خیلی زشت است که کسی طلبه باشد و روخوانی اش اشتباه باشد!
حجتالاسلام و المسلمین احمد عابدی با اشاره به اهمیت انس با قرآن بیان کرد: قرآن ادبستان خداست و خداوند به واسطه قرآن انسان را تربیت میکند.
وارث:در کانال ایتای حجتالاسلام و المسلمین احمد عابدی، از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه مطلبی پیرامون قرآن و درست خواندن قرآن منتشر شده که در ادامه متن آن را میخوانید:
سفارش به قرآن خواندن
باید در بین ما طلبهها متعارف باشد که حداقل ماهی یک ختم قرآن داشته باشیم، مطمئن باشید، امتحان کنید؛ یک روز که قرآن کم خواندید، ببینید درسی را که مطالعه میکنید چقدر وقت میگیرد و یک روز که زیاد قرآن میخوانید، همان درس چقدر وقت میگیرد، اگر مسائل معنوی را هم لحاظ نکنید و عادی نگاه کنید، در وقت انسان صرفهجویی میشود.
آنهایی که خیلی قرآن میخواندند، خیلی خدمت کردهاند، حدیثی در امالی سید مرتضی است که خانهای که در آن قرآن خوانده نشود صفر است؛ یعنی چیزی نیست و قابل ذکر نمیباشد. حدیث دیگری میفرماید: «القرآن مأدبة الله؛ قرآن سفره خداست»، هر نعمتی بخواهید در قرآن هست. احتمال هم دارد به معنی ادبستان خدا باشد، چون مأدبة به معنای ادب هم میباشد. قرآن ادبستان خداست و خداوند به واسطه قرآن انسان را تربیت میکند.
قرآن کتاب تعالی و انس با خداست، ائمه علیهم السلام چقدر قرآن میخواندند؟ علما چقدر میخواندند؟ آیت الله حسن زاده آملی در کتاب هزار و یک نکته، یکی از نکتههایش این است؛ اسم چهل نفر از بزرگان را میآورد که زیاد قرآن میخواندند؛ مثلاً در مورد بوعلی سینا گفته که قرآن میخوانده و این کتابها را نوشته است.
شهید مطهری اواخر عمرش فقط قرآن میخواند. آن روزی که شهید شد میگویند یک صفحه مطلب نوشته و الّا همهاش قرآن میخوانده است، خود امام خمینی(ره)، روزهای معمولی روزی سه جزء قرآن میخوانده و ماه مبارک رمضان هرچند روز یک ختم داشته است. خلاصه قرآن زیاد بخوانید و این خیلی زشت است که کسی طلبه باشد و روخوانی اش اشتباه باشد. این عیب را آدم کجا ببرد؟
روخوانی درست قرآن
خیلی از ما تا به حال یک بار هم پیش استاد روخوانی قرآن نداشتهایم، در قدیم متعارف بود که هر طلبهای روخوانی را پیش استاد قرائت میکرد، بعضی کلمات هست که کتابتش با قرائتش فرق میکند؛ مثل این آیه «لکنّا هو الله ربّی»، که «لکنّا»، نوشته میشود ولی «لکنّ»، خوانده میشود.
در شرح حال بعضی از اصحاب معصومین(ع)، هست که با اینکه عرب بودند، حتی تا ۱۰ بار روخوانی را پیش استاد خواندهاند. مثلاً عطیه ـ همان کسی که اربعین با جابر به کربلا آمد ـ هشت دوره قرآن را پیش استاد خوانده است و اینگونه بوده که شاگرد برای استاد میخوانده تا استاد تأیید بکند که درست یاد گرفته یا نه. حالا که الآن این کار رسم نیست، حداقل نوار قاریها را گوش دهیم و ببینیم چگونه تلاوت میکنند. پس روخوانی را باید دقت کرد، نباید از این حیث اشتباه داشته باشیم.