرم علی علیه السلام هستی، خیمه ی دهم منتظر شما هستند. وارد خیمه دهم شدم و دست حضرت را بوسیدم و نشستم، آقا فرمودند چه مشکلی داری؟عرض کرد همین لحظه که اینجا هستم همسر و فرزندانم به سرو صورت خود می زنند. کمک کنید خوب شوم.

حضرت فرمودند: چون مریض ها بهتر بندگی خدا را می کنند به مریضی گفتیم بماند ولی دیگر کاری با شما نداشته باشد.

تشکر کردم و گفتم خواهش دوم دارم این است که توده ای ها حمله کردن به ایران و نگران هستم خدایی نکرده وارد حرم شده و آن  را ویران و جسارت کنند،چه کار کنیم؟

اشک از گونه های حضرت جاری شد و فرمودند:به شیعه بگو تا وقتی علم عزای جد غریبم حسین علیه السلام بر سر در خانه ها و ماذن مساجدتان برپا است، هیچکس هیچ کاری نمی تواند بکند. 

چرا اینقدر در شهر گناه زیاد شده است؟زیرا روضه ها کم شده .هرچقدر در این مملکت بدی می بینید، به اندازه ای است که از حضرت سیدالشهدا علیه السلام فاصله می گیرید.کسی امام حسینی باشد،ناراحتی و نامهربانی نمی کند،بدی نمی کند.کسی که بر مظلومیت امام حسین علیه السلام  اشک بریزد به کسی ظلم نمی کند.

جوانها،وقتی صورتتان اشک جاری می شود،دامن خدا و اهل بیت علیهم السلام را محکم بگیرید.آن لحظه رحمت خداوند بر تو جاری می شود.انسان باید زرنگ باشد،نسیم رحمت که می آید غنیمت بشمارد و استفاده کند.

گفتم یا امام هشتم خواهش سوم دارم. آقا پیر شدم ولی تا به حال مکه و مدینه نرفته ام.آقا فرمودند فرزندمان مهدی موعود عج اسم شما را در حج امسال می نویسد. به هوش آمدم و همه فکر کردند مرده زنده شده است. با خوشحالی به سمت مشهد رفتیم.بیست سال ،بیست سفر حج رفتم به یک سفارش حضرت رضا علیه السلام به فرزند بزرگوارشان امام زمان عج.

زیارت،انسان را پاک می کند

سومین اثر زیارت این است که انسان را پاک می کند،شستشو می دهد.چند روز که توبه نمی کنید،می فهمید آدم بدی شدید.انسان وقتی که به زیارت می رود،پاکش می کنند.سوال پیش می آید که هرکسی وارد حرم  می شود ممکن است ناپاک و گنهکار باشد.چه جور گناه انسان ریخته می شود.همه ی علما در عالم مکاشفه این را دیدند که وقتی وارد حرم  ائمه معصومین می شوید ،سَر درِ حرم ، آبی بر سر زائر ریخته می شود که با آن آب غسل داده می شود و پاک می شود.هر بار که حرم می روید، تمیزتان می کنند.

در فقه اگر دیوار خانه نجس شود،آفتاب که برآن بخورد پاک می شود.یعنی آفتاب از مطهرات است. انسان وقتی می رود دم در حرم  معصوم علیه السلام می ایستد،در خانه ی دلش را به سمت حرم باز می کند، یعنی صاحب حرم به این دل من بتاب و پاکش کن و او می تابد.تو در مسیر تابش او قرار بگیر،او کارش را بلد است. بروید داخل حرم بنشینید،اصلا نیاز نیست چیزی بگویید و دعا بخوانید،او کار خودش را انجام می دهد.

یک حکم دیگر داریم به نام است استحاله؛ مثال چوب نجس شود چه کارش کنیم پاک شود؟باید سوزانده شود تا پاک شود. انسان دو جا می سوزد و استحاله (پاک ) می شود.1- در روضه امام حسین علیه السلام  2-زیارت؛ انسان وقتی زیارت رفت پاک می شود. مگر می شود زیارت امام حسین علیه السلام بروی و نسوزی؟ وقتی زیارت می روی،می سوزی؛ جنست عوض  می شود.

یک حکم دیگر در استحاله .سگ نجس است اما همین سگ یک مدت در نمک زار باشد پاک می شود . یک ماه رفتید کنار حرم و مقام پیدا کردید.پاک شدید.

