گناه چهره باطنی انسان را به صورت حیوان در میآورد
مفسر قرآن کریم با بیان اینکه گناه چهره باطنی انسان را به صورت حیوان در میآورد، گفت: خطرناکترین موانع فلاح و رستگاری تدسیس نفس است که با انجام اعمال ناشایست بوجود میآید.
وارث: آیت الله محمد محمدی ری شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مفسرقرآن کریم، یکشنبه شب در جلسه تفسیر آیه پنجم سوره مبارکه بقره که در مصلی بزرگ شهرری برگزار شد، اظهار داشت: انسانها در عالم دنیا صاحب دو چهره باطنی و ظاهری هستند.
وی افزود: خالق چهره ظاهری انسانها خداوند متعال است و آدمی در چگونگی آن نقشی ندارد اما چهره باطنی مخلوق اعمالی است که انسان انجام میدهد و انسان با چشم دنیایی قادر به دیدن چهره باطنی نیست.
آیت الله محمدی ری شهری درباره تفاوت تهذیب و تدسیس نفس ابراز کرد: انسان با تهذیب نفس چهره باطنی را زیبا و با تدسیس نفس صورت پنهان خود را به صورت حیوان در میآورد بنابراین خطرناکترین موانع فلاح و رستگاری تدسیس نفس است که با انجام اعمال ناشایست بوجود میآید.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با استناد به روایتی از امیرمومنان علی(ع) که فرمودند: بدبختترین انسانها کسانی هستند که عادت بد آنها را رها نمیکند، ابراز کرد: خطرناکترین موانع سعادت انسان آن است که فرد به انجام گناه عادت کند.
این مفسر قرآن کریم ادامه داد: زمانی که انسان به گناه عادت کند چهره باطنی او به صورت حیوان مشاهده میشود. امیرمومنان علی(ع) در کتاب نورانی نهج البلاغه میفرمایند: چهره برخی را که نگاه میکنید انسان است اما اگر کسی چشم باطن داشته باشد خواهد دید که آنان حیوان و میتهای زنده است.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اگر انسان به انجام گناه عادت کند انسانیت در وجود او نابود میشود، گفت: چهره باطنی را خود انسان خلق میکند و در قیامت آن چهره باطنی ظاهر خواهد شد طبق صریح روایات؛ انسانهای متکبر در قیامت همانند مورچه زیر پای مردم خرد میشوند.
این استاد درس اخلاق ادامه داد: بنابراین گناه ضمیر انسان را آلوده کرده و چهره باطنی او را به صورت حیوان تبدیل میکند.