حدیث کسا رونمایی از شأن امام است

کد خبر: 77138
حدیث کسا رونمایی از شأن امام است و ما هیچ آثاری مثل آن نداریم. رونمایی از جایگاه و مقام، در زیارت جامعه کبیره آمده است.

وارث: مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها با سخنرانی حجت الاسلام صراف و با مداحی حاج سعید خرازی، حاج اکبر مولائی و حاج علی ناظمی در هیئت حدیث شریف کساء برگزار شد .


در ادامه خبر متن سخنرانی حجت الاسلام صراف را میخوانید:

حدیث کسا رونمایی از شأن امام است

علت نام گذاری فاطمه(س) چیست؟
علم حضرت زهرا سلام الله علیها در عالم جایگاه خاصی دارد. روایات زیادی را داریم که اشخاص مختلفی، نزد حضرت رسول اکرم صل الله علیه و آله و سلم آمدند و علت مسمی شدن نام فاطمه به حضرت را پرسیدند. 
رسول الله(ص) به هر کدام از این اشخاص جواب های مختلف دادند. از نگاه ها و دریچه های مختلف نگاه کردند و براساس ظرفیتی که سوال کننده داشته حضرت اسرار را رونمایی کردند. یکی از آن ها جلوه علمی حضرت زهرا سلام الله علیها است. که رسول خدا(ص) در برابر یکی از سوال کنندگان فرمودند: به این دلیل که دایره و وسعت علم او در عالم به حدی است که خلق در عالم از علم او بر همه این عوالم بریده و منقطع شده است. چون فاطمه به معنای بریده شده و قطع شده در لغت آمده است. لذ ا تعابیر مختلف است که او فاطمه نامیده شد، چون شیعیان و محبینش از آتش جهنم بریده شدند، چون خلق از اینکه به کل معرفت و شناخت آن بانو برسد؛ چون علم او از علم تمام ابناء بشر بریده شد.
یکی از جلوه های سیره و شخصیتی ولایت تکوینی آن حضرت بعد علمی ایشان است؛ لذا با استناد به روایتی که حضرت علی(ع) و رسول الله فرمودند که: علی جان! خدا اراده کرده که دخترم عالمه تمام است. یعنی انچه که خداوند اراده کرده است که در روی زمین جای خدا کاری انجام دهد، فاطمه(س) این قدرت را دارد. 
آثاری از جلوه ولایت تکوینی علمی حضرت به ما نشان داده شده.
1. یکی از جلوه ولایت تکوینی علمی حضرت زهرا(س) مصحفی است که منصوب به نام مصحف حضرت زهرا(س) است. 
نام دولت حضرت مهدی(عج) "الدولة الفاطمیه است. زیرا شروع پیاده کردن حکومت مهدوی بر اساس آن ایده های فکری حضرت زهرا سلام الله علیها است که در مصحف ذکر شده است. 
2. یکی دیگر از یکی از جلوه ولایت تکوینی علمی حضرت زهرا(س) تسبیحاتی است که منصوب به ایشان است. 
امام صادق(ع) فرمودند: ما قبل از اینکه نماز را به فرزندانمان یاد دهیم، تسبیحات مادرمان را یاد می دهیم، چون این سبیحات کاری می کند، که رغبت و نشاط و شوقشان نسبت بخه بندگب خدا بالا برود.
3. یکی دیگر از جلوه ولایت تکوینی علمی حضرت زهرا(س) حدیث کسا است.
حدیث کسا یکی از معارف اهل بیت علیهم السلام است که به ما رسیده و بسیار مهجور مانده است. 
بعضی از اولیای خدا مسیر محرمیتشان را در وادی اهل بیت(ع) از همین حدیث کسا گذراندند. ما یک مقام برای اهل بیت(ع) داریم و یک شأن، این دو با هم فرق دارد. مقامات نسبت به جایگاه ولی است. زمانی علی است و زمانی جایگاهی که علی در آن قرار گرفت، این جایگاه با رای مردم مشهوریتش بالا و پایین نمی شود، علی(ع) همیشه علی(ع) است. امام، امام به دنیا می آید، امام میزیستد و امام از دنیا می رود. جایگاهی که هر کدام از فرزندان پیامبر(ص) قرار می گیرند، آن جایگاه مقامات اهل بیت(ع) می شود.
یک شأن داریم،یعنی خودشان نزد خدا چه جایگاهی دارند، خود علی(ع) چه محلی از اعراب در این عالم دارد. به هر دو اینها(مقامات و شأن) برای شناخت توصیه شده است.
مشکل اهل سقیفه آن روز این بود که شناخت به خود شأن علی(ع) داشتند؛ اما جایگاه را نفهمیدند. 
ما آثاری از اهل بیت(ع) داریم که بعضی از آن آثار رونمایی از جایگاه و مقام امام است و بعضی رونمایی از شأن امام است.