حدیث بسیار ارزشمند از امام رضا علیه السلام

"من زار زائرنا كمن زارنا" کسی که زائر ما را زیارت کند،مثل آن است که ما را زیارت کرده است.  وسط جنگ خندق پیامبر فریاد زدند: "ضَربَةُ عَلِی یَومَ الخَندَقِ اَفضَلُ مِن عِبادَةِ الثّقلین1ارزش این فداكارى بالاتر از عبادت تمام جنّ و انس ‍ است.

زیرا در سایه شكست بزرگترین قهرمان كفر، عموم مسلمانان عزیز مىشدند و ملّت شرك، خوار و ذلیل گردید.  اعمال حج تمام وقوف است.یعنی آهن کنار آهن ربا(هم نشین نشدن و تاثیر پذیری)وقوف در عرفات،وقوف در مشعر،سه روز هم وقوف در منا؛ تمام حج همین اسن.بودن تو مهم است کنار او یعنی در حرم بنشینید.

در حدیثی آمده است:هرکس به زیارت ما بیاید مانند زمانی است که از مادر متولد شده است.پاک پاک می شود؛زمانی که دارد برمی گردد،خداوند به ملائک می فرماید :سلام من را به او برسانید.این فرد لایق شده است که من به او سلام دهم.

"جلسَ علی قلبه ینابیع الموده" هرکس به زیارت ما بیاید چشمه های مودت در عمق دلش جوشش پیدا می کند. هرکه حسین علیه السلام را در کربلا زیارت کند،زارالله فی عرشِ ؛

روایت زیبا از آیت الله جوادی آملی

آیت الله جوادی آملی فرمودند:آیا می دانید،هیچ موجودی از هیچ موجود دیگری راضی نمی شود مگر به وصاطت امام هشتم علیه السلام.

هیچ انسانی به هیچ توفیقی دست نمی یابد،و خوشحال نمی شود مگر به وساطت مقام رضوان علی بن موسی الرضا علیه السلام.

هیچ نفس مطمئنه ای به مقام راضی ومرضی بار نمی یابد،بگر به وساطت مقام امام رضا علیه السلام. او چون نه به مقام رضا رسیده است،به  این لقب ملقب شده است؛بلکه  چون دیگران را به این مقام می رساند،ملقب به رضا شده است. هرکس می خواهد به مقام رضا برسد،باید امام رضا علیه السلام دستش را بگیرد.

زیارتنامه هفت حدیث

در مشهد صحن گوهرشاد کتابخانه ای وجود دارد که 5هزار جلد کتاب منتخب در آنجا هست.در این کتاب منتخب حسنی صفحه 615  یک زیارتنامه نامه نوشته شده به نام زیارتنامه هفت حدیث، آیت الله بهجت ره می فرمود:مجرب ترین  زیارتنامه ی امام هشتم علیه السلام این زیارتنامه است.

یکی از این احادیث از خود امام هشتم علیه السلام  است. و قلت و قولک حق ان شر ما خلق الله فی زمانی یقتلنی بالسم ثم یدفننی فی دار مضیعة و بلاد غربة ألا فمن زارنی فی غربتی کتب الله عزوجل له أجر مأة ألف شهید و مأة الف صدیق و مأة ألف حاج و معتمر و مأة الف مجاهد و حشر فی زمرتنا و جعل فی الدرجات العلی من الجنةرفیقنا. یا امام رضا علیه السلام شما فرمودید و گفتید و گفته ی شما هم حق است.مرا پست ترین آدم در عصرخودم شهیدم می کند به سم،مرا در یک سرزمین غریب خاکم می کنند،هرکس به زیارت من بیاید در غربتم خدا برایش می نویسد اجر یکصد هزار شهید در راه حق؛ تنها جایی که می شود در راه خدا چندین بار کشته شوی و زنده شوی زیارت حرم آقاست. و اجر یکصد هزار راستگو و صدیق و اجر یکصد هزار حاجی به حج رفته، اجر یکصد هزارحاجی به عمره رفته ،و اجر یکصد هزار مجاهد فی سبیل الله را می برد.این ها با من محشور می شودند در درجات بالای بهشت،رفیق ما،همنشین ما،همسفره ما می شوند.

امام هشتم علیه السلام منت بر سر ما گذاشتند که ایران آمدند.

 ____________________________________________

پی نوشت:

1 سيره ي حلبيه ، جلد 2 ، ص 319 ، و ص 320 ، مکتبه الاسلاميه بيروت ، علي بن برهان الدين شافعي


 گزارش تصویری