روضه تنظیم کننده انسانیت انسان هاست

کد خبر: 73301
استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه کسی که نتواند مدتها گریه کند و اشک نداشته باشد قطعاً انسانیتش را لگد مال کرده است، گفت: روضه تنظیم کننده انسانیت انسان هاست و انسانی که ظلم بر مظلوم را ببیند و گریه کند نمی تواند بر مظلوم دیگری ظلم کند
وارث: حجت الاسلام سید احمد دارستانی در شب پنجم محرم در جمع عزاداران حسینی در مسجد مقدس جمکران با اشاره به اینکه اصل استحکام دین در اشک بر امام حسین(علیه السلام) است و بزرگان دین آن را از واجبات دانسته اند، اظهار کرد: امام صادق(علیه السلام) فرمودند هر کس به اندازه بال مگس بر حسین(علیه السلام) گریه کند خدای متعال تمام گناهانش را عفو می کند و نکته اینجاست که سخترین کار در دنیا گریه است و خداوند آن را در چشم هر کسی قرار نمی دهد.

وی با اشاره به اینکه مقام اشک از توبه بالاتر است و وقتی انسان بر امام حسین(علیه السلام) گریه می کند از تمام گناهان روگردان می شود، ابراز کرد: برخی می گویند گناه می کنیم و بعد توبه می کنیم؛ سوال این است که چه ضمانتی وجود دارد که گناه کنی و در حین گناه از دنیا نروی و دوم اینکه چه ضمانتی است که گناه کنی و گناه اجازه دهد که برگردی و توبه کنی؟

استاد حوزه علمیه ادامه داد: انسان با یک گناه و معصیت انسانیتش از بین نمی رود. انسانیت انسان وسعت دارد ولی آخرین صفتی که اگر از دل برود انسان متوجه می شود انسانیتش از بین رفته و منهدم شده، وقتی است که ترحم به مظلوم از دلش برود. وقتی است که شخصی را مقابلش بزنند، به کسی ظلم کنند و او سکوت کند و بی تفاوت باشد، اینجاست که انسانیتش از بین رفته است.

دارستانی تصریح کرد: تنها جایی که انسانیت را می شود تنظیم کرد مکتب اباعبدالله(علیه السلام) است. اگر در مجلس امام حسین(علیه السلام) دل انسان بشکند و گریه کند بداند که انسانیتش تنظیم است، وقتی روضه دختر سه ساله می خوانند و اشکت جاری می شود باید خدا را شکر کنی که انسانیتت برقرار است.  

وی با بیان اینکه کسی که نتواند مدتها گریه کند و اشک نداشته باشد قطعاً انسانیتش را لگد مال کرده است، اظهار کرد: راه تنظیم انسانیت در جامعه این است که همه بر مظلوم گریه کنند. اگر به این شکل رفتار شود ما دیگر نیازی به دادگاه در کشور نداریم. اگر کسی برای مظلومی گریه کرد تا روزها نمی تواند بر مظلوم ظلم کند.

استاد حوزه علمیه در پایان با تاکید بر اینکه مجلس امام حسین(علیه السلام) بهترین محل برای پرورش مردانگی است، خاطرنشان کرد: روضه تنظیم کننده انسانیت انسان هاست و انسانی که ظلم بر مظلوم را ببیند و گریه کند نمی تواند بر مظلوم دیگری ظلم کند و اگر می خواهید جامعه ای برای ظهور بسازید آن جامعه را هیئتی و گریه کن امام حسین(علیه السلام) تربیت کنید.