اولین برنامه تربیتی آیت‌الله حائری

کد خبر: 75522
شاگرد آیت‌الله بهجت در مراسم یادبود آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی گفت: برای اعتکاف در مسجد امام عسکری(ع) همراه ایشان رفته بودم، روزه‌ها را می‌گرفت و تمام اعمال ام‌داود را انجام می‌داد، بعدها فهمیدم که یکی از دوستان ما حاجتی داشته، تمام اعمال را به خاطر رفع گرفتاری او انجام داده است.
وارث مراسم یادبود و بزرگداشت آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی شامگاه روز گذشته (سه‌شنبه 5 دی ماه) از سوی طلاب و روحانیون حوزه علمیه نور الاصفیاء برگزار شد.

در این مراسم آیت‌الله حسن منفرد از شاگردان آیت‌الله بهجت در ابتدا با اشاره به اینکه رفاقتش با آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی به بیش از 55 سال می‌رسد، بیان داشت: در سفری که به اتفاق عالم ربانی آیت‌الله پهلوانی به شیراز داشتیم، 50 روز مهمان ایشان در شیراز بودیم، در قم هم با هم بودیم و هر وقت به تهران تشریف می‌آوردند در خدمت ایشان بودم.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه انسان در عالم خلقت افزود: تنها موجودی که در عالم خلقت حضرت حق به آن منت گذاشت و این مقام را به او داده است و از عالم‌های گوناگون عبور داد و راه پیشرفت آن را به عالم‌های دیگر مهیا کرد، انسان است، حضرت حق بزرگ‌ترین حق را درباره انسان کرده است، «وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها» حقایق اسماء و واقعیت اسماء را فقط در عالم خلقت ذات مقدس احدیت به انسان این استعداد را مرحمت کرده است.

آیت‌الله منفرد با بیان اینکه عزت کامل برای کسانی است که با طهارت باطنی به حقیقت قرآن دست پیدا کرده‌اند، ابراز داشت: این افراد دارای مراتب بسیار بالایی هستند که نمونه‌اش امام راحل است، سر کلاس جنبه‌های انقلابی امام را دیدم، اما جنبه‌های پرواز ملکوتی و توحیدی امام به جایی می‌رسد که اتصال به شهود دارند، به مقامی می‌رسند که عالم را محضر حق می‌دانند، این جنبه معنوی امام فوق‌الععاده قوی بود و به امام عظمت و عزت داد.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) خدایی زندگی کردند و نفسیت در ایشان وجود نداشت، ادامه داد: اولین برنامه عرفایی مانند آیت‌الله محی‌الدین این بود که رذائل و بدی‌های اخلاقی را کنار گذاشتند، آیت‌الله حائری همیشه خدایی بود و برای حفظ قرآن،‌ اسلام و نظام تلاش می‌کرد.

این استاد حوزه با بیان اینکه بزرگ‌ترین رذیله اخلاق عجب و خودبینی است، اظهار داشت: آیت‌الله محی‌الدین اصلاً خودبین نبود، در سفری که با ایشان به مکه داشتم، بدون اینکه دیگران بفهمند لباس‌های دیگران را می‌شستند و خشک می‌کردند.

وی گفت: آیت‌الله حائری اهل عبادت بودند، در حالی که بسیاری از ما در عبادت ضعیف هستیم، انس با پروردگار داشت و خلوت با خدا را دوست داشت.

آیت‌الله منفرد خاطرنشان کرد: برای اعتکاف در مسجد امام حسن عسکری(ع) در قم همراه ایشان رفته بودم، روزه‌ها را می‌گیرد و تمام اعمال ام‌داود را انجام می‌داد، بعدها فهمیدم که یکی از دوستان ما حاجتی داشته، تمام اعمال را به خاطر رفع گرفتاری او انجام داده است، آیت‌الله محی‌الدین ساده‌زیست بود و بسیار ساده زندگی می‌کرد.