چرا امام زمان(عج) را «منصور» می خوانیم؟
وارث: منتقم در کلام امام حسین علیه السّلام؛
چرا امام زمان(عج) را «منصور» می خوانیم؟
خبرگزاری شبستان: خداوند، حضرت مهدی عّجّّل اللَّهُ تعالي فّرجه الشِریف را که از فرزندان آن حضرت(ع) و وارث خون آن شهید مظلوم است، خونخواه حضرتش قرار داده و به وی قدرت و سلطنت عطا فرموده، و او را «منصور» نام نهاده است.
به گزارش سرویس مهدویت خبرگزاری شبستان، کانال تلگرامی مسجد مقدس جمکران در مطلبی با عنوان «منتقم خون سالار شهیدان به فرمودۀ خود امام حسین علیه السّلام» آورده است:
القاب امام زمان -عّجّّل اللَّهُ تعالي فّرجه الشِریف در ارتباط با منتقم خون سالار شهیدان
ثائر
در مجمع البحرین آمده: ثائر کسی است که بر هیچ وضعی قرار و آرام نمیگیرد، تا اینکه خون بهای خویش را بگیرد. (منبع: مکیال المکارم ج ۱ ص۱۰۷ به نقل از مجمع البحرین ج ۳ ص۲۳۴و۲۳۵)
امام باقر علیه السّلام به شیعیان فرمودند: «در روز عاشورا اینگونه به همدیگر تسلیت گویید: خدای سبحان در مصیبت و ماتم امام حسین علیه السّلام مزد و پاداش ما را بزرگ گرداند و ما و شما را از انتقامجویان خون امام حسین(ع) قرار دهد «عظّم اللّه اجورنا بمصابنا الحسین (ع) و جعلنا و ایّاکم من الطالبین بثاره مع ولیه الامام المهدی(عج)» (منبع:از فرات تا فرات ص ۱۰۱ به نقل از مصباح المتهجد،شیخ طوسی،المحرم و شرح زیارة الحسین (ع)،ص ٧١٣ و ٧١۴؛ بحار الأنوار،ج ٩٨،ص ٢٩٠)
«وَ اَکْرَمَنی بِکَ اَنْ یَرْزُقَنی طَلَبَ ثارِکَ مَعَ اِمامٍ مَنْصُورٍ مِنْ اَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ و َآلِهِ»
پس از خداوندی که مقام تو را گرامی داشته و مرا به واسطه دوستی تو عزت و کرامت بخشیده درخواست میکنم که : خونخواهی تو را ، بیاری امامی یاری شده از خاندان محمد صلی الله علیه وآله وسلم به من روزی گرداند.
در دعای ندبه هم میخوانیم: «این المنصور علی من اعتدی علیه»
«خداوند، حضرت مهدی عّجّّل اللَّهُ تعالي فّرجه الشِریف را که از فرزندان آن حضرت و وارث خون آن شهید مظلوم است، خونخواه حضرتش قرار داده و به وی قدرت و سلطنت عطا فرموده، و او را «منصور» نام نهاده، تا هنگامی که امر ظهور از طرف خدا امضاء شود، با قوّت و قدرت و تأیید خداوند قیام کند و همۀ جباران و ستمگران و ستمپیشگان را طعمه شمشیر سازد. در قرآن آمده است:
و مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً فَلا یُسْرِفْ فِی اَلْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً (اسرا/۳۳)
و آنکس که مظلوم کشته شده، ما به ولیّ او حکومت دادیم که درکشتن اسراف و زیادهروی نکند، که او از جانب ما منصور و مورد حمایت است.
در «ینابیع المودّه» در تفسیر این آیه مبارکه آمده است که این آیه دربارۀ امام حسین و حضرت مهدی علیهما السّلام نازل شده است. از امام محمد باقر علیه السّلام روایت است که آن حضرت فرمود: «حسین علیه السّلام مظلوم کشته شد و ما اولیاء و وارث خون او هستیم، و قائم ما خونخواهی حسین علیه السّلام خواهد کرد. پس هرکسی که به کشتن آن حضرت راضی بوده است به قتل میرساند تا آنجا که خواهند گفت: او در کشتار اسراف میکند(منبع: ینابیع المودّه، ج ٣ ، ص ٣۴٣ ؛ المحجّة، ص ١٢٨)
و نقل شده است که آن حضرت فرمود: «منظور از «و من قتل مظلوما» حسین بن علی علیهما السّلام است که مظلومانه کشته شد. . .» و سپس فرمود: «آن کس که واقعا مظلوم کشته شده، حسین علیه السّلام ، و ولیّ او حضرت قائم عّجّّل اللَّهُ تعالي فّرجه الشِریف است و اما منظور از اسراف در کشتار، این است که اشخاص دیگری، غیر از قاتل اصلی او کشته شود. و امّا مقصود از «انّه کان منصورا» این است که حضرت قائم عّجّّل اللَّهُ تعالي فّرجه الشِریف که ولیّ حقیقی حسین علیه السّلام و مردی از دودمان رسول خدا صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم است، از دنیا نمیرود تا اینکه به پیروزی کامل برسد(منبع:تفسیر عیاشی، ج ٢ ، ص ٣١٣ ؛ تفسیر برهان، ج ٢ ، ص ۴١٩ ؛ بحار الانوار، ج ۴۴ ، ص ٢١٨ )
مردی از تفسیر آن آیه شریفه (سوره اسراء، آیۀ ٣٣ ) از امام صادق علیه السّلام سؤال کرد. حضرت(ع) فرمودند: «منصور، قائم آل محمّد علیهم السّلام است که ولیّ خون حسین علیه السّلام است و چون ظهور نماید، اقدام به خونخواهی حسین علیه السّلام کند و دشمنان را بکشد ... و معنای «فلا یسرف فی القتل» این است که او هرگز به کاری که اسراف محسوب شود دست نمیآلاید. سپس فرمود: به خدا سوگند! که حضرت قائم (ع)، بازماندگان کشندگان حضرت حسین علیه السّلام را به واسطۀ کردار پدران و اجدادشان خواهد کشت(منبع: کامل الزیارات، ص ۶٣)