رباخواران تعادل اجتماعی جامعه را به هم می‌ریزند

کد خبر: 77487
آیت الله مجتهد شبستری گفت: رباخواران تعادل اجتماعی جامعه را به هم می‌ریزند خداوند روز قیامت تعادل آنها را به هم می‌ریزد که نتوانند روی پای خود بیاستند.
وارث: آیت الله محسن مجتهد شبستری نماینده مجلس خبرگان رهبری و عضو مجمع تتشخیص مصلحت نظام، در جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی برگزار شد، با اشاره به آیاتی درباره ربا، گفت: در قرآن کریم درباره ربا مباحث زیادی داریم از جمله آیات ربا 275 تا 281 سوره بقره است.

وی با اشاره به مفهوم یکی از این آیات قرآنی مبنی بر اینکه روز قیامت رباخوارها نمی‌توانند بر روی پای خود بیاستند، عنوان کرد: پیامبر(ص) درباره این موضوع فرمودند وقتی من به معراج رفتم در عالم بالا جمعیتی را دیدم که اراده برخواستن داشتند اما به این دلیل که شکمشان بزرگ شده بود قدرت بلند شدن نداشتند از جبرئیل سوال کردم ایشان فرمودند که آنها رباخواران هستند.

آیت الله مجتهد شبستری درباره علت عدم ایستادن رباخواران در روز قیامت، بیان داشت: علت عدم ایستادن رباخواران در روز قامیت این است که در جامعه تعادل اقتصادی را به هم ‌زنند به همین دلیل روز قیامت هم آنها تعادل جسمی خود را از دست می‌دهند و توان ایستادن ندارند.
  نماینده مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: در گذشته از نظر اعراب دیوانگی نوعی مسخ شدن توسط شیطان بود، اگر در قرآن کریم مسخ شدن را به رباخواران نسبت داده به این دلیل است که آنها توسط شیطان این رفتار جنون آمیز ربا را انجام داده و جامعه را به هم می‌زنند.

وی افزود: رباخوار مثل کسی است که در دنیا تحت تاثیر وسواس‌های شیطانی قرار گرفته و مست مال دنیا و مقام شده است.

 آیت الله مجتهد شبستری بیان داشت: رباخواران تجارت، داد و ستند را با رباخواری یکسان می‌دانند در حالیکه مبادله پول با پول بر خلاف تجارت است، بشریت پول را وسیله قرار داده که مشکل مبادله کالا به کالا حل شده و کار راحت شود، ثمن و پول وضع نشده که خود جزو کالاها باشند که قرض داده و با آن ربا کنیم.

  نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: این مساله که بیع همچون رباست سفسطه است، در دل یا زبان گفته شود حرف بیهوده است، اسلام اجازه نداده است که پول با پول مبادله و مورد خرید و فروش باشد.

وی افزود: در جاهلیت اینگونه بود که اگر کسی کالایی را مدتی را خریداری کرده و نمی‌توانست مبلغ آن را در موعد مقرر پرداخت کند مدت زمان بازپرداخت را طولانی و مبلغ بازپرداخت را عوض دیکرد افزایش می‌داد این همان رباست.

آیت الله مجتهد شبستری با بیان اینکه افکار انسان در اعمال او اثر می‌گذارد، گفت: خداوند مساله حرام بودن  ترک ربا را به مرور به جامعه تزریق کردند، نخستین آیه درباره ربا مربوط به آیه 39 سوره روم است که به اتفاق نظر همه مفسران حالت موعظه دارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مفهوم آیه ابراز کرد: ربا برای زیاده خواهی است بدانید که پیش خدا اثری ندارد اما اگر زکات بدهید خداوند آن را چند برابر می‌کند در آیات دیگر رباخواران دشمن خدا معرفی شدند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یهودی‌ها بیش از هر فرقه‌ای رباخوار بودند که خداوند آنها را بابت دریافت ربا مذمت می‌کند در حالیکه نهی شده بودند.