سرگرم شدن به دنیا باحرص ورزیدن و زیاده خواهی

کد خبر: 72304
تكاثر يعني فزون طلبي و مباهات كردن به اموال و اولاد و خدم و حشم و ثروت و قدرت.
وارث: امام صادق علیه السلام فرموده اند : ریشه های کفر سه چیز است: حرص و خود بزرگ بینی و حسد ورزیدن .فأمّا الحِرص فإنّ آدم عليه السلام حين نُهِيَ عن الشّجرة حمله الحِرص على أن أكل منها، ..." أصول الكافي، ج2، ص289.
این تعبیر، تعبیر عجیبی است؛ یعنی حرص به حضرت آدم حمله کرد؛ لذا معلوم می‌شود از درون، مدام به او می‌گوید: برو، چه اشکال دارد؟! و ... . این‌طور نیست که یک‌بار به او بگوید و او را رها کند. این‌قدر می‌گوید تا او را مبتلای به حرص می‌کند و در دنیا، حریص می‌شود. پس «حَمَلَهُ الحِرصُ»، یعنی حرص، به او، حمله‌ور می‌شود و رهایش نمی‌کند.
  
اگر در وجود هر کسی، اوّلین مرحله حرص به وجود آمد و سریع توبه نکرد؛ به قدری حرص، وجود او را فرا می‌گیرد که وجودش، سیری‌ناپذیر می‌شود. یعنی حال انسان حریص، حالی می‌شود که دیگر به هیچ چیز قانع نیست.
▫️قرآن کریم در مورد آدم های سیری ناپذیر می‌فرماید: حال این‌ها، حال کسانی است که دائم در تکاثر هستند .تكاثر يعني: فزون طلبي و مباهات كردن به اموال و اولاد و خدم و حشم و ثروت و قدرت.«أَلْهاکُمُ التَّکاثُرُ، حَتّی زُرْتُمُ المَقابِرَ»«الهاكم» از «لهو» به معناى سرگرم شدن به امور جزئى و ناچیز است كه انسان را از اهداف بلند باز دارد. الهاکم التکاثر یعنی : زیاده خواهی شما را سرگرم کرد .  این فزون طلبى و فخرفروشى انسان را به كارهاى بیهوده و عبثی چون شمارش مردگان مى‌كشاند و منشأ این تکاثر، حرص و سیری ناپذیری است .
▫️جلوه‌هاى تكاثر
تكاثر در غذا. بنى اسرائیل مى‌گفتند: ما بر یك نوع غذا صبر نداریم «لن نصبر على طعام واحد» ما خوردنى‌هاى دیگر همچون پیاز و سیر و عدس و خیار مى‌خواهیم. «قثائها و فومها و عدسها و بصلها»بقره، 61.
 تكاثر در مال. قرآن مى‌فرماید: برخى افراد به دنبال جمع مال و شمارش آن هستند. «الّذى جمع مالاً و عدّده»همزه، 2.
 تكاثر در شهوت. اسلام ارضاى شهوت از غیر راه ازدواج را تجاوز دانسته است. «فمن ابتغى وراء ذلك فاولئك هم العادون»مؤمنون، 7.

منبع:کانال حوزه علمیه امام صادق(ع)