عزاداری حضرت زهرا(س) با وحدت منافات ندارد

کد خبر: 76343
حجت الاسلام و المسلمین میرباقری: اگر تولی به حق پیدا کردیم، باید تبری از باطل داشته باشیم. انسان نباید نسبت به این دستگاه بی تفاوت باشد؛ چرا که اگر از ولایت حق خارج شود، او را با خود می برند.
وارث: حجت الاسلام مهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم انسانی قم در همایش علمی بررسی شخصیتی و اعتقادی حضرت زهرا(س) که در مدرسه علمیه نواب برگزار شد به تبیین فاطمیه و تولی و تبری در خطبه فدکیه پرداخت.
حجت الاسلام و المسلمین میرباقری گفت: دو جریان حق و باطل در دنیا وجود دارد، جریان ولایت الله، از طریق اولیای معصوم(ع) جاری می شود. وی افزود: این دو جریان تنها به دنیا ختم نمی شود؛ بلکه عالم برزخ و قیامت دارد. این دو جریان نسبت به ما بی تفاوت نیستند؛ بلکه هر دو ما را جذب و دعوت می کنند. همانطور که دستگاه حق می تواند ما را رشد دهد، دستگاه باطل انسان ها را در خود فرو می برد.

اینکه اولین قدم موضع گیری در برابر دستگاه باطل، برائت است
این استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اولین قدم موضع گیری در برابر دستگاه باطل، برائت است، ابراز کرد: ما نسبت به دستگاه باطل باید تبری داشته باشیم، تبری یعنی از آن ها فاصله بگیریم.
حجت الاسلام و المسلمین میرباقری گفت: اگر تولی به حق پیدا کردیم، باید تبری از باطل داشته باشیم. انسان نباید نسبت به این دستگاه بی تفاوت باشد؛ چرا که اگر از ولایت حق خارج شود، او را با خود می برند.
وی با اشاره به اینکه تمام محرمات باطل ائمه جور هستند، افزود: تولی به هر دو نمی شود و نمی توان به هر دو متمایل بود؛ بنابراین باید موضع خود را مشخص کنیم.
این استاد حوزه علمیه قم ابراز کرد: نکته دیگر این است که باید تولی و تبری ما تام باشد و با تمام قوا از تمام دستگاه باطل فاصله بگیریم. نمی شود قلبی از باطل تبری داشته باشیم، اما در عمل تبری نجوییم.

عاشورا بستر اقامه تبری از دشمن و تولی جبهه حق است
حجت الاسلام و المسلمین میرباقری با طرح این پرسش که تبری نسبت به دستگاه باطل چگونه واقع می شود، گفت: عاشورا بستر اقامه تبری از دشمن و تولی جبهه حق است. ائمه اطهار(ع) به دنبال ساختن جامه ایمانی بودند.
وی با اشاره به آیه «مثل نور کمشکوه»، گفت: مشکوه وجود مقدس حضرت زهرا است. آن چراغدانی که نور توحید و نور نبوت نبی مکرم اسلام در ان متجلی است، وجود مقدس فاطمه زهراست.
حجت الاسلام و المسلمین میرباقری با اشاره به اینکه محور بیوت اذن الله حضرت زهرا(س) هستند. گفت: وقتی ظلمات و جریانی می خواهد روی هدایت پیامبر را بپوشاند، حضرت زهرا(س) می توانند در مقابل این جریان بایستند. حضرت با تمام وجود آمدند و با تمام وجود ایستادند. و قبل از اینکه به این دنیا بیایند عهد را با خدا بستند انچه باید انجام دهند  در ۷۵ روز انجام دادند و بیشتر هم نیاز نبود.
وی گفت: حضرت زهرا(س) آن گوهری است که از قبل با خدای متعال عهد بسته است که به این عالم بیاید و این عالم را از وادی ظلمات عبور دهد و مومنین را به حقیقت ولایت متصل کند.

