علت اتصال معنوی ماه شعبان به ماه رمضان در بیان پیامبر(ص)

کد خبر: 78227
ماه مبارک رمضان ماه بهره‌برداری عملی از نعمات خاص خداوند است و ماه شعبان فرصتی برای تزکیه روح جهت بهره‌برداری بهتر و سریع‌تر از این نعمات محسوب می‌شود.
وارث
ماه شعبان از برترین ماه‌های سال محسوب می‌شود و بر اساس روایات، خداوند برکات و ثمرات زیادی را برای آن قرار داده است. ذکر فضایل و ویژگی خاص ماه شعبان از یک سو و اعمال و آداب ویژه این ماه از سوی دیگر توسط پیامبر(ص) و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) اهمیت توجه به این ماه گرانقدر را افزایش می‌دهد. 
 
از سوی دیگر می‌توان نتیجه گرفت با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان ماه بهره‌برداری عملی از نعمات خاص خداوند است، ماه شعبان فرصتی برای تزکیه روح جهت بهره‌برداری بهتر و سریع‌تر از این نعمات محسوب می‌شود و در واقع خداوند آن را مقدمه‌ای برای ورود به ماه مبارک رمضان قرار داده است. 
 
از این رو رسول گرامی اسلام(ص) در یک روایت فرمودند:
 
«شعبان ماه شریفى است و آن ماه من است و فرشتگانى که حامل عرشند آن را بزرگ مى‏‌دارند و حقش را مى‌‏شناسند و آن ماهى است که در آن روزی‌هاى مؤمنان به خاطر ماه رمضان زیاد و بهشت، زینت و آراسته مى‌‏شود و به این جهت نامش را شعبان گذاشتند که روزی‌‏‌هاى مؤمنان در آن تقسیم مى‏‌شود و آن، ماه عمل است؛«هُوَ شَهْرُ الْعَمَلِ» و در آن هر حسنه‏‌اى هفتاد برابر مى‏‌شود، و سیئه (از نامه اعمال) پاک و گناهان آمرزیده مى‏‌شود و عمل نیک، مورد قبول قرار مى‏‌گیرد. پروردگار با عظمت در آن ماه به بندگانش مباهات مى‏‌کند و از عرش خویش به روزه‏‌داران و عبادت‏‌کنندگان خود نظر و در برابر حاملان عرش خود به آنها مباهات مى‏‌کند.» ( ثواب الأعمال شیخ صدوق، ص 62)