دعا در شب به استجابت نزديكتر است

کد خبر: 75288
كارشناس علوم قرآني به استجابت بيشتر دعا در شب اشاره كرد و گفت: فرد در شب احساس آرامش بيشتري دارد، مي تواند معنويات بيشتري به ويژه در خلوت خود پيدا كند و احساس تقرب بيشتري داشته باشد، به همين دليل دعا در شب به استجابت نزديك تر است.
 وارث حجت الاسلام و المسلمين محمدعلي خوش نظر درباره دعاهاي توصيه شده در شب گفت: خواندن آيت الكرسي، سوره هاي معوذتين يعني "فلق" و "ناس" و سوره واقعه پيش از خواب سفارش شده است.

وي افزود: در ساعات اوليه شب افراد مي توانند تعقيبات نماز مغرب و عشاء را انجام دهند. همچنين توصيه شده كه صدقات را پنهاني و در شب دهيد.

اين كارشناس علوم قرآني به استجابت بيشتر دعا در شب اشاره و درباه چرايي آن اظهار كرد: فرد در شب احساس آرامش بيشتري دارد، مي تواند معنويات بيشتري به ويژه در خلوت خود پيدا كند و احساس تقرب بيشتري داشته باشد، به همين دليل دعا در شب به استجابت نزديك تر است.

حجت الاسلام والمسلمين خوش نظر درباره اين كه كدام يك از ساعات شب داراي ارزش معنوي بيشتري است توضيح داد: اگر شب را از مغرب تا اذان صبح به سه قسمت تقسيم كنيم، ثلث سوم شب كه به اذان صبح نزديكتر است ارج و قرب بيشتري دارد و انسان به خدا نزديكتر است. چون از خواب راحت و رختخواب خود خارج شده با خداي خود راز و نياز مي كند كه ثواب آن بسيار زياد است.

وي به تشريح روايتي درباره ارزش معنوي ساعات نزديك به اذان صبح پرداخت و خاطرنشان كرد: روايات متعددي در اين باره با موضوع شب بيداري ائمه اطهار(ع) و پيامبر اكرم(ص) وجود دارد. حضرت محمد(ص) معمولا دو سوم از شب بيدار مي ماندند، نماز شب مي خواندند و گريه مي كردند كه تعجب برخي از همسران ايشان را به همراه داشت و از ايشان پرسيدند: خدا كه شما را بخشيده است پس چرا گريه مي كنيد؟ پيامبر فرمود: "آيا بنده اي شاكر نباشم."

منبع: میزان