روضه سیدالشهدا (ع) انرژیِ سازندۀ جنبش‌آفرینی به دل‌های جوانان منتقل می‌کند

کد خبر: 73637
استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: ما اگر بخواهیم جامعه را بسازیم، باید یک جامعه محب خدا و رسول درست کنیم و اول باید خودمان را در این راستا بسازیم. ما باید درس محبت خدا و رسول را بیاموزیم.
وارث: آیت الله اراکی در جلسه اول درس اخلاق در جمع طلاب مدرسه معصومیه بیان کرد: "محبّت" یک مطلب اساسی است که به نظر ما، هم مبنای تربیت است و هم مبنای اخلاق است، هم مبنای حکومت است و هم مبنای ساختن جامعه اسلامی است و همه چیزِ دین ما و همه چیز اسلامِ ما به آن وابسته است. همه پیام رسول اکرم و همه دین اسلام و همۀ آنچه گفتند حلقۀ وصل بین دو محبت است؛ یکی اینکه «اِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّوْنَ اللهَ» واقعا خدا را دوست داشته باشیم و در نتیجه «یُحْبِبکُمُ» خدا نیز ما را دوست خواهد داشت. وقتی بشر محبوب خدا می شود به اینجا می رسدکه :«یقول للشیء کُن فیکون»، این همان مقام خلافت الهی است، حقیقت مقام خلافت الهی این است که بشر به آنجا برسد که جهان در فرمان او قرار بگیرد.
این استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به تفاوت دیدگاه عرفا پیرامون علت اصلی آفرینش گفت: بنابر عرفان رسمی، مَلَک تجلیِ عقل در جهان آفرینش است، خلأیی در جهان وجود داشت که خدای متعال خواست با خلقِ آدم آن خلأ را پر کند، جای خالی یک عاشق در این جهان احساس می شد اما در عرفان اهل بیت (ع) همه چیز حتی پیش از آفرینش بشر و انسان همه جهان آفرینش خدا را عاشقانه اطاعت می کردند، امام سجاد (ع) در اولین دعا از ادعیه صحیفه سجادیه می فرمایند: «ثُمَّ سَلَکَ بِهِمْ طَرِیقَ إِرَادَتِهِ وَ بَعَثَهُمْ فِی سَبِیلِ مَحَبَّتِهِ»؛ اصلاً خدا این جهانِ آفرینش را در طریق محبت خود برانگیخته است.آن خلأیی که در جهان آفرینش وجود داشت این بود که خدا می خواست موجودی را بیافریند که شایستگی داشته باشد، محبوب خدا باشد و خدا خودش را در آیینه او بنگرد و او را برای کمالش دوست داشته باشد. در فرهنگ دینی ما از رسول اکرم (ص) به حبیب خدا تعبیر می شود، حبیب خدا و محبوب خداست، عبادت عاشقانۀ او بود که او را به درجه محبوب خدا بودن رساند.
عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: آیه «یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ» به نظر اکثر مفسرین در شأن ایرانیان نازل شده است، می فرماید: اگر شما از دین خدا برگردید، خداوند در آینده عده ای را می آورد که این ها خدا را عاشقانه اطاعت می کنند، برای شما سخت است جهاد کنید؟ سخت است در راه خدا جان و سَر بدهید؟ خدا حججی ها را در آینده می آورد و این ها نه تنها سختشان نیست، بلکه مشتاقانه به سمت سر دادن در راه خدا می روند. بعضی از این خسته شده ها باید بدانند که این آیه ربطی به آن ها ندارد، این خسته شده ها و بریده ها، مقداری سختی کشیده اند و تحریم دیده اند و دشمن با آن ها کلنجار رفته و به آن ها تشر زده است، خسته شدند و بریدند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب صحنه عاشورا را، یک مدرسه عشق توصیف کرد و با طرح این پرسش که چرا محرم و عاشورا که می شود، در جامعۀ محبین این ولوله ایجاد می شود، افزود: همین جوان هایی که پای فضای مجازی و ماهواره هستند، همین هایی که دشمن بر روی آن ها کار می کند، یک عاشورا که می آید این همه جمعیت را به خیابان می کشاند و پای عَلَم سیدالشهدا و پای عَلَم ابوالفضل و علی اکبر (ع) می آورد. این عشق است. کسانی که پای روضه سیدالشهدا (ع) می نشینند، عشق به خدا را با تمام وجودشان احساس می کنند و این عشق الهی به این دل ها منتقل می شود. سپس تبدیل می شود به یک انرژی سازندۀ حرکت زایِ جنبش آفرینی که از مرز زمان و مکان و جغرافیا و از مرزِ همه چیز می گذرد. ما اگر بخواهیم جامعه را بسازیم، باید یک جامعه محب خدا و رسول درست کنیم و اول باید خودمان را در این راستا بسازیم. ما باید درس محبت خدا و رسول را بیاموزیم.
آیت الله اراکی در بخش پایانی بیانات خود یادآور شد: همیشه آغازها، آغازهای مثبت است، همان هایی که انقلاب کردند و بر علیه شاه و طاغوت و آمریکا فریاد زدند، شیطان به تدریج یکی یکی آن ها را از این راه حذف می کند. حالت های اولیه خودتان را با ذکرِ کثیر الهی نگه دارید.