هر ساعت یک دعای سلامتی برای امام زمان(عج) بخوانید
اگر کسی بتواند وارد قرآن بشود و در آن غور کند، آن وقت است که میفهمد این قرآن، معجزه بزرگی است که برای یک زمان خاص نبوده بلکه برای تمام زمانها است؛ جالب این که قرآن خودش میگوید هیچ چیز نیست که در این کتاب آسمانی بیان نشده باشد.
وارث: آیتالله روحالله قرهی، تولیت حوزه علمیه امام مهدی(عج) تهران شامگاه یکشنبه، ۱۳ اسفندماه در جلسه هفتگی تفسیر خود که در مسجد امام حسن مجتبی(ع) شرق تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه دو سوره فلق و ناس با واژه رب شروع شده است، گفت: در این دو سوره در آغاز، پروردگار عالم را با عنوان رب میخوانیم و میگوییم: «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ» و «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ» در معنای رب دو حال برای این لفظ مد نظر قرار گرفته شده، که یک باب معناشناسی توصیفی و دیگری معناشناسی تاریخی است.
وی درباره لفظ رب اظهار کرد: این لفظ رب در مباحث واژهشناسی در لغت معناهای مختلفی دارد. این واژه رب در مقاطع گوناگون زمانی نیز به معنای مختلفی استفاده و از آن بهرهبرداری شده است که یکی از آن بیانهای اولیه که بعضا میگویند اولیه به معنی سروری و بزرگی است.
آیتالله قرهی با بیان اینکه کلام پروردگار باید در هر سه حالت زمانی گذشته، حال و آینده مد نظر باشد، گفت: نکته بسیار مهم این است که کلام ذوالجلال و الاکرام کلامالله باید هم گذشته، هم حال و هم آینده را مد نظر بگیرد؛ یعنی الفاظی را پروردگار عالم بیان فرماید که حالات زمانی گذشته، حال و آینده را در بر بگیرد، که این نکته بسیار مهم است.
در اسلام و قرآن چیزی به عنوان ادیان نداریم
آیتالله قرهی با بیان اینکه در اسلام ما چیزی به عنوان ادیان نداریم، گفت: در بحث ادیان گذشته که از لفظ ادیان استفاده میشود باید گفت که ما حقیقتا در دین چیزی به عنوان دین مسیحیان یا دین کلیمیان و ادیان مختلف نداریم و حتی در قرآن هم ادیان نداریم و از همان اول اسلام بوده است.
وی ادامه داد: وقتی قرآن میخواهد مسیحیان یا کلیمیان را تعریف کند، آنها را دینی مجزا خطاب نمیکند بلکه آنها را یهود و نصاری میگوید. چون به حقیقت ما ۳ دین یا ۴ دین نداریم. احد، احد است و هر آنچه از احد صادر شده باز هم احد است و دینش هم یک دین و دین احدیت و اسلام است. انبیاء هم برای یک دین آمدهاند و از اول همه انبیاء مبلغ دین اسلام بودهاند و این اصطلاح ادیان یک اصطلاح عامیانه است.
مراقبت در تفسیر گفتن
آیتالله قرهی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اصطلاح تدبر در قرآن گفت: اعتقاد راسخ بنده درباره تدبر در قرآن که امروزه به عنوان اصطلاحی بهوجود آمده این است که کسی میتواند تدبر در قرآن داشته باشد که اول جدی مفسر قرآن باشد. حتی خیلی از عنوان تفسیرهایی که امروز هست یک «شبهه تفسیر» است و تفسیر نیست که باید خیلی مواظبت کرد تا کسی گرفتار تفسیر به رأی نشود.
وی ادامه داد: همانطور که در گذشته بیان شد، تفسیر گوینده باید شرایطی داشته و به چند علم مسلط باشد تا بتواند تفسیر بگوید، لذا انسان نباید گرفتار تفسیر به رأی شود و اگر هم کسی میخواهد تفسیر بگوید، بهتر است یک تفسیر را بردارد و از روی آن تفسیر بگوید، بنابراین تفسیر گفتن کار هرکسی نیست و تازه اگر کسی تفسیر هم گفت همه چیز قرآن را نگفته است.
