از عوامل بسیار مهم عاقبت به خیری،احترام به والدین است

کد خبر: 76514
استاد حوزه علمیه گفت: در قرآن کریم بالاترین عمل پس از بندگی خداوند احسان به والدین است ، یکی ازعوامل بسیار مهم عاقبت به خیری احترام به والدین است.
وارث: حجت الاسلام عالی استاد حوزه علمیه در مراسم سوگواری حضرت فاطمه زهرا(س) که در هیات حاج مسلم هادیان برگزار شد، با اشاره به اهمیت عاقبت به خیری و حفظ دین، گفت: در دعاها به این امر بسیار سفارش شده است.

وی افزود: در دعاهای ائمه معصومین(ع) آمده است که انسان باید از خدا بخواهد که هرآنچه از نیکی‌ها به او عطا شده حفظ شود یکی از این نیکی‌ها دینداری و عاقبت به خیری است.

حجت‌الاسلام عالی با استناد به روایتی از پیامبر(ص) مبنی بر اینکه بهترین عمل در ماه رمضان این است که انسان گناه نکند، عنوان کرد: هنگام بیان این روایت پیامبر(ص) شهادت امیرمومنان امام علی(ع) را نیز خبر دادند اما امیرمومنان امام علی(ع) وقتی متوجه شدند که هنگام شهادت دین او حفظ می شود خوشحال شدند.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: همه علما و عرفای بزرگ اسلام همواره بر عاقبت به خیری دعا کردند، تسبیحات حضرت زهرا(س) گنجی است هر کس بر این امر مداومت داشته باشد شقی نخواهد شد و بر عاقبت به خیری او بسیار اثر دارد.

وی افزود: هزار برابر شدن ثواب نماز مشروط به تسبیحات حضرت زهرا(س) است.

حجت‌الاسلام عالی بیان داشت: در فرهنگ دینی ما اعمال 70 یا 80 سال انسان به شرطی قبول می‌شود که آخر عمر چیزی برای خداوند بیاورد یعنی ایمان خود را حفظ کند، اگر شخص در آخر عمر ایمان نداشته باشد همه آنچه در گذشته کرده است باطل خواهد شد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه وقتی شخصی خدا و آخرت را قبول نکند اعمالش از بین می‌رود، گفت: مرگ هر کس همرنگ زندگی او خواهد بود، یکی ازعوامل بسیار مهم عاقبت به خیری احترام به والدین است حتی اگر سالهای سال از دنیا رفته مسلمان یا کافر باشند.

وی افزود: در سه چیز وفای به عهد، برگردان امانت، احسان به پدر و مادر مسلمان و غیرمسلمان بودن شرط نیست، آیت الله بهاء الدینی هرکس به جایی رسید از دعای پدر و مادر بود.

حجت‌الاسلام عالی گفت: کسی که حال عبادت ندارد یا گره در امور مادی و معنوی دارد باید رفتار خود درباره پدر و مادر را بررسی کند، گاهی دعایی می‌کنید و از خداوند چیزی می‌خواهید مستجاب نمی‌شود بررسی کنید ببینید به پدر و مادر خود ظلم نمی‌کنید.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: پدر و مادرها هم من بابت حقی که نسبت به فرزندان دارند مراقب باشند که به فرزندان خود ظلم نکنند.

وی افزود: در قرآن کریم بالاترین عمل پس از بندگی خداوند احسان به والدین است.