هشدارهایی درباره رعایت حدود نامحرمی در دید و بازدیدها

کد خبر: 75800
یک کارشناس مسائل دینی به شرح اهمیت حجاب و عفاف بر اساس آیاتی از قرآن پرداخت و در بخشی از سخنان خود هشدارها و نکاتی درباره رعایت حد و حدود نامحرمی در مراسم مهمانی اشاره کرد.
وارث
حجت‌الاسلام اخوی در برنامه زنده رادیو معارف با اشاره به اهمیت حفظ حجاب و عفت بیان داشت: در روایات داریم اثر گناه بر روح انسان مثل اثر چاقوی تیز روی گوشت است. انسانی که دائم در گناه باشد دیگر برای او تقوایی باقی نمی‌ماند. در این حالت دیگر برای شخص بایدها و نبایدهای الهی اهمیت ندارد. در آیات حجاب نیز این نکات منعکس شده است. 
 
وی درباره رابطه حجاب و ایمان گفت: در آیه59 سوره احزاب خداوند می‌فرماید: «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ‏ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِن‏؛  اى پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: «پوشش‌هاى خود را بر خود فروتر گیرند» خداوند در این آیه به پیامبر(ص) اشاره دارد به زنانِ از اهل ایمان بگو  حجاب داشته باشند و جلباب بپوشند که به تعبیر امروز ما همان چادر است. در ادامه می‌فرماید: «این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است‏».
 
این کارشناس مذهبی افزود: همچنین خداوند در آیات سوره نور می‌فرماید به مردان و زنان مؤمن چشمان خود را حفظ کنند و مخصوصاً به زنان می‌فرماید: «وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها...؛ زینت‌های خود را آشکار نکنند مگر آنچه که [طبعاً] از آن پیداست. و باید روسرى خود را بر گردنِ خویش [فرو] اندازند، و زیورهایشان را جز براى شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان‏ و در کل محرم خود نشان ندهند.
 
رابطه نزدیک بین عفاف و تزکیه 
حجت‌الاسلام اخوی با اشاره به اینکه خداوند به اهمیت تزکیه در موضوع حفظ و رعایت عفاف گفت: خداوند وقتی در آیه30 نور می‌فرماید «به مردان با ایمان بگو: دیده فرو نهند و پاکدامنى ورزند» در علت آن بیان می‌دارد: «ذلِکَ أَزْکى‏ لَهُمْ؛ این امر برایشان باعث تزکیه بیشتر است».  وقتی بحث تزکیه مطرح می‌شود، موضوع قلبیات مطرح می‌شود، زیرا قلب جایگاه ایمانیات است. به امیرالمؤمنین(ع) گفتند چطور هست که شما اینگونه با خدایید؟ حضرت دست روی قلب مبارکشان گذاشتند و فرمودند: «کنت بوّاباً عَلَی بابِ قَلبی» یعنی من جلوی درب قلبم دروازه‌بانی کردم. اجازه ندادم هر چیزی وارد قلبم شود. سعی کردم هر آنچه مورد رضایت خداست وارد قلبم کنم. اگر انسان تقوا داشته باشد، به این مرحله می‌رسد و تقوا یعنی دروازه‌بانی.
 
دستور خداوند به حفظ خانواده از بی‌تقوایی
وی در اهمیت مسئولیت مردان در قبال تقوای خانواده گفت: گاهی بی‌توجهی مردان نسبت به خانواده باعث می‌شود اهل منزلشان از حجاب رویگردان شوند. در حالی که خداوند می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَة؛ اى کسانى که ایمان آورده‌‏اید، خودتان و کسانتان را از آتشى که سوخت آن، مردم و سنگ‌هاست حفظ کنید.» اما این بی‌توجهی چرا حاصل می‌شود؟ بر اساس این آیه می‌توان گفت زیرا تقوا از وسط برداشته می‌شود. پس رابطه مستقیمی بین تقوا، قلب و ایمان انسان برقرار است. انسان اگر اهل تقوا باشد، قلب او پاک می‌ماند. اگر قلب پاک بماند، ایمان در صفحه قلب او جای می‌گیرد و وجود انسان را می‌گیرد و به دنبال آن تابع و پیرو فرموده‌های خدا می‌شود که یکی از مصادیق تابع بودن، موضوع حجاب است.
 
انسان اگر اهل تقوا باشد، قلب او پاک می‌ماند. اگر قلب پاک بماند، ایمان در صفحه قلب او جای می‌گیرد و وجود انسان را می‌گیرد و به دنبال آن تابع و پیرو فرموده‌های خدا می‌شود که یکی از مصادیق تابع بودن، موضوع حجاب است.
این کارشناس مذهبی برداشته شدن حریم بین نامحرمان را یکی از خطرناک‌ترین نوع روابط معرفی کرد و افزود: خداوند در آیه53 احزاب می‌فرماید: «...وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِن؛ و چون از زنان چیزى خواستید از پشت پرده از آنان بخواهید؛ این براى دلهاى شما و دلهاى آنان پاکیزه‌‏تر است‏». اگر از زنان نامحرمی وسیله‌ای می‌خواهید، از پشت پرده باشد و یک حجاب و حریمی بینتان باشد. حال این حجاب ممکن است ظاهری و یا باطنی و قلبی باشد. خداوند در ادامه مجدد به قلبیات اشاره می‌کند و می‌فرماید: این مسأله طهارتش برای قلبتان بیشتر است. زیرا  روبرور شدن مکرر نامحرمان نسبت به یکدیگر خطراتی را متوجه انسان می‌کند و او را در معرض بی‌تقوایی قرار می‌دهد که متأسفانه نمونه‌های دردناک متعددی را در پرونده‌های طلاق شاهد بودیم.
 
 خداوند در آیه‌ای از قرآن می‌فرماید: «چون از زنان چیزى خواستید از پشت پرده از آنان بخواهید؛ این براى دلهاى شما و دلهاى آنان پاکیزه‌‏تر است‏» اگر از زنان نامحرمی وسیله‌ای می‌خواهید، از پشت پرده باشد و یک حجاب و حریمی بینتان باشد. حال این حجاب ممکن است ظاهری و یا باطنی و قلبی باشد. زیرا  روبرور شدن مکرر نامحرمان نسبت به یکدیگر خطراتی را متوجه انسان می‌کند و او را در معرض بی‌تقوایی قرار می‌دهد
حجت‌الاسلام اخوی در این باره افزود: در یکی از این پرونده‌ها دریافتیم مردی به صورت مکرر با دوستش رابطه خانوادگی برقرار کرد تا جایی که همسفره شدند و در بگو بخندهای یکدیگر شرکت می‌کردند. به مرور زمان رابطه‌ها و حریم‌ها شکسته شد و بعد بین دوست شخص و همسرش رابطه عاطفی برقرار شد و این امر موجب فساد و بعد طلاق شد. از این رو باید هم خود و هم خانواده را از خطر بی‌تقوایی و سقوط در باتلاق‌های گناه حفظ کنیم. بنابراین بین حجاب، قلب، تقوا و ایمان رابطه بسیار مستحکمی وجود دارد که هر کدام وابسته به رعایت دیگری هستند.