نگاهی اجمالی بر آثار و فعالیت‌های آیت‌الله حائری‌شیرازی

کد خبر: 75432
روحانی مبارز و انقلابی آیت الله حاج شیخ محی الدین حائری شیرازی در طول عمر با برکت خود آثار متعددی را به نگارش درآورده و فعالیتهای مهمی در عرصه های سیاسی داشته است.
وارث: آیت الله محمد صادق(محی الدین) حائری شیرازی، فرزند آقا شیخ عبدالحسین حائری شیرازی متولد ۱۲ بهمن ۱۳۱۵ در شیراز است.

وی دوره سطح را ابتدا در مدرسه منصوری و مدرسه سید علاءالدین حسین و سپس مدرسه آقا بابا خان طی کرد در این دوره از محضر درس فقیهانی چون بهاءالدین محلاتی و محمدعلی موحد بهره وافر برد و دوره سطح را با روزی ۱۰ ساعت درس، در سه سال به پایان رساند.

وی پس از فراغت از دروس سطح، برای ادامه تحصیلات حوزوی به قم هجرت کرد. در قم مکاسب و کفایه را نزد محمدی فراگرفت و سپس شش ماه در درس قضای آیت الله بروجردی شرکت جست و پس از فوت ایشان در محضر استادانی مانند آیات عظام داماد، اراکی و امام خمینی (ره) حاضر شد.

حائری شیرازی از سال ۴۲ به بعد  حدود ۱۰ سال در مسجد شمشیرگرهای شیراز جلساتی برای جوانان دوره‌های متوسطه و دانشجو تشکیل داد، تعدادی از پرورش‌یافتگان آن جلسات اکنون از بزرگان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی استان فارس هستند و در جریانات انقلاب در شیراز نقش مؤثری داشتند.

این استاد برجسته اخلاق که سال‌ها حضور پر ثمری در جایگاه امامت جمعه شیراز داشت، در مسجد، مدرسه و بر منبر خطابه با بیانی زیبا و غنی، سعی وافری در ترویج معارف اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله و سلم) داشت و در طول عمر پر برکت خویش جمع کثیری از مردم و طلاب را از معارف مکتب اهل بیت (علیهم السلام) بهره‌مند ساخت. 

آیت الله محمدصادق (محی‌الدین) حائری شیرازی نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی شیراز است و پس از شهادت شهید محراب حضرت آیت الله دستغیب ۲۰ آذر ۱۳۶۰ از جانب امام خمینی (ره) به امامت جمعه شیراز منصوب شد.

این مسئولیت تا سال ۱۳۸۷ ادامه داشت و از اواخر بهمن ۱۳۸۷ با حکم آیت الله خامنه ای، آیت الله اسدالله ایمانی به عنوان نماینده، ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز منصوب شد.

آیت الله حائری شیرازی در دوره اول و دوم خبرگان رهبری به نمایندگی از مردم فارس به مجلس خبرگان راه یافت.

مقام معظم رهبری در وصف آیت الله حائری شیرازی گفته اند: «ایشان از جمله‌ عالمان دینی برجسته و موفقی بودند که عمر با برکت را یکسره در خدمت تربیت نفوس و تعالی بخشیدن به روح و دل و فکر و عمل مخاطبان خود قرار دادند. چه پیش از انقلاب در شیراز و قم و چه پس از پیروزی انقلاب در جایگاه امامت جمعه و پایگاه های برجسته‌ی دیگر، ذهن و اندیشه‌ی فعال و کارآمد این روحانی با اخلاص و اهل معرفت و سلوک، همواره نقشی اثرگذار در ترویج معارف اسلامی و قرآنی و انقلابی داشته و به پرورش نفوس پرداخته است.»

از وی بیش از بیست کتاب منتشر شده‌ است که برخی از آنها عبارتند از: مثلها و پندها (در ۸ جلد)، پول رایج جهانی و احیای پول اسلام، در اسلام پول کار نمی‌کند، ولایت فقیه، نماز، رمز دوام پیوند، در سایه سار وحی، انسان اله، سیری در آفاق نور، انسان‌شناسی، تفسیر سوره حمد، علم و دین، تفکر، اخلاق در اسلام، اخلاق اسلامی، درس سحر (شرح ابیات حافظ)، راه رشد، تبلیغ در جبهه، نکته ها، الولایه و جاری حکمت، انسان شناسی، با علی در صحرا، تمثیلات (هشت جلد)، تفسیر سوره حمد، تربیت کودکان، حافظ سر، درس سحر، رمز دوام پیوند یا (آداب همسرداری)، راه رشد، سیری در آفاق، مقدمه‌ای بر علوم انسانی و … .

آیت الله حائری شیراز تا بهمن ۸۷ به عنوان نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز فعالیت داشت که سپس با حکم مقام معظم رهبری جای خود را به آیت الله اسد الله ایمانی داد.

وی پس از این به قم رفت و به ادامه تدریس مباحث اخلاقی پرداخت.

این استاد برجسته حوزه، طی چند روز بیماری در عصر چهارشنبه ۲۹ آذرماه دنیای فانی را وداع گفت.