بلند زیارتنامهخواندن و صلوات فرستادن در مراقد ائمه(ع) با شأن آنان سازگار نیست
آیتالله العظمی جوادی آملی با تاکید بر حفظ حریم حرم به خصوص حریم الهی تاکید کرد: بلند زیارتنامهخواندن و صلوات فرستادن در مراقد ائمه(ع) با شان آنان سازگار نیست و این حفظ حریم باید به مراتب بیشتر در مواجهه با دستورات خدا انجام شود.
وارث: آیتالله العظمی جوادی آملی در ادامه تفسیر سوره الرحمان گفت: برخی خواستهاند بگویند اینکه قرآن فرمود: برای کسانی که از مقام خدا خوف دارند دو بهشت وجود دارد یعنی هم بهشت جسمانی و هم بهشت روحانی است؛ بهشتی مربوط به عقیده و بهشتی مربوط به عمل انسان مومن که با ظاهر آیات سازگار نیست.
آیتالله جوادی املی بیان کرد: غالب نعمتهایی که ذکر شده مربوط به بهشت مادی است؛ بنابراین نمیتواند این برداشت درست باشد لذا بهشت معنوی که مربوط به تولی و تبری و عقیده و ... است ذکر آن در آیات پایانی سوره مبارکه فجر بیان شده است که مقام ویژهای میطلبد.
وی افزود: در اینجا خطاب به نفس مطمئنه است و برای کسی که در تمامی حالات و آنات مطمئن و راضی به رضای الهی است.
آیتالله جوادی آملی گفت: اگر کسی این سه عنصر محوری یعنی مطمئنه، راضی به قضاء الله و درهمه شئون مرضی لله باشد بقیه مسیر، او را میبرند نه اینکه برود، ولی اینکه تا کجا برود خدا میداند و آن فرد و در آنجا دیگر سخن از حور و بهشت و ... نیست.
این مفسر گفت: صدرالمتالهین نیز جسمانی و روحانی بودن بهشت را مطرح کرده که با ظاهرآیات سازگار نیست.
این مفسر قرآن بیان کرد: خداوند رب و قیم و مدیر و مربی همه ما هست، ولی مصالح را ما باید بدهیم، بنابراین این طور نیست که رایگان وارد بهشت بشویم لذا اگر مصالح بدی بدهیم فضای بدی هم در قیامت خواهیم داشت.
آیتالله جوادی آملی بیان کرد: مقام الهی یک خوف و یک خشیت دارد که خوف، آثار عملی است، ولی خشیت نشانه خوف عقلی است.
این مرجع تقلید عنوان کرد: همان طور که وقتی به مرقد بزرگان مشرف میشویم بلند زیارتنامه خواندن و سر و صدا کردن با مقام اولیاء الهی و ائمه سازگاری ندارد و کار مذمومی است خشیت از خدا نیز باید به مراتب، بیشتر باشد.
این مفسر قرآن اظهار کرد: دین آمده که انسان را فرشته کند؛ این که ملائکه از مومن محتضر استقبال و به او عرض ادب و احترام میکنند برای همین است که مومن حقیقی، فرشتهخو است؛ بنابراین ما که میتوانیم ملک شویم چرا نشویم.
این مفسر تاکید کرد: در جامعه اسلامی خیلی از افراد نسبت به خیلی از گناهان معصوم هستند مانند معصیت با محارم؛ اهل بیت (ع) نیز اساسا به ذهنشان نمیآید که هیچ گونه خلافی بکنند و در بهشت نیز وضع حور عین این طور است که هم شوهران و هم حوریها، قاصر الطرف هستند و تنها به همسرانشان نگاه میکنند.