اقدامات حضرت زهرا سر منشا شکل گیری جامعه موحد حول محور امیرمومنان است
رییس فرهنگستان علوم انسانی قم افزود: اقداماتی کوتاه در ۷۵ روز دارند که اقدامات حضرت زهرا(س) سر منشا شکل گیری جامعه موحد حول امیرالمومنان(ع) است.
این استاد درس خارج حوزه علمیه قم ابراز کرد: اینکه حضرت زهرا(س) در جوانی به شهادت رسیدند و از خدای متعال در خواست کردند که عجل وفاتی. نه از باب اینکه حضرت از کنار حضرت علی(ع) بودن خسته شده بودند. مساله این است که تمام اقداماتی که حضرت باید انجام می دادند انجام دادند و اخرین اقدام این بود که باید جوان از دنیا بروند.
حجت الاسلام و المسلمین میرباقری گفت: زمان و کیفیت رحلت معصوم به خودشان واگذار شده است که حضرت زهرا(س) این شهادت مخصوص را انتخاب کردند و این شکل شهادت اخرین حلقه اقدام ایشان است.

سراسر خطبه حضرت زهرا(س) تولی و تبری است
وی با اشاره به اینکه سراسر خطبه حضرت زهرا(س) تولی و تبری است، افزود: این گونه نیست که یک قسمت از ان برائت باشد؛ بلکه سراسر آن برائت است.
رییس فرهنگستان علوم انسانی قم گفت: حضرت علی(ع) می فرمایند: «نَزَلَ الْقُرْآنُ أثْلاثاً، ثُلْثٌ فینا وَفى عَدُوِّنا، وَثُلْثٌ سُنَنٌ وَ أمْثالٌ، وَثُلْثٌ فَرائِض وَأحْكامٌ، نزول قرآن بر سه قسمت است: یك قسمت آن درباره اهل بیت عصمت و طهارت و دشمنان و مخالفان ایشان و قسمت دیگر آن، اخلاقیّات و ضرب المثلها و قسمت سوّم در بیان واجبات و احكام الهى مى باشد.».
حجت الاسلام عباس شواخی، رییس ستاد احیای ایام امامت و ولایت در ابتدای همایش به اهمیت فراگیری زیارت حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد کسی نباشد که دعای فرج را نداند، زیارت حضرت زهرا(س) نیز باید همین گونه فراگیر شود.
وی گفت: مخصوصا خواهران و برادرانی که کرسی تدریس دارند، ابتدای شروع درس این زیارت را بخوانند. این شیوه در برخی شهر ها اجرا شده است و جواب داده است.
رییس ستاد احیای ایام امامت و و لایت افزود: سعی کنیم در سخنرانی های خودمان بخوانیم و جزو برنامه های دهه فاطمیه شود.
رییس ستاد احیای ایام امامت و و لایت گفت: بنابراین از حاشیه هایی که ایجاد می کنند، نترسید. ما برای حضرت فاطمه(س) تا اخرین توان کار می کنیم، برای حضرت امام زمان(عج) تا اخرین توان کار می کنیم.

برپایی عزاداری حضرت زهرا(س) با مساله وحدت منافات ندارد
حجت الاسلام شواخی ابراز کرد: افرادی که یک روز یا سه روز عزاداری می کنند جزو ما هستند، مراقب باشید برخی مسائل باعث اختلاف نشود؛ چرا که همه از یک خانواده هستیم.
وی گفت: افرادی مطرح می کنند که برپایی عزاداری حضرت زهرا(س) با مساله وحدت منافات دارد که این نادرست است و این مساله از مراجع پرسیده شده است با این عنوان که چند سال است که در شب شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) مراسم معنوی و تاثیرگذارتشیع نمادین برگزار می شود که اثرات و برکات معنوی فراوانی را به همراه دارد، نظرتان را درباره برپایی این مراسم و هم چنین راه اندازی دسته جات عزاداری در روز شهادت آن حضرت مانند روز عاشورا مرقوم فرمایید که مقام معظم رهبری فرمودند اقامه عزای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها هر چه با شکوه تر برگزار شود بهتر است و نظرات دیگر مراجع را می توانید مطالعه کنید. 

منبع: خبرگزاری رضوی