نظر علامه طباطبایی(ره) درباره تفسیر المیزان بعد از اتمام آن
این استاد حوزوی با اشاره به نظر علامه طباطبایی بعد از پایان تفسیر المیزان گفت: آیتالله موسوی همدانی، مترجم تفسیر المیزان میگوید وقتی تفسیر علامه تمام شد، ایشان یک دور اجمالی آن را نگاه کردند و گفتند تازه فهمیدم باید یک دور دیگر تفسیر برای قرآن نوشته شود اما عمر من کفاف آن را نمیدهد.
وی ادامه داد: وقتی علامه طباطبایی بعد از اتمام تفسیر المیزان چنین حرفی میزند و میگوید تازه فهمیدم باید تفسیری دیگری مجزا بنویسم ما دیگر هیچ هستیم.
قرآن اقیانوسی جوشان است که هرگز نمیشود به حقیقتش رسید
آیتالله قرهی با بیان اینکه قرآن اقیانوسی جوشان است، گفت: قرآن دریا است، قرآن اقیانوس جوشان است که به هیچ عنوان نمیشود به حقیقتش دست یافت و باید واقعا هزار بار گفت اسفا که معالاسف ما قدر قرآن را نمیدانیم. با اینکه پیامبر(ص) معجزات فراوانی داشته اما بزرگترین معجزهاش قرآن بوده است.
وی ادامه داد: اگر کسی بتواند وارد قرآن بشود و در آن غور کند، آن وقت است که میفهمد این قرآن معجزه بزرگی است که برای یک زمان خاص نبوده بلکه برای تمام زمانها است. جالب این که قرآن خودش میگوید هیچ چیز نیست که در این کتاب آسمانی بیان نشده باشد.
شیخ بهایی همه علمش را از قرآن میداند
آیتالله قرهی با بیان اینکه شیخ بهایی همه علمش را از قرآن میداند، اظهار کرد: شیخالعجائب، شیخ بهایی که حرم ثامن الائمه(ع) را احداث کرد و همچنین از نظر علوم مختلف هندسه، فیزک، شیمی و حتی در شعرگویی غوغا کرده است، وقتی از او سؤال میشود این همه علوم از کجاست؟ میگوید همه اینها را از قرآن دارم و هیچ چیز خارج از قرآن ندارم.
وی ادامه داد: حالا اگر من و شما نتوانستیم از علوم قرآن و این اعجاز بزرگ پیامبر(ص) بهره بگیریم دلیل بر این نیست که موجودیت ندارد، دلیل بر این است که ما به آن نرسیدهایم.
این استاد حوزوی افزود: این که میبینید شیخ بهایی برخی کلمات و حروف را در مستطیل، یا مربع یا ستاره مینویسد و برخی معترض میشوند برای این است که او علومی را بهدست آورده و برای اینکه آن علوم به دست نااهل نرسید به صورت رمز آن را مینویسد تا به اهلش برسد و میگوید اگر کسی رمز حروف قرآن را پیدا کند که کدام حرف در کدام سوره است، حتی میتواند با آن رمز طیالارض کند.
آیتالله قرهی با بیان اینکه قرآن علم مطلق است، بیان کرد: این که چرا معجزه بزرگ پیامبر(ص) قرآن است به این دلیل است که قرآن علم مطلق است و همه چیز در آن وجود دارد، منتهی ما به آن نرسیدهایم و این یک بحث دیگری است. قرآن را باید به قرآن ناطق که اهل بیت(ع) هستند ارائه داد و اگر ندهیم به گمراهی میافتیم که این نکته بسیار مهمی است.