حدیث کسا قفل جلسات را باز می کند

حدیث کسا رونمایی از شأن امام است و ما هیچ آثاری مثل آن نداریم. رونمایی از جایگاه و مقام، در زیارت جامعه کبیره آمده است.
برای هر کدام از اهل بیت(ع) که زیر عبا قرار میگیرند، یک چیز در حدیث کسا گفته شده، که اگر این باز شود برای هر کدام هزار صفحه کتاب از شأن می تواند بنویسد. 
بهترین وسیله و ابزار برای رسیدن به کد شؤن این جایگاه اهل بیت (ع) حدیث کساء است. به همین دلیل از آن به عنوان میراث مکتوب یاد می کنیم. 
این نیست که فقط یک دورهمی باشد، مگر می شود چیزی از اهل بیت(ع) بیان و یا عمل شود و حساب و کتاب نداشته باشد؟ لذا خیلی بزرگان ما فرمودند به هر کجا رسیدیم بعد از درک این حدیث بوده است. 
پسر آیت الله قاضی می فرمود: پدرم دو چیز را با دستان خود خیلی ریز و مثل طومار نوشته بودند و همیشه در عمامه شان بود، یکی از آن ها دعای سمات بود و دیگری حدیث کساء که مقید بودند هر شنبه آن را بخوانند و دلیلش را هم اینطور بیان نمودند که خداوند ظرف خواندن حدیث کسا را در روز شنبه قرار داده است. نه اینکه روزهای دیگر نمی توان خواند، اما ظرف زمانی آن در روز شنبه است. 
از آداب استجابت دعاهای آخر حدیث کساء روشن کردن عود است. 
آیت الله بهجت بعضی اوقات سر درسشان می رفتند و چند لحظه سکوت میکردند و بر میگشتند، یک بار این حال ایشان 10 دقیقه طول کشید. بعد از پایان درس سوال کردند چقدر به نماز مانده است؟ شاگردان گفتند یک ربع مانده است. ایشان دیدند نمی شود تا خانه بروند و بیایند، همانجا منتظر ماندند. نزد ایشان رفتم و گفتم : خواندن حدیث کساء چه آثار و برکاتی دارد؟ 
ایشان گفتند: مجرب است( یعنی تجربه شده و قطعی است) و بین اساتید ما نفس به نفس چرخیده و به من رسیده است که در هر جلسه ای حدیث کساء خوانده شود، حضرت بقیة الله(عج) به آن جلسه اشراف دارند.
و بعد ادامه دادند که، ظاهر این است که در جلسه هر 14 معصوم می آیند و این جلسه خیلی لطافت دارد.
بعضی اوقات این جلساتی که برگزار می شود قفل می شود، هرچه روضه خوان میخواند، تاثیری روی اهل جلسه نمی گذارد و جلسه قفل می شود. 
اگر یک نفر در این جلسه حواسش جمع باشد و در گوشه ای حدیث کساء بخواند، قفل جلسه باز می شود. 
شیخ عبدالله بحرانی در جلد 11 کتاب عوالم که درباره حضرت زهرا(س) است 12 سند برای حدیث کساء آورده است. حدیث کساء را در متن زندگی تان بیاورید.

حدیث کسا رونمایی از شأن امام است