استاد فاطمی نیا:بزرگترین صورت انسانیت امیرالمومنین (ع) است

کد خبر: 73236
ببینید بزرگان و علمای ما که این گونه کراماتی داشتند، امیرالمومنین علیه السلام دیگر چه کراماتی داشتند. بزرگترین صورت انسانیت امیرالمومنین علیه السلام است.

وارث: مراسم شب چهارم محرم با سخنرانی حجت الاسلام استاد فاطمی نیا برگزار شد.


استاد فاطمی نیا:بزرگترین صورت انسانیت امیرالمومنین (ع) است

در ادامه خبر متن سخنرانی استاد فاطمی نیا را میخوانید:


هدف امام حسین علیه السلام این بوده است که بشر به کمالات برسد در زیارت اربعین میخوانید " و بذل مهجته فيك ليستنقذ عبادك من الجهالة" سیدالشهدا جان بر کف نهاد تا بندگان تو را از جهل برهاند.

صورت انسانیت
امام صادق علیه السلام میفرماید: "صورت انسانیت بزرگترین حجت برای خلق است. این صورت انسانی کتابی است که خداوند آن را به دست خودش نوشته است. صورت انسانی هیکلی است که خدا به حکمتش آن را بنا کرده است و مجموع صورت عالم ها است و مختصری از علوم است که در لوح محفوظ است، حجتی است بر هر اهل انکار، طریق مستقیم است به سوی هر خیر و راهی است که بین بهشت و جهنم کشیده شده است."
علما و بزرگان ما روی این حدیث تکیه کرده اند و زحمت ها کشیده اند. این حدیث درباره فرد خاصی گفته نشده بلکه به صورت کلی صورت انسانی را خطاب قرار میدهد.

ولایت
در بحث ولایت مباحث خیلی زیاد است و خیلی باید دقت شود که فرد بی دقتی به آن وارد نشود چون هم گمراه میشود و هم گمراه میکند.
ولایت به یک معنا باطن نبوت است و  ولی بزرگترین خلق خدا است. خیلی ها این را نفهمیدند و نسبت به آن غضبناک شدند و گمان کردند معنای این حرف این است که ولی بالاتر از نبی است. درحالی که اینگونه نیست و به این معنا است که یک پیامبر بُعد ولایتش قوی تر از بُعد رسالتش است.
حضرت موسی، حضرت عیسی علیه السلام هم بُعد رسالت داشتند و هم ولایت. رسالت آنها از بین رفته است ولی همچنان ولایت دارند. حضرت محمد صلوات الله علیه و آله چون اشرف خلق است و سید انبیا و خاتم انبیا است بُعد رسالتش هم همیشه باقی است و قطع نمیشود.

مصداق حدیث امام صادق(ع)
حدیثی که در بالا ذکر شد همه درباره باطن نبوت و ولایت است؛ پس چرا میگویند باطن انسانیت؟ چرا نگفتند امیرالمومنین و امام حسین علیه السلام؟
شاعری آمد و گفت:
ها علیٌ بشر کیف بشر؟
ربه فيه تجلى و ظهر
شاعراین شعر "ملا مهرعلی خویی" میگوید این شعر را وقتی گفتم، خوابیدم و در خواب، پیامبر صلوات الله علیه را دیدم که فرمود: ملا مهر علی، چه شعری دیشب درباره علی گفتی؟ شاعر گفت: ها علیٌ بشر کیف بشر؟... 
رسول خدا سرش را پائین انداخت و سه مرتبه فرمود کیف بشر، کیف بشر، کیف بشر...
اگر بنا باشد پروردگار، صفت هایش را روی مخلوقی به نمایش بگذارد اون مخلوق از جنس انسان است دیگر مخلوقات تحمل این صفات را ندارند.
به صورت مفهومی صفاتی که در این حدیث ذکر شد روی انسان به نمایش گذاشته شده است، اما مصداق و صاحب این رتبه حضرت حجت ابن الحسن است، امیرالمومنین است، حضرت زهرا است و دیگر امامان.

آیت الله قاضی رحمت الله علیه برای بنده تعریف میکردند که آیت الله العظمی خویی را شب بیست و سوم رمضان گفتم که بیا پیش من بنشین،  نشست گفتم رو به رو را نگاه کن، نگاه کرد دید خودش نشسته ا. پرسید این چیست؟ آیت الله قاضی فرمودند این تو هستی. تعریف میکند که دیدم این صورتم که محاسنش مشکی بود یواش یواش دارد سفید میشود و دور و اطرافم شلوغ شده است و شاگردهای زیادی اطرافم هستند و رساله ام در حال چاپ است و محاسنم به شدت سفید شده است. بعد آیت الله قاضی فرمود حالا گوش کن چه میشنوی؟ آیت الله خویی میگوید شنیدم که در بلندگو اعلام میکندد که ای مردم آیت الله خویی از دنیا رفت. آقای قاضی تمام سرنوشت آی الله خویی را به ایشان نشان دادند.
ببینید بزرگان و علمای ما که این گونه کراماتی داشتند، امیرالمومنین علیه السلام دیگر چه کراماتی داشتند. بزرگترین صورت انسانیت امیرالمومنین علیه السلام است.