تأثیر منش آیت‌الله شاه‌آبادی بر تهذیب طلاب/ عارفی در مسلک پدر

کد خبر: 77546
طلاب آنچه را در حالات بزرگان مطالعه كرده بودند، در وجود مرحوم آیت‌الله شاه‌آبادی مشاهده می‌کردند و علت ديگر اثرگذارى ايشان رفتار متواضعانه به همراه محبت بود و اين خصوصيت باعث شده بود علاقه و اعتماد زیادی نسبت به اين مرد الهى به‌وجود بیاید.
وارث:حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسوی مطلق، محقق و مؤلف حوزه علمیه قم  با تسلیت ارتحال آیت‌الله نصرالله شاه‌آبادی، درباره علت تأثیری‌گذاری این عالم فقید بر تهذیب طلاب حوزه علمیه گفت: با توجه به اين كه آن مرحوم عالمى عامل بودند، نتيجتاً قول و فعل ایشان در دل طالبان راه خدا خصوصاً طلاب اثرگذار بود.
وی ادامه داد: طلاب آنچه را در حالات بزرگان مطالعه كرده بودند، در وجود ايشان مشاهده می‌کردند و علت ديگر اثرگذارى ايشان رفتار متواضعانه به همراه محبت بود و اين خصوصيت باعث شده بود علاقه و اعتماد زیادی نسبت به اين مرد الهى به‌وجود بیاید.
عارفی در مسلک پدر
این استاد حوزوی با بیان اینکه آیت‌الله شاه‌آبادی در اخلاق و عرفان همانند والد معظم‌شان بود، اظهار کرد: ایشان در اخلاق حسب آنچه از والد بزرگوارشان، مرحوم آیت‌الله العظمی شیخ محمدعلی شاه‌آبادی شنيده و خوانده‌ايم، تالی و رهرو راه پدر بودند، در عرفان عملى نيز از مردان راه در اين مقام بودند، ولكن در عرفان علمى و عملی والد معظم‌شان يگانه دوران بوده‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی مطلق با اشاره به ولایت‌پذیری مرحوم شاه‌آبادی در حوزه سیاسی و حمایت از انقلاب اسلامی گفت: منش و روش اين فقيه ربانى در امور سياسى بابصیرت بود و در امور اجتماعى همواره بر تقويت نظام، امام و رهبرى تأکید داشته و ایشان تضعيف نظام را جائز نمی‌دانست.

وی درباره علت حضور آیت‌الله شاه‌آبادی در انتخابات مجلس خبرگان گفت: ایشان در خصوص حضورشان در انتخابات مجلس خبرگان می‌فرمود «نيتى جز خدمت به انقلاب و آيت‌الله خامنه‌اى(مد‌ظله‌العالی) ندارم و تقويت اين سيد بزرگوار بر همگان لازم است» و از بى‌تقوا بودن برخی تنظيم‌كنندگان ليست‌هاى انتخاباتى در آن مقطع انتخابات مجلس خبرگان گله‌مند بود.

توصیه به قرآن از مواعظ فردی مرحوم آیت‌الله شاه‌آبادی بود

این استاد و محقق حوزه علمیه به دیدار و بهره از محضر آیت‌الله شاه‌آبادی اشاره و اظهار کرد: بعد از حضور ايشان در قم توفيق داشتم در بعضى از جلسات اخلاق ايشان و مدت‌اندكى هم در درس فقه وى شركت كنم. اوائل دهه هشتاد هم ايشان را به درود لرستان دعوت كرديم که پذیرفتند و چند روزى توفيق خدمتگزاری اين عالم خدوم را در آن جا نیز داشتيم.

تأثیر منش آیت‌الله شاه‌آبادی بر تهذیب طلاب/ عارفی در مسلک پدر
نصایح و مواعظ فردی و اجتماعی ایشان
وی در پاسخ به اینکه در این دوران آیا توصیه و موعظه‌ای از آیت‌الله شاه‌آبادی به یادگار دارید، گفت: ايشان هم موعظه فردى و هم موعظه اجتماعى داشتند. در خصوص مواعظ فردی ایشان به تلاوت قرآن، نماز شب، انس با ادعیه، توسل فراوان به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و ورزش توصیه و سفارش می‌کرد.

این محقق و مؤلف حوزه علمیه قم افزود: همچنین مواعظ اجتماعی ایشان دستگیری از نیازمندان، سفره‌داری، اقدام به کارهای عام‌المنفعه، خوش‌اخلاقی با مردم، حضور در اجتماعات مسلمین، رسیدگی به امور طلاب را سفارش و توصیه می‌کرد.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین موسوی مطلق در پایان در پاسخ به اینکه آیت‌الله شاه‌آبادی را در یک جمله توصیف و معرفی کنید، گفت: مرحوم آیت‌الله نصرالله شاه‌آبادی عالمى خدوم، داراى حُريّت، اهل عمل و مخلص به معناى واقعى كلمه بود.
گفتنی است، آیت‌الله حاج شیخ نصرالله شاه‌آبادی، نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری و فرزند مرحوم آیت‌الله العظمی محمدعلی شاه‌آبادی؛ استاد حضرت امام خمینی(ره)، صبح دوشنبه، ۲۱ اسفند، در ۸۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.