سه دستورالعمل برای فهم قرآن
آیتالله قرهی با بیان سه دستورالعمل برای چگونگی فهم قرآن بیان کرد: برای اینکه قرآن را خوب بفهمید و متوجه شوید سه دستورالعمل را انجام دهید، اول اینکه قرآن را زیاد بخوانید، دوم ثواب آن را به روح حضرت نرجس خاتون(س)، والده امام زمان(عج) هدیه کنید و سوم اینکه به قرآن ناطق امام زمان(عج) متصل شوید؛ این سه توصیه دستورالعمل اولیاء و بزرگان بوده که بسیار اثرگذار است.
وی ادامه داد: ما هر چه داریم از قرآن ناطق امام زمان(عج) است و اگر کسی بگوید از خودم هست قطعا گرفتار میشود. پس بدانید همه چیز در خانه قرآن ناطق، امام زمان(عج) است و اتصال به قرآن ناطق باعث تفهیم قرآن برای ما میشود، پس تا میتوانید به قرآن ناطق متصل شوید.
الزام به قرائت دعای فرج در هر ساعت
آیتالله قرهی با توصیه به اینکه هر ساعت یک دعای سلامتی برای امام زمان(عج) بخوانید، گفت: برای توسل به امام زمان(عج) هر ساعت دعای فرج(أللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحجّة بن الحسن...) را برای امام زمان(عج) بخوانید. فکر نکنید این سفارش، حرف قشنگی است که من بیان میکنم و شما میشنوید؛ انجام این سفارش بسیار تأثیرگذار است.
وی ادامه داد: در ابتدا ساعت یا موبایلتان را هر ساعت تنظیم کنید که یادآور شود و شما این دعای سلامتی را بخوانید که اگر مداومت داشتید، بعد از مدتی بدنتان خودش کوک میشود و به شما سر هر ساعت یادآوری میکند تا این دعا را بخوانید. این اتصال را جدی بگیرید که باعث میشود به شما علم، حلم، بصیرت، اخلاق و ... مرحمت کنند.
تولیت حوزه علمیه امام مهدی(عج) تصریح کرد: فتنههایی که میآید و میگذرد با اتصال به امام زمان(عج) رفع میشود؛ این اتصال خیلی عجیب است، خدا گواه است چه اثرهایی دارد.
وی افزود: آخر شب هم سعی کنید با امام زمان(عج) حرف بزنید، وضو بگیرید و موقع خواب که چراغها را هم خاموش کردید و در بستر نشستهاید چند دقیقه با امام زمان(عج) حرف بزنید. این حرف زدن را خود آقاجان هم خیلی دوست دارند. بارها گفتهام و چون خیلی مهم است باز میگویم که اگر کسی هر شب با آقاجان حرف بزند و قطع نشود و بر آن مداومت داشته باشد، خدا گواه است که به یک سال نمیکشد که چیزهایی را خودش متوجه خواهد شد و عنایت امام(عج) را خواهد دید.
آیتالله قرهی در پایان با اشاره به پایان سال و کمک به دیگران گفت: مسئله دیگر این که ببینید امام زمان(عج) از ما چه میخواهد؟ بدانید که آقاجان به کسانی عنایت میکند که آنها یاد دیگران باشند. در روزهای آخر سال هستیم و این وضع اقتصادی را هم میبینید، نکند ما دنبال خودمان و همسر و فرزندانمان باشیم و همسایه و فامیل خود را فراموش کنیم و از آنها خبر نداشته باشیم.
وی ادامه داد: ما رسممان است که عید نورزو لباس نو بپوشیم، نکند ما که ادعا میکنیم امام زمانی و محب اهل بیت(ع) هستیم ولی همه چیز را برای خودمان بخواهیم. بدانید که امام زمان(عج) به کسی عنایت میکند که به یاد دیگران باشد، دست دیگران را بگیرد، دست فامیل و همسایه را بگیرد.
این استاد حوزوی افزود: نکند ما لباس یا چیزی بگیریم که دیگران آن را ندارند و وقتی ما را میبینند آه بکشند، ما با این آه میسوزیم. مواظب آه دیگران باشید و اگر چیزی هم میگیریم در حد معمول خودمان باشد؛ عنایت امام زمان(عج) به کسانی است که هوشیار هستند که در چه جامعهای هستند و چهکار میکنند.